خانه » همه » مذهبی » مقامات امنیتی غرب: تاکنون ۶۰۰ تروریست از عراق و سوریه بازگشته‌اند

مقامات امنیتی غرب: تاکنون ۶۰۰ تروریست از عراق و سوریه بازگشته‌اند


مقامات امنیتی غرب: تاکنون ۶۰۰ تروریست از عراق و سوریه بازگشته‌اند

۱۳۹۳/۱۰/۲۱


۳۸ بازدید

مقامات امنیتی غرب: تاکنون ۶۰۰ تروریست از عراق و سوریه بازگشته‌اند

اروپا در وحشت تروریست‌ها به خانه بازمی‌گردند

وزیر کشور اسپانیا با اشاره به بازگشت بیش از ۶۰۰ تروریست داعش از عراق و سوریه به اروپا، هشدار داد که عملیات تروریستی بیشتری در راه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «ژرژ فرناندز دیاز» گفت: «صدها نفری که پیش از این به عراق و سوریه رفته بودند، اکنون در اروپا هستند و هر زمان می‌توانند فعالیت‌‌‌های خود را گسترش دهند و حملات غم‌انگیزی که در پاریس شاهدش بودیم، را انجام دهند.»

مقامات امنیتی غرب: تاکنون 600 تروریست از عراق و سوریه بازگشته‌اند

اروپا در وحشت تروریست‌ها به خانه بازمی‌گردند

وزیر کشور اسپانیا با اشاره به بازگشت بیش از 600 تروریست داعش از عراق و سوریه به اروپا، هشدار داد که عملیات تروریستی بیشتری در راه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «ژرژ فرناندز دیاز» گفت: «صدها نفری که پیش از این به عراق و سوریه رفته بودند، اکنون در اروپا هستند و هر زمان می‌توانند فعالیت‌‌‌های خود را گسترش دهند و حملات غم‌انگیزی که در پاریس شاهدش بودیم، را انجام دهند.»

دیاز در ادامه گفت: «حدود 3000 شهروند اروپایی به گروه‌های مختلف افراطی در خاورمیانه ملحق شده و 80 درصد آنها فقط به داعش پیوسته‌اند و در کنار (دیگر عناصر) داعش جنگیده‌اند. به گفته وزیر کشور اسپانیا، حدود 70 تروریست اسپانیایی به خاورمیانه رفته‌اند.

در پی وقوع عملیات تروریستی در فرانسه، نگرانی‌ها در خصوص بازگشت تروریست‌ها به کشورهای اروپایی، شدیدا رو به افزایش است.

تاکنون کارشناسان و استراتژیست‌های بی‌طرف بارها در مورد پیامدهای حمایت اروپا از تروریسم در خاورمیانه هشدار داده بودند، اکنون نیز تحلیلگران به غربی‌ها متذکر می‌شوند هرچه سریع‌تر ارتباط خود را با تروریسم در سوریه و عراق قطع کنند، چون ممکن است به شرایط برگشت‌ناپذیری برسند. «ناصر قندیل» نویسنده برجسته عرب، در این باره، گفت: «دنیا باید بین نظام سوریه و تروریسم، یکی را انتخاب کند. در همین حال، «ابوسعد انصاری» از رهبران داعش در «موصل» (عراق) کشورهای اروپایی را به حملات تازه تهدید کرد. وی مسئولیت حملات پاریس را برعهده گرفت. عصر چهارشنبه گذشته دو فرد مسلح و نقاب به چهره وارد ساختمان مجله فکاهی «شارلی ابدو» در پاریس شدند و اعضای تحریریه این مجله را به رگبار مسلسل بستند. در این حمله 12 نفر کشته و 11 تن مجروح شدند. در تعقیب و گریز میان پلیس و این افراد نیز تعدادی کشته و زخمی شدند. به گفته پلیس فرانسه، این دو نفر که برادر و الجزایری‌تبار بودند، در تیراندازی پلیس کشته شدند. یکی از همدستان این دو نیز هم‌اکنون تحت تعقیب است. پلیس همچنین از یک سیاهپوست و یک دختر به عنوان همدستان تروریست‌ها نام برده است. این افراد نیز هنوز دستگیر نشده‌اند.

در همین حال، یک مقام امنیتی سابق فرانسه گفت که دستگاه‌های امنیتی این کشور بر فعالیت روزانه حدود 5000 نفر در این کشور نظارت دارند تا آنها دست به حملات تروریستی نزنند.

شمار کل کشته‌های روزهای اخیر پاریس که به حمله تروریستی مذکور ربط داشته‌اند، 20 نفر (از جمله دو برادر الجزایری) گزارش شده است. در ارتباط با این واقعه، «مانوئل والس» نخست‌وزیر فرانسه هم گفت، اشتباهات قطعی و روشنی در مقابله با تروریسم صورت گرفته است. والس بدون ارائه توضیحات بیشتر گفت: «بی‌شک سیستم امنیتی (فرانسه) نقاط ضعفی دارد.»

مواضع معتدل

«فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهور فرانسه اما در واکنش به برخی حرکت‌ها و موضع‌گیری‌ها در اروپا علیه مسلمانان و «موج تازه اسلام‌هراسی»، گفت: «این افراطی‌گری‌ها (حملات تروریستی و ماجرای پاریس) ربطی به اسلام ندارند.»

«ینس استولنبرگ» دبیرکل ناتو نیز با اشاره به اینکه مسلمانان بزرگ‌ترین قربانی تروریسم هستند، اظهار داشت: «ما نباید هیچ مذهب و ملیتی را مسئول اقدامات تروریستی بدانیم و باید همراه با مسلمانان، با این مسئله مبارزه کنیم.»

علی‌رغم این مواضع معتدل، در فرانسه موجی از اسلام‌هراسی به راه افتاده و مساجد و اماکن مذهبی مسلمانان همچنان مورد حمله قرار می‌گیرند.

حملات منطقه‌ای داعش

تروریست‌‌های داعش در منطقه خاورمیانه نیز حملاتی را علیه حامیان اصلی خود ترتیب دادند؛ در ترکیه عصر سه‌شنبه گذشته یک زن در میدان تاریخی «سلطان احمد» اسلامبول یک پاسگاه پلیس را هدف انفجار بمب قرار داد. در این انفجار علاوه بر زن مهاجم، یک پلیس کشته و یک پلیس دیگر زخمی شد. همزمان با این انفجار، چهار عضو داعش در منطقه «عرعر» واقع در حد فاصل مرز عراق و عربستان به مرزبانان سعودی حمله کردند که به مرگ و جراحت چند مرزبان سعودی و افراد مهاجم انجامید.

سایر رویدادها

* صدراعظم آلمان، نخست‌وزیر انگلیس و شماری دیگر از سران اروپایی اعلام کردند که در تظاهرات ضدتروریستی امروز پاریس شرکت می‌کنند.

* علاوه بر داعش، القاعده یمن نیز ضمن پذیرش مسئولیت عملیات تروریستی پاریس، فرانسه را به حملات جدید تهدید کرد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد