خانه » همه » مذهبی » مقره پوریای ولی

دانلود کتاب های امتحان شده

مقره پوریای ولی


مقره پوریای ولی

۱۳۹۷/۱۲/۱۵


۱۷۱۷ بازدید

در سندی که از سوی کتابخانه ایت الله مرعشی منتشر شده است،و شامل شرح حال ۶۸۴ تن از دانشمندان شیعه در قرن های ۱۳و۱۴ هجری قمری می باشد) زندگینامه پهلوان پوریای ولی و وجود مزارش در گورستان «پیرولی» خوی ذکر شده است ولکن،بیشتر منابع و اسناد مقبره پهلوان پوریای ولی را در شهر صومعه سرا از توابع استان گیلان و فومن و برخی دیگر از منابع مقبره ایشان را در شهر خیوه در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر اورنگ مرکز خوارزم ازبکستان ذکر کرده اند.حتی در انیمیشنی که با مضمون پهلوانان توسط صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش می شود،پهلوان پوریای ولی را فردی توصیف کرده اند که در خوارزم ازبکستان زندگی می کرده است و به همراه شاگردان خود در برابر زورگویی ها و باج گیری های اسکندرخان فرمانده داروغه شهرستان خوارزم که فردی مستبد و زورگو توصیف شده است،ایستادگی و مقابله می کنند.با این تفاسیر هنوز محل دقیق دفن و مقبره ایشان بر ما پوشیده می باشد.لطفا توضیح دهید که کدامیک از اسناد ذکر شده دقیق تر و صحیح تر می باشد و مقبره ایشان در چه شهری می باشد؟

بله نقل قول‌ها در این خصوص مختلف است که مجموعا سه قول از همه مشهورتر است : یک روایت مقبرهٔ او را در شهر خوی، استان آذربایجان غربی می‌‌دانند. آرامگاه دیگری نیز منسوب به وی در شهر خیوه ازبکستان وجود دارد و البته آرامگاهی هم در فومن روستای کمامردخ وجود دارد این مقبره خود یک مجموعهٔ فرهنگی – تاریخی است و در فاصلهٔ قرن‌های هشتم تا چهاردهم هجری (۱۴ تا ۲۰ میلادی) برای بزرگداشت نام پهلوان محمود ساخته شده‌است. چنان‌که در آن نواحی رسم بر این است که پس از مراسم ازدواج برای تبرک به زیارت آرامگاه او می‌روند.اما با شواهد و دلایلی که در کتاب مرآت‌الشرق آمده قول اینکه مقبره در خوی باشد قوی‌تر است.
آنچه در روستای فومن است برای بزرگداشت نام پهلوان ساخته شده است.
آن روایتی که گفته آرامگاه پوریای ولی در شهر خیوه در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر اورنگ مرکز خوارزم ازبکستان می‌باشد در واقع قبر پهلوان محمود قتالی فرزند پوریای ولی است.
طبق منابع موثق، پهلوان محمود قتالی فرزند پهلوان پوریای ولی بوده و با عنوان محمود قتالی بن پوریای ولی از وی نام برده شده‌است. برخی از منابع متاخر کلمه «ابن» که به معنی «فرزند» است، حذف نموده و منابع معاصر نیز هر دو شخصیت را یکی فرض نموده و پهلوان محمود قتالی را مشهور به پوریای ولی ذکر کرده‌اند.
این اشتباه در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی هم تکرار شده‌است. اما باید توجه داشت که پهلوان محمود قتالی هر چند که عارف و پهلوان نامداری بوده و آثاری هم با یادگار گذاشته، ولی هرگز در شهرت و نام‌آوری به پدرش پهلوان پوریای ولی نمی‌رسید.
آرامگاه مشهور شده به نام او از پر رونق‌ترین مکان‌ها در منطقه‌است که هر روز مردم کثیری از اطراف فرارود و به ویژه خوارزم برای زیارت و راز و نیاز با خدای خود به آنجا می‌روند. گفتنی است که در ایشان قلعه امیران و صاحب منصبان زیادی مدفونند اما امروزه از هیچ‌یک از آن‌ها نامی برده نمی‌شود و تنها نام پهلوان محمود بن پوریای ولی و آرامگاهش همچنان زنده‌است.
مقبره‌ای که در شهر خوی وجود دارد که روی آن نام پوریای ولی نوشته شده‌است؛ مردم شهر خوی آن را «پیر ولی» می‌نامند. در مورد اینکه پهلوان پوریای ولی در خوی زندگی کرده و در همین شهر و در گورستان مشهور به «پیرولی» دفن شده‌است شواهد متعددی وجود دارد که باید به منابع مربوطه مراجعه کرد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin1

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد