خانه » همه » مذهبی » مراقب کلاهبرداران لوله و چاه بازکن باشید

مراقب کلاهبرداران لوله و چاه بازکن باشید

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - مراقب کلاهبرداران لوله و چاه بازکن باشید
این بنده خدا آمد، رفت داخل سرویس بهداشتی و گفت: «برای اینکه فنر داخل اتاق نیاید در را می‌بندم.» من هم قبول کردم. بعد از یک ربع در را باز کرد و گفت که ‏«این چاه با فنر معمولی باز نمی‌شود و باید از سه‌نظام استفاده کنم! هر دانه‌ای که استفاده شود هم ۳۳۰ تومام هزینه‌اش است و شاید تا ۵ عدد هم استفاده شود!» من هم که لنگ بودم و اصلا نمی‌دانستم سه نظام چی است، قبول کردم. 

خلاصه دوباره در را بست و بعد از یک ربع گفت که چاهتان باز شده و ۵ عدد سه نظام مصرف شده و هزینه‌اش می‌شود ۱۶۵۰ + ۳۵۰ هم دستمزد! چون آن موقع خیلی عجله داشتم و اصلا فرصت چک و چونه زدن و محاسبه کردن و گوگل کردن را نداشتم و به قدری هم که همه چیز گران شده است گفتم لابد قیمت همین است و مبلغ را کارت به کارت کردم. 

بعد از گذشت مدتی مجدداً چاه دستشویی گرفت و این بار از دیوار به یک نفر دیگری زنگ زدیم و آمد و خلاصه‌اش را بخواهم بگویم دقیقاً عین همان سناریوی نفر قبلی را پیاده کرد! من هم که دفعه قبلی زخم خورده بودم، از رفیقم که کار ساختمان انجام می‌دهد، سوال کردم و تازه فهمیدم چه کلاهی سرم رفته بود. از آنجایی که الان مار خوردم افعی شدم، گفتم اطلاعاتم را به اشتراک بذارم که سر شما کلاه نرود. 

از دقیقه اول که طرف می‌آید خودتان هم با او داخل سرویس بهداشتی بروید و بالای سرش بایستید و ببینیند دارد چه کاری می‌کند. درسته شاید شما سردر نیاورید ولی همین که ببینید سر فنر تکان می‌خورد و داخل چاه می‌رود، کمک کننده است. 

بعد از اینکه طرف گفت سه نظام استفاده کردم، فوراً بهش بگویید که پس اسقاطی‌هایش را بده که معمولا بعد از شنیدن این جمله جا می‌خورند. بهانه می‌آورند که این کار تراشکاره و اینجا نمی‌شود باز کرد و … . در صورتی که اگه سه نظام را نمی‌شود باز کرد، از کجا می‌دانید چه تعداد استفاده شده است. 

بعد هم اگر باز به یک صفحه مشترک نرسیدید، بگویید زنگ می‌زنیم پلیس بیاد مشکلمون را حل کند. در این مرحله معمولا کوتاه می‌آیند و عدد واقعی را از شما می‌‌گیرند ولی باز هم اگه کوتاه نیامد و تا پلیس بیاید معمولاً اینطور است که پلیس اصلا نمی‌داند سه نظام چه چیزی است و می‌گوید خودتان حل و فصل کنید، اگر نه که یک صورت جلسه می‌نویسم و چاه‌بازکن شکایت کند که کار کرده ولی پولش را نداده‌اید.
ولی در کنار آن برای پلیس هم تعجب‌آور می‌شود که چطور قیمت یک چاه بازکردن ۲ میلیون تومن شده!‏پلیس هم که می‌آید از طرفین سوال می‌کند که معمولا باز چاه باز کن طفره می‌رود که اصلا پول ما را ندهید و من می‌روم و… . 

ولی کوتاه نیایید و در نهایت هم این است که طرف به خاطر ۲ میلیون نمی‌رود شکایت کند و کوتاه می‌آید، اگر هم نیامد که می‌رود دادسرا شکایت و … قیمت سه نظام نو انواع مختلف برای دستگاه‌های مختلف از ۲۰، ۳۰ هزار تومن تا ۲۰۰ هزار تومن است. 

بعد سه نظام یک بار مصرف نیست، این‌ها این قیمت می خرند و با آن حداقل ۳ تا ۵ تا چاه را باز می‌کنند ولی به همه مشتری‌ها می‌گویند تعدادی سه نظام استفاده شده!  این بار هم آمد گفت می‌شود ۱۶۵۰، در نهایت با مبلغ ۷۰۰ تومن راضی شد و رفت! البته من هم یاد گرفتم که دیگر برای کارهای خدماتی به دیوار مراجعه نکنم. 

کاربرد سه نظام در لوله بازکنی 

کاربرد سه نظام لوله بازکنی اغلب در مواردی است که گرفتگی علاوه بر انسداد با اجسام بوسیله رسوبات موجود در سطح مقطع لوله زیاد شده است . این گرفتگی اگر با فنر باز شود ممکن است بعد  از گذشت چند روز مجددا دچار انسداد شود چرا که  قطر داخلی لوله در حال حاضر بسیار کم شده است و پس از کمی استفاده بر اثر ته نشین شدن رسوبات دوباره مسدود شده و مجبور به استفاده از فنر لوله بازکنی می‌شوید‌.  


نیما شفیعی‌زاده

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد