خانه » همه » مذهبی » لطفاً در مورد عقاید زیدیه به ویژه الحوثی ها اطلاعات کاملی ارائه فرمایید.

دانلود کتاب های امتحان شده

لطفاً در مورد عقاید زیدیه به ویژه الحوثی ها اطلاعات کاملی ارائه فرمایید.

فرقه زیدیه منسوب به زید بن علی است که او گرچه خود را امام نمی دانست اما قیام برای خونخواهی مظلومان عاشورا موجب شد که پیروانش وی را به عنوان امام پنجم می شناسند و به همین دلیل زیدیه نامیده می شوند. زید بن علی که فردی بسیار شجاع و اهل علم و دانش بود، در سال 122 یا 121 هـ.ق در دوران خلافت هشام بن عبدالملک اموی بر ضد حکومت ظلم و جور امویان در کوفه قیام کرد و با جمع کثیری از یارانش به شهادت رسید.

در میان عقاید زیدیه، چند باور مشترک بین تمامی فرقه‌های موجود در آن (جارودیه، سلیمانیه، صالحیه و …) دیده می شود که عبارتند از:

باور به عدل الاهی، باور به اختیار انسان و نفی جبر، تأکید بر اصل امر به معروف و نهی از منکر، اعتقاد به امامت امامان علی(ع) ، حسن(ع) و حسین(ع).

زیدیه بر این باورند که دعوت و قیام، از شرایط «امام» است.

از میان فرقه های زیدیه، فرقه جارودیه» به شیعه دوازده امامی نزدیک‌ترند. شیعیان زیدی یمن، به این گرایش زیدی متصل هستند.

در این زمان رهبر سیاسی و فکری این گروه در یمن سید حسین حوثی فرزند بدر الدین (رهبر مذهبی زیدیه صعده) است که افکاری نزدیک به شیعه جعفری اثناعشری دارد گرچه به عللی فعلاً رهبری سیاسی گروه حوثی بر عهده برادر ایشان عبدالملک حوثی است اما هنوز هم از نظر فکری از افکار حسین حوثی ارتزاق می کنند.

بدرالدین الحوثی در کتابی با عنوان «زیدیه در یمن» با عقیده جاری در بین زیدیه، به مخالفت برخاسته و همین موضوع باعث شد که بسیاری از رهبران زیدیه به مخالفت با او برخیزند.

پسرش حسین الحوثی نیز با تأثیرپذیری از افکار پدرش بر موارد مشترک با شیعه دوازده امامی تأکید کرده بود و این باعث شد که عده ای با او به دشمنی بپردازند.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها