خانه » همه » مذهبی » معرفت، مودت و اطاعت وظایف شیعه در عصر غیبت

معرفت، مودت و اطاعت وظایف شیعه در عصر غیبت


معرفت، مودت و اطاعت وظایف شیعه در عصر غیبت

۱۳۹۳/۱۱/۲۶


۱۴۹ بازدید

حجت الاسلام قرائتی :

معرفت، مودت و اطاعت وظایف شیعه در عصر غیبت

نسبت به امام زمان(ع) سه مسئولیت داریم. اول اینکه نسبت به امام زمان(ع) معرفت داشته باشیم. بعد از معرفت، مودت است که ما باید اهل بیت(ع) را دوست داشته باشیم و بعد از مودت اطاعت و بندگی است.

حجت الاسلام قرائتی :

معرفت، مودت و اطاعت وظایف شیعه در عصر غیبت

نسبت به امام زمان(ع) سه مسئولیت داریم. اول اینکه نسبت به امام زمان(ع) معرفت داشته باشیم. بعد از معرفت، مودت است که ما باید اهل بیت(ع) را دوست داشته باشیم و بعد از مودت اطاعت و بندگی است.

“امامت لطف خداست و وقتی خدای متعال هدیه می دهد شما نمی توانید در هر جایی آن را نگه دارید. همچنین وقتی خدا می خواهد هدیه ای بدهد، نباید بگوییم ظرفش چیست. در مورد به امامت رسیدن امام عصر(ع) در ۳ سالگی نیز باید گفت که چطور انسان در انتقال اطلاعات از کامپیوتر فلش را ساخته که تمامی اطلاعات را از فلز به فلز منتقل کند. خدای امام حسن عسکری(ع) نمی تواند علم را به بچه سه ساله منتقل کند.

در آیه ای از قرآن آمده است؛ آنهایی که نبوت را قبول ندارند، حق خداوند را نشناختند و این طور نیست که خداوند انسان را آفرید، او را رها کند. بدون رهبر و راهبر چون در این راه عقل انسان کامل نیست و ضعیف است و مانند ترازوی زرگر است که فقط می تواند طلا وزن کند، قرآن می فرماید: ابر و باد و مه خورشید و فلک برای توست و تو بدون رهبر رها نمی شوی.

نبوت در روز غدیر کامل شد، روزی که پیامبر(ص) بعد از خود امام علی(ع) را جانشین خود قرار داد. در این مورد باید گفت که چطور ابوبکر، عمر را بعد از خود جانشین قرار داد ولی پیامبر(ص) که رهبر امت بود، هیچ. بنابراین اگر بگوییم خداوند پیامبر(ص) نفرستاد، یعنی حکیم نیست، اگر بگوییم پیامبر(ص) بعد از خود امامی تعیین نکرد، نیز ناقص است.

پس نبوت بدون امامت ناقص است. این مساله در طول تاریخ ادامه یافت تا اینکه در زمان ظهور امام عصر(ع) به کرسی می نشیند. چراکه خداوند در قرآن در سه جای مختلف به مومنین وعده داده است که حکومت زمین به دست افراد صالح می افتد.

بنابراین باید دقت کنیم که براساس آیات قرآن، اگر کسی بگوید خدای متعال رسولی نفرستاده، حق خدا را نشناخته، باید وحی و رسالت باشد، نبوت بدون امامت ناقص است که در روز عید غدیر کامل می شود و امامت نیز بدون عمل به وعده نیز ناقص است و باید امام زمان(ع) بیاید و تمام وعده ها را عملی کند.

در روایات آمده که امام مانند خورشید پشت ابر است و وقتی که ظهور کنند، نیز غیبت دارند. به این معنا که حضرت در زمان ظهور خود نیز همه جا که نیستند و فقط یک جا هستند. اگر در مکه باشند، در ایران که نیستند. بنابراین اداره جهان توسط یاران ایشان صورت می گیرد. چنانکه در زمان امام نهم، دهم و یازدهم به شیعیان یاد دادند که نماینده امام بعضی از کارها را می کند.

هر کس اوصاف امام زمان(ع) را حقیقتا درک کند و بشناسد عاشق امام می شود. در دعای ندبه می خوانیم. مهدی جان کجایی که بیایی و ریشه ظلم را برکنی و عدالت را حاکم کنی، امام زمان(ع) کسی است که قوانین نا اهلان را منع می کند و قانون خدا را برپا می کند. امام می آیند و تمام ابرقدرت ها را در هم می شکند در این راستا باید امام را با ذکر ویژگی ها و اوصاف حضرت شناخت و در قالب سرود و قصه برای بچه ها بازگو کرد.

پیروزی انقلاب اسلامی و 22 بهمن پیش نویس بسیار خوبی برای امام زمان(ع) است و وقتی طاغوت ایران سرنگون شد. نشان می دهد که می شود تمام طاغوت ها از بین برود، اگر در 22 بهمن یک مرد خدا به نام امام خمینی(ره) حاکم شد. پس می شود که امام زمان(ع) نیز حاکم شود، اگر در انقلاب ایران منافقین ذلیل شدند، پس می شود که در زمان ظهور نیز قانون اسلامی برپا شود و مردم رشد کنند، همه اینها نشان می دهد که انقلاب ایران زمینه ای برای ظهور است.

ما در انقلاب ایران مسائلی را دیدیم که که باور به امام زمان(ع) را برای ما آسان کرد. ما مددهای غیبی بسیاری در این حوادث دیدیم. باید توجه داشته باشیم که تا خدا مددی را نگیرد، ما متوجه آن نمی شویم.

در کتاب “جهت نما” که پاسخ به 40 سوال مهدوی است. یکی از سوالات این است که امام زمان(ع) چطور می تواند 1200 سال عمر کند. در پاسخ باید گفت که از نظر عقلی این مساله تند و کند دارد، ولی از نظر قرآن نیز در سوره بقره در داستان از دنیا رفتن پیامبری در کنار روستایی به همراه الاغ و غذایش این مساله اثبات می شود. در این داستان وقتی پیامبر زنده می شود، می گوید من یک نیم روز در این روستا بودم که خدا می فرماید، 100 سال است که اینجایی، نگاه کن به غذایت که سالم است. نتیجه می گیریم غذایی که در 100 سال 5200 برابر عمر طبیعی یک غذا سالم بوده در برابر عمر طبیعی امامی که فقط 16 برابر عمر طبیعی هر فرد عمر کرده برای خدای متعال چیزی نیست.

ما راجع به امام زمان(ع) سه مسئولیت داریم. اول اینکه شناخت و معرفت نسبت به امام زمان(ع) داشته باشیم و هر کس در این راه باید استادی داشته باشد و شماره یک اسلام شناس را داشته باشد. بعد از معرفت، مودت است که ما باید اهل بیت(ع) را دوست داشته باشیم. چرا که ائمه حق حیات گردن ما دارند، بعد از مودت اطاعت و بندگی است.

پیام امام زمان(ع) که در روایات به دست ما رسیده است، این است که در زمان غیبت به مجتهد جامعه الشرایط و فقهای زمان مراجعه کنید. باید توجه داشت که ولی فقیه باید عادل باشد و تمام کمالات یک رهبر را داشته باشد. توصیه می کنم هر روز برای سلامتی امام زمان(ع) صدقه بدهیم و از ولی فقیه و مجتهد جامعه الشرایط اطاعت کنیم.”

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد