خانه » همه » مذهبی » مسجد زن در روایات

مسجد زن در روایات


مسجد زن در روایات

۱۳۹۹/۰۱/۱۰


۸۳۵ بازدید

طبق روایات، مساجد زنان، خانه آنهاست و به نماز جماعت نروند؛ ولى وضع کنونى جهان مى طلبد حضور زنان در جوامع چشمگیر باشد.

در این باره گفتنى است، برخى از روایات، ناظر به مقام تعارض یا تزاحم حقوق و تکالیف و مسئولیت هاست. به عبارت دیگر هر گاه حضور زنان در مساجد براى عبادت، مزاحم انجام وظیفه مادرى نسبت به فرزندان و یا همسرى باشد و یا نحوه حضور در تعارض با سایر ارزش هاى اسلامى باشد مثلاً حضور در جمعه و جماعات بهانه یا باعث اختلاط زن و مرد گردد، نارواست. بنابراین، مساجد زنان، خانه آنهاست و چنانچه زنانى به قصد قربت دوست داشته باشند در مسجد عبادت کنند ولى به دلیل موانع یادشده، فرصت حضور نیابند؛ خداى متعال همان ثواب عبادت در مسجد را به آنها عنایت خواهد کرد.بنا بر آنچه گفته شد؛ اسلام با وضع چنین قوانینى بیش از پیش به تحکیم خانواده و حفظ شخصیت زن مى اندیشد و شخصیت زن و تحکیم خانواده از نظر اسلام اهمیت بیشترى دارد. همچنین حضور در جماعت و جمعه، معمولاً با دشوارى هایى همراه است از این رو اسلام براى رعایت حال زنان و نیز برداشتن رنج و مشقّت شرکت در نماز جمعه و جماعت، این تکلیف را از آنان برداشته است. اگر چه در اسلام سفارش شده است تا زنان نمازشان را در منزل بخوانند و این براى آنان از حاضر شدن در جماعت و مسجد بهتر است «عن أبى عبدالله علیه السلام أنه قال: خیر مساجد نسائکم البیوت»(1)
امام صادق علیه السلام فرمود: «بهترین مساجد براى زنان شما، خانه هایتان است». اما این بدان معنا نیست که از نظر ثواب محروم بمانند زیرا این با عدل خدا سازگار نیست که راه کسب ثواب را مسدود نماید بلکه همان ثواب جماعت به وى داده مى شود «قال النبى صلى الله علیه و آله: صلاة المرأة وحدها فى بیتها کفضل صلاتها فى الجمع خمسا و عشرین درجة»(2) «پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: نماز زن به تنهایى در خانه اش، مانند فضیلت نماز وى در جماعت است با بیست وپنج درجه». کما اینکه در باب جهاد هم همین گونه است یعنى اگر زنان از حضور در میدان جنگ منع شده اند و تکلیف از آنان برداشته شده است و تنها مردان هستند که به میدان جهاد و مقام مجاهد دست مى یابند اما در مورد زنان هم براى جبران ثواب جهاد خوب شوهردارى قرار داده شده است.
«عن النبى صلى الله علیه و آله قال: جهاد المرأة حسن التبعل لزوجها»(3) «جهاد زن، نیکو شوهردارى است». البتّه زنان مى توانند با حفظ حجاب کامل و شئون اسلامى در نماز جماعت و جمعه حضور پیدا کنند و نمازشان نیز صحیح است و اگر حضور ایشان جنبه دفاع از دین، ولایت و نظام اسلامى باشد، ترجیح دارد چنان که حضرت زهرا علیهاالسلام در مسجد حضور پیدا کرد.
پی نوشت ها:
(1) ر.ک: حجرات 49، آیه 13؛ آل عمران (3)، آیه 195.
(2) نمونه، ج 17، صص 309 و 308.
(3) نازعات 79، آیه 41.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد