خانه » همه » مذهبی » مراجع تقلید و مشکلات اقتصادی

مراجع تقلید و مشکلات اقتصادی


مراجع تقلید و مشکلات اقتصادی

۱۳۹۷/۰۴/۱۲


۱۰۴۱ بازدید

می‌دانیم که یکی از خصوصیات مرجع تقلید «زمان‌شناس بودن» مرجع است. همانطور که تاریخ شهادت می‌دهد، در گذشته هنگام گران شدن قند، مراجع خرید و خوردن قند را حرام اعلام کرده‌بودند. چرا امروزه، باتوجه به خفقان اقتصادی، اجتماعی و… مراجع هیچ اقدام مثبت مفیدی انجام نمی‌دهند؟

همانطور که اشاره نموده اید زمان شناسی یکی از ویژگیهای مرجعیت بوده و عامل شناخت و مانع از لغزش هاست همانگونه که امام کاظم علیه السلام فرمودند : « العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس » « کسی که آگاه به زمان خویش باشد , لغزش ها بر او هجوم نمی آورند .»( اصول کافی , ج1, ص 31) مسأله تحریم قند مربوط به گران شدن قیمت آن نبوده ، بلکه به دلیل واردات آن از کشورهای خارجی و وابستگی کشور به کشورهای غیر اسلامی بود .در این راستا شیخ فضل‌الله نوری در سال ۱۳۰۶ قمری، چندی پیش از قیام تحریم تنباکو، با ورود اجناس و کالاهای خارجی به ایران نظیر قند، احساس خطر می‌کند و سؤالی را تحت این عنوان که «تکلیف مسلمانان نسبت به مصرف کالایی نظیر قند و… که از بلاد کفر (یعنی فرنگستان) وارد بازار ایران می‌شود، چیست؟» از محضر بزرگ مرجع شیعه حضرت آیت‌الله میرزای شیرازی، می‌پرسد تا ایشان را متوجه ورود کالای خارجی به کشور نماید. میرزای شیرازی نیز در نامه‌ای مفصل پاسخ می‌دهد: «در خصوص مفاسد ورود اجناس و کالاهای بلاد کفر به سرزمین ایران، همیشه ملتفت به آن بوده‌ام و زیاده‌روی در این امر را مایه‌ خرابی دین و دنیای مسلمانان می‌دانم و از اهتمام شما در تهیه‌ی دفع آن‌ها زیاد مسرور شدم…»شیخ فضل‌الله نیز این استفتا را در سراسر ایران گسترش داده و علمای بلاد را متوجه این امر می‌کند.(موسی نجفی و موسی حقانی، تاریخ تحولات سیاسی ایران، تهران: مؤسسه‌ مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1388ص۱۷۴ و ص۱۷۵)واکنش روحانیون نسبت به اوضاع اقتصادی کشور و واردات بی‌رویه کالا از خارج، موجب ناراحتی و عصبانیت غربی‌ها شد به‌طوری که فردی انگلیسی به انگلیسی دیگری به نام سالیسبوری، در تاریخ ۲۹ آوریل ۱۸۹۱ م، مطابق با رمضان ۱۳۰۸ق، طی نامه‌ای چنین نوشت: «ملایان متعصب همه‌جا علیه تسلیم مسلمانان به کفار، وعظ می‌کنند و می‌گویند تجارت، معدن، بانک، جاده و دخانیات را به اروپاییان فروخته‌اند؛ چه دیدی کشتزارهای غله و زنان مسلمانان را هم ببرند.» امروز مراجع عظام تقلید و علما نسبت به وضعیت اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی مردم بی تفاوت نبوده و همواره نسبت به مشکلات جامعه و مردم از جمله مسائل اقتصادی و معیشتی تأکید و توصیه های لازم را داشته اند و دولت را به وظایف و مسئولیت های اصلی خود فرا خوانده و می خوانند .
به عنوان نمونه
حضرت آیت الله مکارم شیرازی فرمودند:دولت در صدر اولویت‌های خود معیشت و زندگی عامه مردم را باید مراقبت کند و به گونه‌‌ای باشد که به دغذغه‌های اصلی مردم همانند ایجاد اشتغال بیشتر و مبارزه با قاچاق، مفاسد اقتصادی و گرانی اقلام اساسی، اهتمام بیشتری کند.
آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی: آیا خوبی‌های مردم را باید با گرانی جواب داد؟ آیا مردم شریف و نجیب ایران، استحقاق این همه مشکلات و بی عدالتی‌ها و سختی معیشت را دارند؟
اگر امروز برای رفع این مشکلات و گرانی‌ها کاری نشود و مردم از این وضعیت نجات پیدا نکنند، فردا دیر است.
آیت‌الله حسین نوری همدانی: مشکل معیشت و گرانی حتما باید حل گردد و مسئولین بر بازار اشراف داشته باشند.دشمن وارد جنگ اقتصادی شده است و باید مدیریت صحیح داشته باشیم، خیلی از چیزها به تحریم هم ربطی ندارد و اگر اشراف بر وضعیت کشور باشد، موضوع حل‌‌ می‌‌‌‌شود. باید حرف مردم را شنید و به خواسته‌های آنها توجه کرد و اگر مشکلی هست مردم راقانع نمود.
مردم پیش از گرانی از فساد گله مند هستند؛ وقتی اختلاس‌ها و این حقوق‌های نجومی را‌‌ می‌‌‌‌بینند ناراحت‌‌ می‌‌‌‌شوند؛ چطور‌‌ می‌‌‌‌شود یک نفر ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان حقوق‌‌ می‌‌‌‌گیرد ولی یک جوان اگر کار هم داشته باشد یک میلیون تومان حقوق‌‌ می‌‌‌‌گیرد که هیچ در زندگی اثر ندارد؛ لذا باید بی عدالتی در جامعه رفع شود و مردم بهبود معیشت و اقتصاد را در سفره‌هایشان احساس کنند و همواره حس آرامش داشته باشند.
همواره باید به مردم خدمت کنید. نباید طوری باشد که مسئولان بیایند در قم مراجع را ببینند و بروند ولی حرف آنها زمین بماند و عملی نشود. چند سال است که گفته ایم دیر کرد حرام است ولی همچنان اخذ دیرکرد ادامه دارد.
قرارداد FATF مایه ننگ است، جلوی آن را بگیرید؛ گزارش‌‌ می‌‌‌‌آید سند ۲۰۳۰ در حال اجراست، مانع آن شوید. در مورد فضای مجازی که اصرار ما بر بومی سازی مطلق آن است ولی باز عده‌‌ای دنبال مسائل دیگرند.
هرگونه اختلاف مایه سوء استفاده دشمن است، نباید اتفاق بیفتد و تاکید کردند که همگی باید به دولت کمک کنند تا مشکلات برطرف شود.
درخواست مردم به حق است و مشکل اقتصادی وجود دارد، اما اجازه موج سواری دشمن را ندهید، ان شاءالله مسئولان همت‌‌ می‌‌‌‌کنند و با وحدت و همدلی و کمک به دولت مشکلات را حل‌‌ می‌‌‌‌نمائید.
اصل مردم هستند. این مردم مطمئناً از نظام حمایت‌‌ می‌‌‌‌کنند و مشکلات خود را حل خواهند کرد، و بار دیگر به آمریکا و ایادی آن‌ها خواهند فهماند که اجازه دخالت با آنان نخواهند داد.
تمام غم و نگرانی ما مشکلات مردم است، مردم از علما توقع دارند حرف آنها را انتقال دهند، مردم توقع دارند که بی عدالتی نباشد. اگر مردم عدالت را ببینند پای نظام و انقلاب‌‌ می‌‌‌‌مانند، همانطور که در ۴۰ سال گذشته مانده اند.
(tnews.irc918114139572.html)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد