خانه » همه » خبر » ماجرای ترک سیگار علامه جعفری چه بود؟

دانلود کتاب های امتحان شده

ماجرای ترک سیگار علامه جعفری چه بود؟

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا، کتاب «علامه محمدتقی جعفری، سرگذشت و ایام، آرا و اندیشه‌ها» با گردآوری، تدوین و تنظیم علی جعفری توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد.

عناوین فصول پنجگانه کتاب عبارت است از «محمدتقی جعفری به بیان خویش»، «حکایات، خاطرات و اندرزها»، «واپسین روزها»، «محمدتقی جعفری در نگاه دیگران»، «آثار و تالیفات». در بخشی از فصل اول کتاب می‌خوانیم: «خانواده‌ای که در آن دیده به جهان گشودم، افرادی بسیار متدین، مخلص و مردمی اصیل بودند. پدرم اهل صدق و صفا بود، به طوری که کهنسالان تبریز می‌گفتند: تاکنون از ایشان دروغ نشنیده است. بنده هم به خاطر ندارم که ایشان کلمه‌ای دروغ گفته باشد. مادرم از سادات علوی و از خاندان بزرگ تبریز به شمار می‌آمد. وضع مالی پدر بزرگم خوب بود، اما بر اثر بیماری‌ای که برایش پیش آمد، خانواده‌اش دچار مشکلات مالی شدند.

صدق و صفای پدر در ما خیلی موثر بود. از نظر مال دنیا، کریم النفس و حتی اسم وی(کریم= سخاوتمند، بخشنده) نیز بامسمّا بود. از ایشان نقل کرده‌اند که در آغاز ازدواج که تبریز دچار قحطی شده بود، یک شب دو عدد نان سنگک و مقدار بسیار کمی شیرینی می‌خرد تا به منزل(نامزد خود) برود. بین راه در خرابه‌ای مشاهده می‌کند که دو نفر در حال خوردن استخوان و لاشه‌های گوسفند و مرغ هستند. وقتی این صحنه را می‌بیند، نزد آنها می‌رود و نان‌ها و شیرینی‌ را میان آنها تقسیم می‌کند و با یک نان به منزل (پدر همسرش) می‌رود. پس از چند قدم، دوباره برمی‌گردد تا وضع آنها را مشاهده کند و می‌بیند که دست به سوی آسمان بلند کرده‌اند و او را دعا می‌کنند که ای مرد! خدا به تو فرزندی صالح بدهد.»

در بخشی از کتاب ماجرای ترک سیگار علامه جعفری نقل شده است: «در اوایل سال ۱۳۶۱ ش، روزی خانمی از همسایگان برای پرسیدن یک سوال به بنده تلفن کرد و گفت: آیا مصرف سیگار حلال است یا حرام؟ گفتم: مباح است. علت سوال شما چیست؟ آن خانم گفت: من پسر جوانی دارم که سیگار می‌کشد و وقتی به او می‌گویم سیگار نکش، در پاسخ می‌گوید: اگر سیگار بد بود، آقای جعفری سیگار نمی‌کشید.

با شنیدن این سخن، انگار که دیوار زندگی شکاف بردارد و ابدیت را نشان دهند، احساس عجیبی مرا فرا گرفت که: خدایا! این جوان به علت اینکه من سیگار می‌کشم، دست به چنین کاری می‌زند و از این بابت در پیشگاه تو نمی‌توانم جوابگو باشم. به آن خانم گفتم: از طرف بنده به فرزند بگو: جعفری از امروز اقدام به ترک سیگار خواهد کرد. لذا سریعاً تصمیم به ترک سیگار گرفتم و تا آبان ماه همان سال، به تدریج سیگار را برای همیشه کنار گذاشتم.

بخشی از کتاب به روش زندگی علامه جعفری در ایام تحصیل اختصاص دارد: «روش ما روش آخوند خراسانی بود. ایشان هنگام شب زودتر می‌خوابیدند و نیمه شب برای عبادت برمی‌خاستند. در نجف به مدت یک سال و نیم شب‌ها نمی‌خوابیدم و فقط دو ساعت در روز می‌خوابیدم. بقیه ایام شب‌ها زود می‌خوابیدم و قبل از سحر بیدار می‌شدم. الآن هم سعی می‌کنم حدود ده شب بخوابم و از بامداد برای کارهایم استفاده کنم. بیشتر اوقات قبل از اذان صبح به حرم امیرالمومنین مشرف می‌شدیم و پس از نماز صبح و زیارت به حجره بازمی‌گشتیم. حضور ما در درس‌ها همراه با عشق و علاقه عجیبی بود و احترام خاصی برای استید خود قائل بودیم. استادان ما آرمان‌های والایی داشتند.»

در پایان یادآور می‌شود کتاب «علامه محمدتقی جعفری، سرگذشت و ایام، آرا و اندیشه‌ها» با گردآوری، تدوین و تنظیم علی جعفری توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی در ۴۸۸صفحه با قیمت ۱۹۵۰۰۰ تومان منتشر شده است.

۶۵۶۵

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها