خانه » همه » مذهبی » منابع پیرامون امام حسن مجتبی ع

منابع پیرامون امام حسن مجتبی ع


منابع پیرامون امام حسن مجتبی ع

۱۳۹۷/۰۲/۱۵


۴۴۷ بازدید

من بیست و پنج ساله هستم.لطفا کتابهایی درباره امام مجتبی بانثر روان و قابل فهم،به من معرفی بفرمایید.کتابهایی معتبر و نه در حد کودکانه و… .

– صلح امام حسن، پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه، نویسنده: شیخ راضى آل یاسین / مترجم حضرت آیت الله خامنه اى – ناشر: ‌ دفتر نشر فرهنگ اسلامی، راضى آل یاسین از محققان معاصر تنها کتاب تحلیلى و تفصیلى را در موضوع صلح امام حسن علیه السلام تدوین کرده و حضرت آیت الله سید على خامنه اى این اثر را به فارسى برگردانده است.برای متن عربی کتاب صلح‌الحسن در سال 1372ق/1953 توسط استاد بی‌مانند و انقلابی بزرگ مرحوم «سید شرف‌الدین عاملی» مقدمه‌ای عالمانه نوشته شد؛ مقدمه‌ای که هم شامل اشاراتی در باره‌ی مؤلف و هم مروری بر دیدگاه‌های طرح شده در آن درباره‌ی امام مجتبی علیه‌السلام بود. این مقدمه چندان فاضلانه بود که مترجم فارسی کتاب، با بودن آن دیگر نیازی به شرح و بسط مقدمه‌ی خود ندید و همان را با قلم شیوای خود ترجمه کرده و در آغاز کتاب نهاد. نفس توجه مرحوم شرف‌الدین به این اثر خود گویای اعتباری است که کتاب یاد شده در پرداختن به این موضوع مهم دارد.مترجم در مقدمه‌ی کوتاه خود اشاره کرده است که پیش از ترجمه‌ی این اثر “در فکر تهیه‌ی نوشته‌ای در تحلیل موضوع صلح امام حسن بودم و حتی پاره‌ای یادداشت‌های لازم را نیز گرد آورده بودم؛ ولی امتیازات فراوان این کتاب مرا از فکر نخستین بازداشت و به ترجمه‌ی این اثر ارزشمند وادار کرد.”

– حقایق‌ پنهان‌: پژوهشی‌ در زندگانی‌ سیاسی‌ امام‌ حسن‌ مجتبی‌ علیه‌السلام‌ نویسنده: احمد زمانی‌؛ با مقدمه‌ حضرت آیت الله جعفر سبحانی – ناشر: بوستان کتاب

– در مکتب کریم اهل بیت(ع) امام حسن مجتبی(ع) نویسنده: دکتر علی‌قائمی، تهران، انتشارات امیری،‌چاپ اول، پاییز 1374، 256 ص.

– تحلیلی از زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی(ع) به قلم سید جعفر مرتضی عاملی و ترجمه محمد سپهری، ناشر، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ویرایش سوم، چاپ سوم، سال 1376، 256 ص. استاد سیدجعفر مرتضى مورخ و سیره شناس معاصر، مؤلف کتاب الصحیح من سیرة النبى الاعظم در 35 جلد که جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی را کسب کرد . نام عربی این ترجمه الحیاة‌السیاسیة للامام الحسن(ع)، است که چاپ اولش در سال 1369 بوده است.

– دریا، طوفان، تلاطم،‌پنجره‌ای به آفاق شخصیت شگفت امام حسن مجتبی(ع)آشنایی با چند کتاب ارزشمند درباره کریم اهل بیت(ع) نویسنده، محبوبه زارع، ناشر: بوستان کتاب قم، چاپ اول، 1381، 134 ص.

– چهل حدیث در فضایل امام حسن(ع) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت امور فرهنگی، 1374، تهران؛ در این کتاب پاره‌ای از احادیث پیامبر و سایر معصومین(ع) راجع به فضایل و ابعاد اخلاقی و شخصیتی امام حسن مجتبی(ع) ذکر شده است.

– مسند الإمام المجتبى أبی محمد الحسن بن علی علیهما السلام نویسنده: عزیز الله عطاردی – ناشر: عطارد مؤلف در هر مسند، روایات را به صورت کامل از منابع نقل کرده و ضمن بیان منبع آن، سلسله اسناد را هم آورده است. البته الزاماً همه اخبار از معصوم نقل نشده و بخشى از آنها، گزارش هاى تاریخى و نقل قول مورخان است.

– حسن(ع) کیست؟ فضل الله کمپانی، انتشارات فراهانی، 1354؛
در این کتاب نویسنده ضمن بیان تاریخ زندگانی امام حسن مجتبی(ع) و بیان فضایل وی تفصیلاً به مسئله صلح ایشان پرداخته و کوشیده با ادله تاریخی و روایی و با بیانی رسا و روان به تبیین آن بپردازد.

– نگرشی به صلح امام حسن(ع) ابراهیم طاهری، صبر سرخ، نشر صدوق، 1376؛ در این کتاب ضمن بیان فضایل و خصایل، زندگانی امام حسن(ع) تلاش شده چهره‌ای منطقی و شایسته از صلح امام حسن(ع) به دست داده و به شبهات و اشکالات به وجود آمده و طرح شده توسط معاندین و بی‌خبران از تاریخ پاسخ داده شود.

– امام حسن(ع) را بیشتر بشناسیم کتاب «امام حسن(ع) را بیشتر بشناسیم» گزیده‌ای از کتاب منتهی‌الآمال اثر محدّث نامى، حاج شیخ عباس قمى است که انتشارات نور محبت آن را روانه بازار نشر کرده است.

– داستان‌هایی از زندگانی امام حسن مجتبی(ع) توسط فرزانه حیدری به نگارش درآمده به همت انتشارات بهار دل‌ها

– امام حسن مجتبی(ع) جان دل پیامبر(ص) این کتاب به قلم احمد رحمانی‌همدانی به زبان عربی نوشته شده است. حسین استادولی آن را به فارسی ترجمه کرده و مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر چاپ آن را به عهده داشته است. نگارنده تلاش کرده تا شبهاتی که درباره آن شخصیت بزرگ مطرح‌شده را نیز پاسخ‌گو باشد.

– پرسش‌های مردم و پاسخ‌های امام حسن و امام حسین(ع) کتاب از آثار مهمی است که توسط احمد قاضی‌زاهدی‌گلپایگانی نوشته شده و محمدحسین رحیمیان آن را ترجمه کرده است. این اثرتوسط انتشارات پیوند با امام منتشر شده است.

– تاریخ زندگانی امام حسن مجتبی(ع) این کتاب را سیدمهدی میرزایی نوشته و در نگارش این اثر به منابع معتبر و موثّق به شرح زندگانی امام حسن مجتبی(ع) پرداخته و انتشارات مهام آن را منتشر کرده است.

– یادگار آفتاب، پژوهشی در زندگانی و سیره امام حسن مجتبی(ع) است که ابوالفضل هادی‌منش آن را به نگارش درآورده و انتشارات بهار دل‌ها آن را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

– امام حسن و امام حسین(ع) در روایات اهل سنت کتابی به قلم مهدی اکبرنژاد اشاره کرد که انتشارات بوستان کتاب قم آن را روانه بازار نشر کرده است.این کتاب در 10 فصل شخصیت این دو امام را بررسی می‌کند.

– امیر کرامت، امام حسن مجتبی(ع) کتاب تألیف حجت‌الاسلام اسدالله محمدی‌نیا از سوی انتشارات سبط اکبر(ع) روانه بازار نشر شده است. این کتاب دارای هفت فصل نظیر «نگاهی به زندگی امام حسن مجتبی(ع)»، «منزلت امام حسن مجتبی(ع) در نزد رسول خدا(ص)»، «فضائل اخلاقی امام حسن مجتبی(ع)»، «معجزات و کرامات از امام حسن مجتبی(ع)»، «سخنان عرشی(چهل حدیث)»، «پاسخ و پرسش‌ها» و «وصایا، مصائب و اشعار» است.

*برخی آثار دیگر در خصوص حضرت امام حسن(ع):
ـ ابن عساکر، علی بن الحسن. (التاریخ الکبیر) ترجمه الامام الحسن من تاریخ مدینه دمشق. بتحقیق محمد باقر المحمودی. بیروت: موسسه المحمودی، 1400 ق. 293 ص.
ـ ارفع، کاظم. سیره عملی اهلبیت( علیه السلام )، حضرت امام حسن مجتبی( علیه السلام ). تهران: فیض کاشانی، 1374. 58 ص.
ـ پیشوائی، مهدی. «آیا امام مجتبی( علیه السلام ) همسران زیاد داشت؟». درسهایی از مکتب اسلام، سال 14، ش 1 (بهمن 1351): 39ـ42.
ـ سپهر، عباسقلی. ناسخ التواریخ، زندگانی حضرت امام حسن مجتبی( علیه السلام ). تهران: کتابفروشی اسلامیه، 1367.
ـ صافی، لطف اللّه . سبط المصطفی( علیهم السلام ): در مدح و منقبت حضرت امام حسن مجتبی( علیه السلام ). تهران: موسسه نشر و تبلیغ، 1365. 12 ص.
ـ «صلح امام حسن( علیه السلام ) راهگشای انقلاب کربلا». اطلاعات (14خرداد1364):20.
ـ گلپایگانی، محمدرضا. الامام الحسن بن علی( علیه السلام ). تهران: البلاغ، 1371. 76 ص.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد