خانه » همه » مذهبی » مردان پاک برای زنان پاک

مردان پاک برای زنان پاک


مردان پاک برای زنان پاک

۱۳۹۷/۰۴/۰۵


۵۰۶ بازدید

در قرآن آمده مردان پاک برای زنان پاکند. منظور پاکی از زنا است یا پاکی از هر انحراف مثل خود ارضایی یا نگاه به نامحرم هم هست؟

انتخاب همسر، سنگ زیربنای یک زندگی موفق است و باید گفت که اکثر شکستها در زندگی مشترک، از بناگذاری نامناسب این سنگ زیرین ناشی می شود. این که یک زندگی شیرین پس از مدتی به تلخی و سردی می گراید، این دریافت ویرانگر هر یک از زوجین را در متن خود دارد که «ما اصلاً برای هم مناسب نبودیم»، یعنی به این نتیجه می رسند که در مرحله «گزینش» اشتباه کرده اند.یکی از مسائل بسیار مهم و اساسی قبل از ازدواج، در نظر گرفتن معیارهایی برای انتخاب همسر است. به جرأت می توان گفت بیشترین مشکلاتی که در زندگی مشترک به وجود می آید، این است که زن و مرد، همسر مناسب خود را انتخاب نکرده اند و پس از چند سال زندگی متوجه می شوند این دو مناسب یکدیگر نبوده اند.اشاره سوال به آیات 25 و 26 سوره نور دارد. در این که مراد از «خبیثات» و «خبیثین» و نیز «طیبات» و «طیبین» در این آیه شریفه چه کسانی هستند، بین مفسران اختلاف است:
1. یک احتمال این است که اطلاق خود آیه مورد توجه قرار گیرد؛ در نتیجه شامل هر نوع پاکی و ناپاکی، اعم از فکری، عملی و زبانی می شود. بر این اساس، مفاد آیه را می توان این گونه بیان کرد که مردان و زنانی که دارای آلودگی فکری و عملی هستند از آنِ یکدیگرند، و آنانی که در اندیشه و عمل و گفتار پاکند و از آلودگی دورند نیز با یکدیگر همخوانی دارند و از آنِ هم اند.
2. با توجه به آیات گذشته و نیز به قرینه برخی روایات، می توان این احتمال را داد که منظور از خبث و طیب، همان مسایل زناشویی در دایره ازدواج است که در آیات گذشته نیز از آن سخن رفت و ادامه آیه نیز که پاکان را از تهمتهایی که در باره شان بر زبان این و آن رانده می شود، مبرّا و پاک می شمارد، می تواند شاهد این احتمال باشد.
3.گاه گفته شده منظور سخنان ناپاک و تهمت و افترا و دروغ است که تعلق به افراد آلوده دارد و به عکس سخنان پاک از آن مردان پاک و با تقوا است ، و «از کوزه همان برون تراود که در او است».
4. همچنین گفته می شود «خبیثات» به معنی «سیئات» و مطلق اعمال بد و کارهای ناپسند است که برنامه مردان ناپاک است و به عکس «حسنات» تعلق به پاکان دارد.
5. خبیث و طیب اشاره به کفر و ایمان زن و مرد دارد.
«خبیثات» و «خبیثون» اشاره به زنان و مردان آلوده دامان است ، و «طیبات» و «طیبون» به زنان و مردان پاکدامن اشاره می کند و ظاهرا منظور از این آیه شریفه همین است. بنابر اطلاق آیات، خباثت شامل همه گناهان در سطوح مختلف و طیبات هم شامل همه پاکی ها در سطوح مختلف می شود. گناهان خود ارضائی از گناهان کبیره می باشد. و به نوعی شامل اطلاق آیات هم خواهد شد. در ضمن، اگر فردی توبه واقعی کند به صورتی که دیگر سراغ این نوع گناه و سایر گناهان نرود از مصادیق طیبات خواهد بود.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد