خانه » همه » مذهبی » مقاله: رسیدن به قرب الهی بدون ارتباط با پیامبر و اهل‌بیت ممکن نیست

مقاله: رسیدن به قرب الهی بدون ارتباط با پیامبر و اهل‌بیت ممکن نیست


مقاله: رسیدن به قرب الهی بدون ارتباط با پیامبر و اهل‌بیت ممکن نیست

۱۳۹۳/۰۹/۱۲


۲۴۸ بازدید

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در مراسم شب گذشته واقع در شهرک قدس به بیان مسائلی در رابطه با بندگی و اهمیت ذکر خداوند پرداخت. حجت اسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به تکبر و استکبار نفس و راه مبارزه با این مسأله گفت: اگر کسی از بندگی خداوند فاصله بگیرد از مقام تواضع پایین می آید و بر خود تکیه می کند و به اصلاح دقیق تر نفس او مستکبر می شود و برای مقابله با استکبار نفس انسان باید بندگی اش کامل و این امر با مداومت بر ذکر گفتن محقق می شود.
وی مهم ترین کاری که شیطان برای گمراهی انسان انجام می دهد را ایجاد فاصله بنده با خداوند بیان کرد و افزود: اگر بنده ای از خداوند خواسته ای داشته باشد و بنا بر مصلحت دعایش برآورده نشود در این مرحله اگر بندگی اش کامل نباشد شیطان دخالت می کند و باعث غفلت انسان می شود و این مرحله ای است که بنده دیگر زیبایی های خداوند را نمی بیند و به عبارتی بین بنده و خداوند فاصله ایجاد می شود.

کارشناس برنامه سمت خدا ذکر گفتن را روشی برای مقابله با شیطان دانست و اظهار داشت: اگر بنده ای بر ذکر گفتن مداومت داشته باشد به فرموده خداوند که اگر کسی من را یاد کند خداوند به یاد او است و کسی که خداوند یار او است شیطان از او فاصله می گیرد.

استاد درس خارج حوزه با توجه به توصیه بزرگان در زمینه کثیر الذ‌کر بودن تصریح کرد: با ذکر گفتن خداوند به انسان توجه می کند و اگر کسی کثیر الذکر باشد خدا و ملائک برایش صلوات می فرستند و کسی که برای او صلوات فرستاده شود از وادی ظلمت به نور می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به انکار پیامبر(ص) بوسیله کفار ابراز داشت: کفار، پیامبر(ص) را با گمان به دلیل نداشتن آیتی انکار می کردند اما اگر کسی به خدا نزدیک شده باشد و خداوند او را هدایت کند دیگر نیازی به آیه ندارد بلکه هر چه را می بیند نشانه ای از جانب خداوند به حساب می آورد.

وی با توجه به این آیه که خداوند می فرماید «یُضِلٌّ مَن یَشَآءُ وَیَهْدِى مَن یَشَآءُ» گفت: خداوند می فرماید هر کس را بخواهد هدایت و هر کس را بخواهد گمراه می کند و این یعنی اگر کسی بخواهد در مسیر هدایت خداوند قرا گیرد باید به مقام انابه برسد و این یعنی قرب و انس با خداوند و خداوند برای منیبین هدایت خاص قرار داده است.

استاد درس خارج حوزه در ادامه با بیان موقعیت مقام منیبین گفت: کسانی که به مقام انابه رسیده اند بندگانی هستند که نخست به خداوند ایمان آورده اند و بوسیله ذکر به خداوند اطمینان قلبی پیدا کرده اند و مقام انابه فراتر از مقام توبه است.

کارشناس برنامه سمت خدا راه رسیدن به مقام انابه را ارتباط با پیامبر(ص) و ولایت اهل بیت(ع) دانست و خاطر نشان کرد: همان طور که می دانیم در موارد مختلفی نبی اکرم(ص) را ذکر الله نامیده اند یعنی اگر کسی بخواهد به نزدیکی خداوند برسد باید از رسول خدا(ص) و در ادامه پیامبر(ص) از اهل بیت(ع) برای این ارتباط استفاده کرد و از این مسأله خارج نیست.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در پایان درک مقام انابه را نیز به واسطه پیامبر(ص) ممکن دانست و افزود: کسانی که با کمک پیامبر(ص) ذکر می گویند و با اشاره به مقام ذاکرین که خداوند به آن ها توجه می کند این توجه خداوند هم بوسیله پیامبر(ص) صورت می گیرد بنابراین اگر کسی بخواهد بداند که خداوند به او توجه می کند باید ببیند مورد توجه رسول خدا(ص) است و برای رسیدن به این امر توجه کند که نور و دوستی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در دل او وجود دارد و این یعنی در مقام ذاکرین و مورد توجه خداوند است

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد