خانه » همه » آموزشی » مهارت برقراری ارتباط موثر

دانلود کتاب های امتحان شده

مهارت برقراری ارتباط موثر

 ارتباط چیست ؟ 

مریم امسال در کلاس اول دبیرستان درس می خواند . با این که وضع درسی مریم خوب است ، ولی هیچ دوستی ندارد . هروقت مریم با کسی دوست می شود ، پس از مدت کوتاهی از او رنجیده یا باعث ناراحتی او می شود . سال گذشته مریم با با فاطمه ، دختر عمویش ، که در کلاس آن ها درس می خواند ، دوست بود . ولی امسال فاطمه به مدرسه ی دیگری رفته و مریم نتوانسته با کس دیگری دوست شود .

محمد پسر خوش برخوردی است . او نماینده ی کلاس سوم دبیرستان می باشد . محمد نه تنها دوستان زیادی دارد ، بلکه با اولیای مدرسه نیز ارتباط خوبی دارد . بیشتر بچه ها مایل اند با او دوست شده یا در فعالیت های گروهی با او هم گروه شوند .

مریم و محمد چه فرقی باهم دارند ؟ به نظر شما چگونه می توان به مریم کمک کرد ؟ آیا می توان گفت شاید مریم شیوه ی درست برقراری ارتباط را بلد نیست ؟

 

جدا کننده متن وبلاگ لاينر وبلاگ

 

 تعریف ارتباط : 

تعاریف بسیاری از ارتباط به عمل آمده است . در بیشتر این تعاریف اجزای موجود در تعریف زیر وجود دارد .

« ارتباط ، هر عمل متقابلی است که شامل انتقال پیام می باشد . »

به این تعریف توجه کنید . از چه اجزایی تشکیل شده است ؟

 

 الف) عمل متقابل : این واژه نشان دهنده ی دو طرفه بودن ارتباط است . به عبارت دیگر در هر ارتباطی باید دو یا چند واحد اجتماعی وجود داشته باشد .

 

 ب) انتقال : احمد دوست اش را از دور می بیند و دست اش را برای او تکان می دهد ، ولی دوست اش او را نمی بیند . به نظر شما آیا در این جا ارتباطی ایجاد شده است ؟ چرا ؟ احمد پیامی را فرستاده است که توسط دوست اش دریافت نشده ، لذا ارتباط نیز برقرار نشده است . پس در یک ارتباط پیام نه تنها باید فرستاده شود ، بلکه باید دریافت نیز گردد . چنان چه پیام ارسال شده دریافت نشود ، ارتباط برقرار نمی گردد .

هاجر شب گذشته با برادرش دعوا کرده و حالا در سر کلاس نیز ناراحت است و با کسی صحبت نمی کند . سارا که دوست صمیمی اوست ، ناراحت شده و فکر می کند هاجر برای او قیافه گرفته است . علت ناراحتی سارا چیست ؟ آیا هاجر قصد داشته که سارا را ناراحت کند ؟ آیا می توان گفت که یک سوء تفاهم ایجاد شده است ؟ فکر می کنید چگونه یک سوء تفاهم پیش می آید ؟ در این مثال هاجر هیچ پیامی برای سارا نفرستاده ، ولی سارا اخم او را یک پیام نسبت به خودش حساب کرده و ناراحت شده است . پس اگر پیامی ارسال نشود ولی دریافت گردد ، سوء تفاهم به وجود می آید .

 

 ج) پیام : هنگامی که پلیس راهنمایی دست اش را بلند می کند ، اتوموبیل ها می ایستند . آیا می توان گفت که در این جا یک نوع ارتباط ایجاد شده است ؟ چگونه ؟ به نظر می رسد که برای برقراری ارتباط استفاده از کلمات ضروری نیست و می توان از طرق دیگری نیز ارتباط برقرار کرد . کافی است پیامی ارسال و دریافت گردد . این پیام به هر صورتی که منتقل شود ، می تواند یک ارتباط ایجاد کند . برای مثال تکان دادن سر می تواند علامت سلام و یا بالا بردن ابروها نشانه ی تعجب باشد .

 

جدا کننده متن وبلاگ لاينر وبلاگ

 

 اهمیّت ارتباط : 

آیا از خود پرسیده اید که چرا ارتباط را به عنوان یکی از بحث های این دوره قرار داده ایم ؟ یا چه لزومی دارد که ارتباط موثر را یاد بگیریم ؟ اگر هیچ ارتباطی صورت نگیرد ، دنیا به چه شکلی در می آید ؟

 

 

منبع : کتاب مهارت برقراری ارتباط موثر ویژه ی دانش آموزان – فرشته موتابی

برچسب‌ها: مهارت برقراری ارتباط موثر

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها