مدت زمان مدیدی می‌شود که دوربین‌های‌قدیمی بسیاری از ما که با فیلم کار می‌کردند در کنج خانه خاک می‌خورند و دوربین‌های پیشرفته و فوق‌پیشرفته دیجیتالی جای‌گزین آن‌ها شدهاند. طبعاًً همگی ما نیز از کاربرد آسان و خلاصی از دست دردسرهای عکاسی به وسیله فیلم و ظاهر کردن و سایر مصیبت‌های آن رهایی یافته‌ایم. اما بایستی اندکی عمیق‌تر به موضوع نگاه کرد. در این ترفند قصد دارم به معرفی مزایای دوربین‌های دیجیتال نسبت به دوربین‌های قدیمی و کلاسیک اشاره کنیم.

 

1 مرور فوری عکس، بدون این که عکاس منتظر شود که عکس ظاهر شود . اگر مشکلی در عکس باشد، عکاس می‌تواند مشکل را فوراً تصحیح کند و عکس دیگری بگیرد.

2- فقط عکس‌های خوب چاپ می‌شود، در نتیجه می‌توان تعداد زیادی عکس با اختلافات جزئی و تنظیمات مختلف از یک صحنه بگیرید و بعد بهترین آن را انتخاب و چاپ کنید.

3- اگر شخص رایانه داشته باشد، ذخیره‌ی دائم عکس‌ها ارزان‌تر از فیلم از کار درمی‌آید.

4- عکس‌ها را می‌توان از یک جایی به جای دیگر کپی کرد بدون این که کیفیت آن کاهش یابد.

5- هر کس می‌تواند با داشتن رایانه و یک پرینتر معمولی، عکس‌های خودش را چاپ کند. با استفاده از فناوری‌های جدیدتر دوربین‌ها، به رایانه هم نیازی نیست و دوربین را می‌توان مستقیماًً به پرینتر وصل کرد.

6- دوربین‌های دیجیتال می‌توانند کوچک‌تر از دوربین‌های آنالوگ با همان کیفیت عکس، ساخته شوند.

7- قابلیت استفاده کردن داده‌هایی مثل زمان و تاریخ عکاسی، مدل دوربین، سرعت شاتر، سرعت فیلم و دیگر موارد به فایل عکس مورد نظر، در حالی که این قابلیت در فیلم‌های عکاسی فقط به چاپ تاریخ روی عکس‌ها محدود می‌شود.

8- در دوربین‌های دیجیتال از خیلی از افکت‌های تصویری می‌توان استفاده کرد که در دوربین‌های فیلمی امکان ندارد.

9- قابلیت گرفتن صدها عکس بدون این که نیازی به تغییر چیزی باشد. در حالی که در دوربین‌های فیلمی بعد از 24 یا 36 عکس باید فیلم را عوض کرد.

10- خیلی از دوربین‌های دیجیتال، خروجی AV دارند که نشان دادن عکس‌ها را به دیگران در تلویزیون ممکن می‌سازد.

11- عکاسی دیجیتال این امکان را فراهم می‌کند که شما تنظیمات مختلف دوربین و سبک‌های مختلف عکاسی را تجربه کنید و تکنیک عکاسی‌تان را بهبود بخشید، بدون این که لازم باشد هزینه زیادی بدهید، چه از نظر زمان و چه از نظر وقت و انرژی.

12- ابزار ضدتکان دوربین‌های دیجیتال، گرفتن عکس‌های تروتمیز با دوربین را روی دست ممکن می‌کند، در حالی که قبلاً حتما نیاز به سه‌پایه بود.

13- دیگر هر کس یک تاریک‌خانه‌ی خانگی دارد و می‌تواند با رایانه و نرم‌افزار تغییرات لازم را در عکس‌ها بدهد.