سطح پایه : میتوانم مشکلات خودم را تشخیص دهم . شاید نتوانم آنها را حل کنم . اما حداقل میدانم چه مشکلاتی دارم و میتوانم در میان اطرافیان یا دوستان و آشنایان و متخصصان و کارشناسان ، فرد یا افرادی که میتوانند به حل مشکلاتم کمک کنند را تشخیص دهم .
سطح میانی : نه تنها در تشخیص مشکلاتم توانمند هستم . بلکه معمولاً میتوانم راهکار مناسب برای آنها را نیز انتخاب و اجرا کنم . اگر هم به دیگران مراجعه میکنم ، صرفاً برای بهبود کیفیت تحلیل و تصمیمگیری است . اما در نهایت خودم از قدرت ریشه یابی و تحلیل و انتخاب راهحل بهره مند هستم .
سطح پیشرفته : میتوانم به دیگران در تشخیص مشکلاتشان کمک کنم . گاهی اوقات که انسانها در محیط کار یا خانه ، در میانهی مشکلات هستند و به همین علت ، به سادگی نمیتوانند وجود این مشکلات را تشخیص داده یا آنها را ریشه یابی کنند ، میتوانم نقش یک نگاه بیطرف با سوگیری کمتر ، برای کمک به آنها تبدیل شوم .
سطح خبره : میتوانم به دیگران کمک کنم تا مهارت حل مسئلهی خود را بهبود دهند . به عبارتی بتوانند در زمینه تشخیص مسائل و جستجوی راهکارها و اقدام برای رفع آنها ، به سمت استقلال از دیگران گام بردارند و اگر هم دیگران را به کار میگیرند ، مسئولیت نهایی راهکار انتخاب شده را آگاهانه بر عهده بگیرند .