ماوس، این قطعه کوچک همیشه حاضر در کنار کامپیوتر شما! استفاده از ماوس تقریباً به بخشی جدانشدنی و معمول در کار با کامپیوتر تبدیل شده است. اما این موجود کوچک نیز برای خود ترفندهایی بسیار کاربردی دارد. به خصوص برای افرادی که کار با کامپیوتر بخشی از زندگی روزانه شان است. این ترفند ها تا حدودی جنبه پزشکی نیز دارند می‌توانند بسیار به شما کمک کنند.

استفاده از ماوس نوری:
استفاده از ماوس‌های قدیمی که با گوی کار می‌کنند را فراموش کنید. ماوس‌های نوری از حساسیت بیش‌تری برخوردارند و به همین دلیل کار با آن‌ها به نسبت ماوس‌های قدیمی نیاز به فشار کم‌تر دست و حرکت کم‌تر مچ دارد. با کمی تنظیم و انتخاب یک ماوس اوپیتک می‌توانید حرکت مچ دست را خود را کم‌تر و مدت بیش‌تری از ماوس بدون احساس خستگی استفاده کنید.

ماوس‌پد طبی:
شاید این نوع ماوس‌پدها را چندان جدی نگیرید، اما واقعاً موثر هستند. ماوس‌پد‌های طبی دارای یک بالشتک در پایین پد هستند که مچ دست بر روی آن قرار می‌گیرد. مهم‌ترین عامل درد مچ در کار با ماوس حالت شکسته و زاویه مچ دست است که در بلند مدت حتی می‌تواند باعث دردهای مزمن و ماندگار در مچ دست شود اما در ماوس‌پدهای طبی مچ دست در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد و تقریباً ساعد و کف حالت افقی و بدون شکستی دارند که این مسئله در سلامتی مفاصل و خستگی کم‌تر مچ دست نقش مهمی دارد. ماوس‌پدهای طبی قیمت بالایی ندارند و در بازار ایران نیز می‌توانید مدل‌های خوبی از این‌گونه پدها را تهیه کنید.
 

ورزش:
در مورد بسیاری از ما کار با ماوس و کیبورد و یا احتمالاً نوشتن تنها کارهایی هستند که با مچ دست خویش در طول روز انجام می‌دهیم. این در درازمدت باعث ضعیف شدن مچ دست می‌شود (ترفندستان) به طوری که کمی فشار بیش‌تر می‌تواند باعث درد مچ دست شود. با انجام نکات فوق، درد مچ و خستگی حاصل از کار با ماوس به حدأقل خواهد رسید اما در شرایطی که فشار بیش‌تری به مچ دست‌تان بیاید، دردهایی چندین ساعته را در مچ دست‌تان حس خواهید کرد. شیوه ساده‌ای که می‌توانید بکار بگیرید، ورزش و استفاده از نرمش‌هایی است که مچ دست در آن به کار گرفته می‌شود.

اسکرول:
تاکنون فکر کرده‌اید که چه مدت از زمانی را که با ماوس کار می‌کنید صرف اسکرول صفحات می‌کنید؟ به خصوص اگر اهل کار با اینترنت و گردش در وب باشید قطعاً مدتی را صرف اسکرول صفحات وب‌سایت‌ها می‌کنید. اسکرول با حرکت ماوس باعث تغییر زاویه‌ی مچ دست و یا حرکت دست می‌شود. استفاده از ماوس‌هایی که دکمه اسکرول را وسط کلیدهای‌شان دارند می‌توانند نیاز به حرکت دست و مچ را کاهش دهند و طبیعی است که کاری که تنها با حرکت یک انگشت انجام می‌شود را با مچ دست و یا ساعد انجام نمی‌دهند.

در نهایت و چنان‌که از مطالب بالا مشخص است کمی دقت در انتخاب و خرید ماوس و ماوس‌پد می‌تواند سلامتی بیش‌تر و خستگی کم‌تری را برای شما به ارمغان بیاورد و البته نباید فراموش کنیم که مچ دست‌های ما فقط برای کار با ماوس و کیبورد نیست و برای این کار نیز ساخته نشده است پس باید سعی کرد به تناسب با نرمش‌های خاص آن‌ها را در وضعیت مناسبی نگه‌ داریم.