خانه » همه » مذهبی » متن و سند روایت

متن و سند روایت

اگر موضوع مورد بررسی ، موضوع تاریخی است ، در این صورت به مشهورات اکتفا می شود و نیازی به بررسی سند ندارد مگر آن که آن موضوع ، موضوعی باشد که در آن نمی توان به هر روایتی استناد کرد .
مثال : در احکام شرع که به دین اسلام مربوط است نمی توان به هر روایتی استناد کرد بلکه محقق باید سند و متن روایت را بررسی کند و وقتی که به درستی سند و متن اطمینان یافت ، بر اساس آن حکم می کند .
در موضوعات اعتقادی هم چنین است و نمی توان هر روایتی را پذیرفت بلکه باید به درستی آن روایت اطمینان حاصل کنیم . اگر روایتی بگوید : در جهنم بینی جهنمیان را با قیچی می برند . نمی توان به ظاهر آن اکتفا کرد بلکه باید سند و محتوایش بررسی شود و اگر اشکالی نداشت می پذیریم .
معیار درستی و نادرستی روایت از نظر متخصصان فن رجال و حدیث متفاوت است و معیار واحد ندارد و هر محققی بر اساس مبنای خودش داوری می کند . ممکن است محققی واقفی بودن راوی را ملاک ضعف بداند و محقق دیگری آن را ملاک ضعف نداند .
اگر موضوعی ، تاریخی باشد و ربطی به احکام شرع و اعتقادات اساسی نداشته باشد ، در این صورت به مشهور بودن آن اکتفا می شود مانند این که قبر فلان کس در فلان جاست .
در موردآنچه مطرح کرده اید باید بگوییم : در باب آزار و اذیت فاطمه زهرا سلام الله علیها کتابهای متعددی از عامه و خاصه نوشته شده است و فقط فرائد السمطین نیست تا بگوییم سند آن مخدوش است بلکه کتابهای زیادی این مطالب را دارد و چون مساله ، مساله تاریخی است شهرت کافی است .
این مطالب در کتابهای خود اهل سنت آمده است و این نشان می‌دهد که آنان نتوانسته اند مخفی کنند و یا اینکه فرد منصفی بوده اند . اگر ما می نوشتیم آنان قبول نمی کردند ولی وقتی همه بنویسند نمی شود قبول نکنی مگر اینکه بی انصاف باشی .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد