خانه » همه » مذهبی » مزرعه حیوانات جورج اورول؟

مزرعه حیوانات جورج اورول؟


مزرعه حیوانات جورج اورول؟

۱۳۹۷/۱۰/۱۶


۱۸۸۶ بازدید

با سلام و عرض ادب. میخواستم عرض کنم که من بارها از اشخاصی که با جمهوری اسلامی میانه خوبی ندارند و با انقلاب اسلامی مخالف هستند، شنیدم که می گویند کتاب قلعه حیوانات و ۱۹۸۴ جرج اورول را بخوانید و با وضع کنونی جمهوری اسلامی مقایسه کنید. میخواستم بپرسم که محتوای این دو کتاب دقیقا چه چیزی میباشد و چه ربطی به جمهوری اسلامی دارد؟

با سلام و تشکر از ارسال سوالات خود به این مرکز. کتاب رمان مزرعه حیوانات (یا قلعه حیوانات) نوشته جورج اورول اثری هجوگونه در نقد جامعه طبقاتی روسیه تزاری و اندیشه های استبدادی و مارکسیستی است که با زبانی ساده، روان و قابل فهم بدل به یکی از سبملیک ترین و جنجالی ترین رمان های معاصر شد.
داستان مزرعه حیوانات از این قرار است که روزی حیوانات مظلوم و ستمدیده مزرعه، در اقدامی از پیش طراحی شده، آقای جونز صاحب مزرعه را سرنگون کرده و خود اداره امور آنجا را برعهده می گیرند. قوانین جدیدی وضع می کنند که مهم ترین شان اینهاست (همه حیوانات با هم برابرند، هیچ حیوانی دیگری را نمی کشد و چهارپا خوب است و دوپا بد). همچنین با توجه به توانایی هایی که دارند، پست های مختلف را میان خود تقسیم می کنند اما پس از آن تنها اندک زمانی آرامش بر مزرعه سایه می اندازد و طولی نمی کشد که آتش اختلاف و زیاده خواهی میان خود آنها هم شعله ور شده و اوضاع بار دیگر به بدی سابق می شود تا جایی که شعارهای فوق الذکر به «همه حیوان ها با هم برابرند اما بعضی برابرترند، هیچ حیوانی بی دلیل دیگری را نمی کشد و چهارپا خوب و دوپا بهتر» تبدیل می شود.
این کتاب نه تنها تفکرات مارکسیستی بلکه هر تفکر دیکتاتوری و استبدادی را که با شعارهای زیبا در صدد سوء استفاده از سایر طبقات جامعه بوده و اعتقادی به حقوق مردم ندارد را به چالش می کشاند. نظام هایی همانند نظام لیبرال دموکراسی که علی رغم شعار برابری سیاسی به جامعه ای کاملا نابرابر تبدیل شده است. هر شهروند آمریکایی یک حق رأی در انتخابات خواهد داشت اما آیا رأی یک شهروند عادی با رأی سرمایه داری که میلیون ها دلار به نامزد مورد نظر خود کمک کرده- و از امکانات حزبی و رسانه ای وسیع برخوردار است- تاثیری یکسان در نتیجه انتخابات خواهند داشت؟ یا مانند آنچه جورج اورول در کتاب “مزرعه حیوانات” می نویسد، ” همه حیوانات با هم مساوی اند، اما برخی مساوی ترند” ؟! حقیقتی که در وضعیت کنونی نظام های سرمایه داری غرب حاکم بوده و جنبش های اعتراضی همانند جنبش وال استریت بیانگر آن می باشد.
کتاب «بهای نابرابری» (THE PRICE OF INEQUALITY) اثر پروفسور ژوزف استیگلیتز، یکی از چهار اقتصاددان برتر جهان، معاون سابق بانک جهانی و دارنده جایزه نوبل ۲۰۰۱ در اقتصاد است. او تئوریسین جنبش اشغال وال استریت می دانند. استعاره ۱ درصدی ها و ۹۹ درصدی ها را نخستین  بار مطرح و جهانی شد. در این کتاب با شبکه ای از مبانی منطقی و استدلال مبانی نظام لیبرال سرمایه داری بین المللی و در رأس آن آمریکا را با قدرت هر چه تمام تر به چالش کشیده است. نویسنده در تصویری کلی از نابرابری آمریکایی با بررسی این سوال که «جامعه دو قطبی و نابرابر چگونه آینده ما را به خطر می‌افکند؟» می نویسد: «داستان آمریکا به طورساده چنین است: ثروتمندان ثروتمندتر می شوند، ثروتمندترین ثروتمندان باز هم ثروتمندتر می شوند، فقرا فقیرتر شده و تعداد آنها افزایش می‌یابد، طبقه متوسط رو به کاهش گذاشته و تحت منگنه است…»
یا وضعیت تشکیلاتی گروهک های فاسد و دیکتاتوری همانند منافقین(مجاهدین خلق) که بیانگر کتاب مزرعه حیوانات جورج اورول است.
اما در مورد میزان انطباق این کتاب با وضعیت جمهوری اسلامی گفتنی است:
بررسی دقیق نظامهایی که دستخوش سوء استفاده حاکمان قرار گرفته اند، بیانگر حاکمیت تفکرات اومانیستی و سکولاریستی در این نظام هاست که تنها به منافع خود اعتقاد دارد. اما نظام جمهوری اسلامی – با وجود نفوذ برخی افراد و جریان های سکولار که در صدد سوء استفاده از امکانات عمومی و تخریب وجهه این نظام الهی و مردمی بوده اند- به دلیل ابتناء بر آموزه ها و ارزش های الهی و نظارت مستمر فقیه جامع الشرایط به پشتوانه مشارکت و حمایت های گسترده مردمی توانسته بر این قبیل انحرافات فائق بیاید و در این راستا از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون با مسئولین فاسد و مدیران سوء استفاده کننده برخورد و آنها را از سیستم مدیریتی خویش طرد نماید.
در یک جمع بندی کتاب مزرعه حیوانات بیانگر وضعیت ذاتی نظام های مادیگرا و سکولاری همانند مارکسیسم و لیبرالیسم و جریانات سکولاریستی وابسته به این مکاتب است که همواره با شعارهای زیبا در صدد سوء استفاده از قدرت می باشند. موضوعی که با مبانی ایدئولوژیک، ساختارها و جهت گیری های کلان نظام جمهوری اسلامی هیچ گونه سنخیتی ندارد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد