خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » مهمترین آزمایشات خون جهت ارزیابی سلامت

دانلود کتاب های امتحان شده

مهمترین آزمایشات خون جهت ارزیابی سلامت

مهمترین آزمایشات خون جهت ارزیابی سلامت

آزمایش خون یک سند بسیار معتبر، راحت و کم‌هزینه با کمترین خطرات برای تصمیم گیری درباره بیماری یا سلامت فرد است. معمولا همه‌ی افرادی که اندکی برای سلامت خود اهمیت قائل هستند، حداقل سالی یک بار آزمایش خون می‌دهند تا فاکتورهای مختلف موجود در خون و پلاسما را چک کرده و از سلامت خود اطمینان یابند.


مهمترین آزمایشات خون جهت ارزیابی سلامت

6 آزمایش خون کلیدی، که انجام نداده اید اما باید انجام دهید

یک چکاپ سلامتی مناسب مستلزم آن است که ما اول آزمایشات خون درست را انجام دهیم. اما آخرین باری که برای ارزیابی جامع سلامتی وقت گذاشتیم، چه زمانی بود؟

آزمایشات خون، اغلب بهترین و سریعترین راه برای ارزیابی سلامت و کمک به حفظ انگیزه ما هستند. حتی سالمترین ماها نیز مشکلات سلامتی جزئی داریم و می توانیم از این تستهای آزمایشگاهی سود ببریم.
 

آزمایشات خون

وقتی ۲۴ ساله بودم، تحقیقات انجام شده توسط دکتر براون و گلداشتاین را مطالعه کردم. آنها بخاطر تحقیقاتشان که نشان می داد چگونه ذرات کلسترول مضر می توانند وارد دیواره های شریانی شده و باعث تشکیل پلاک شوند، به تازگی جایزه نوبل پزشکی را دریافت کرده بودند.

بنابراین من پیش دستی کردم و آزمایش دادم. از آنجا که اندام متناسبی داشتم و مراقب رژیم غذایی ام بودم، با فهمیدن آنکه کلسترول LDL و تری‌گلیسیرید بسیار بالایی دارم به شدت شوکه شدم. در ابتدا افسرده شدم اما به سرعت فهمیدم که این یک موهبت است و به نوعی یک فرصت دوباره محسوب می شود.

با این آگاهی جدید، من توانستم قبل از ایجاد هرگونه مشکل سلامتی، تغییرات لازم را ایجاد کنم. همه ما می خواهیم سالم باشیم اما فقط تعداد کمی از ما علل زمینه ای سلامت نامطلوبمان را شناسایی می کنیم.

برای افرادی که به دنبال یک چکاپ سلامتی هستند، تستهای زیادی وجود دارد. اینها برخی از آزمایشاتی هستند که معمولا توصیه می شوند.
 

تست MTHFR

باور کنید که این مهمترین آزمایش خون زندگی شماست. این تست، قابل توجه ترین پیشرفت علمی حاصل از پروژه ژنوم انسانی است که در سال ۲۰۰۳ تکمیل شد.

MTHFR یک آزمایش خون است که به ما می گوید آیا جهشی در ژن و آنزیم حاصل که متیلات می شود و بنابراین ویتامین فولات را فعال می کند، داریم یا نه.

افراد مبتلا به این جهش باید از اسیدفولیک ــ فرم مصنوعی فولات که در اکثر مولتی ویتامین ها یافت می شود ــ اجتناب کنند. همچنین این، مهمترین دلیلی است که چرا مطالعات نشان می دهند خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری ها در مصرف کنندگان مولتی ویتامین ممکن است بالاتر باشد. بنابراین لازم است در انتخاب مکمل های تغذیه ای دقت کرده و از بهترین فرم های مکمل استفاده نمایید.

حدود ۴۰ درصد از ما یک نسخه از این جهش را داریم که به یک کاهش ۳۰ درصدی در توانایی بدن ما برای سم‌زدایی، ترمیم DNA و سرکوب ویروس ها منجر می شود. داشتن دونسخه از این جهش تا ۹۰ درصد نقص ایجاد می کند. از آنجا که این جهش بر هر سلول و سیستم عضوی تاثیر می گذارد، می تواند یک مقصر پنهان در بسیاری از مشکلات سلامتی باشد.

۵ نوع متداول از این جهش وجود دارد که هر کدام پروتکل تغذیه ای قابل درک خودشان را دارند که نه تنها خطر سلامتی را کاهش می دهد بلکه در واقع یک بای‌پس تغذیه ای از خود جهش ایجاد می کند. این تا حد زیادی خطر سلامتی درازمدت را حل می کند.

پدر من با نارسایی احتقانی قلب و حملات خودایمنی در پلاکتهای خونش دست و پنجه نرم می کرد. آزمایش MTHFR یک جهش دوگانه را آشکار کرد که وقتی با پروتکل تغذیه ای مناسب درمان شد،‌ شرایط او را در عرض ۶ هفته به طرز چشمگیری بهبود بخشید.
 

تست تحمل گلوکز (GTT) با تست کردن انسولین، کورتیزول و I1C

GTT بهترین آزمایش برای تشخیص بموقع دیابت یا پیش‌دیابت است. در حال حاضر تقریبا ۵۰ درصد از ما بین سنین ۴۰ و ۵۹ به دیابت یا پیش‌دیابت مبتلا می شویم. اگر سنتان بالای ۶۰ سال است، احتمال آنکه در حال حاضر پیش‌دیابت داشته باشید،‌ ۶۶ تا ۷۵ درصد است.

از آنجا که ۹۰ درصد از افراد مبتلا به پیش‌دیابت از آن کاملا بی اطلاع هستند، باعث شده که داشتن سطوح بالای انسولین و قند خون جز مشکلات سلامتی باشد که بسیار کمتر از تعداد واقعی در آمریکا تشخیص داده می شود.

یک آزمایش قند خون ناشتا کافی نیست چون قند خون پس از غذا است که مسئول بیشترین ریسک مربوط به این وضعیت است. یک تست GTT ۴ ساعته به تعیین زمینه های خستگی آدرنال و قند خون پایین کمک می کند. این وضعیت ها در صورت تشخیص درست می توانند به راحتی درمان شوند.

من بیش از ۲۰ سال است که این تست را تقریبا برای همه بیمارانم توصیه می کنم و معتقدم که آن مهمترین بخش چکاپ سلامت است که متاسفانه آنقدر که لازم است مورد استفاده قرار نمی گیرد.

GTT یا سطوح انسولین غیر طبیعی، یک شاخص کلیدی از فشارخون بالا، تجمع پلاک، افزایش وزن، ناباروری، سردرد، زوال عقل و همچنین سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان کولون هستند.

افزایش انسولین به فاصله ۱ و ۲ ساعت از تست، یکی از اولین شاخص های ارزیابی خطر ابتلا به سرطان و پیشرفت آن است. خبر خوب این است که ما می توانیم با روشهای کاملا طبیعی سطوح انسولین در خون را به طرز چشمگیری بهبود ببخشیم.
 

یک پنل عملکردی تیروئید شامل TSH ، T4 آزاد، T3 آزاد، آنتی بادیهای تیروئید و T3 معکوس

این تست ها سرنخهایی درمورد سوخت و ساز و سلامت هر سیستم ارگانی در بدن فراهم می کند. عملکرد ضعیف تیروئید می تواند به پوست خشک، خستگی، مو و ناخن های ناسالم، دستها یا پاهای سرد، سردرد، افسردگی، اضطراب، بی خوابی، بیش فعالی، آلرژی، عفونتهای مزمن، افزایش وزن، دیابت، یبوست، فشارخون بالا، مشکلات قاعدگی و … منجر شود.

همچنین مهم است بدانید که یک TSH نرمال لزوما به این معنا نیست که عملکرد تیروئید مطلوب است. ما می توانیم حتی با وجود سطوح نرمال هورمون تیروئید، آنتی بادیهای تیروئید بالا داشته باشیم. خوشبختانه روشهای طبیعی برای درمان تیروئید بطور موثر وجود دارد.

من شخصا پس از رسیدگی به وضعیت تیروئیدم توانستم یک مبارزه ۲۵ ساله با قارچ ناخن شصت پا و یک نبرد ۱۵ ساله با سردی پا (که هردو از علائم گردش خون ضعیف هستند) را مدیریت کنم.

مهمتر از همه اینکه سابقه خانوادگی قوی من در بیماری های قلبی، سرطان و آلزایمر پس از آنکه کم کاری تیروئید را بعنوان یک عامل موثر در این مشکلات شناسایی کرده و استراتژی های هورمونی و تغذیه ای مناسب را در پیش گرفتم، نگرانی کمتری نسبت به قبل ایجاد می کند.
 

تست کلسترول پروفایل چربی NMR

این تست در مقایسه با تست پروفایل کلسترول / چربی، یک ارزیابی بسیار جامع تر از حمله قلبی و سکته مغزی ارائه می دهد. این تست در واقع سایز و تعداد LDL را اندازه می گیرد. حتی با سطوح کلسترول نرمال، ذرات LDL کوچک به راحتی در دیواره شریان نفوذ می کنند و باعث تجمع پلاک می شوند.

همچنین داشتن تعداد ذره LDL بالاتر می تواند تا حد زیادی خطرات سلامتی را افزایش دهد ــ حتی با وجود سطوح نرمال LDL یا کلسترول کل.

این تست به ما کمک می کند یک برنامه طبیعی برای پیشگیری یا معکوس کردن اختلال نعوظ، حملات قلبی، سکته مغزی و خطر لخته شدن خون فراهم کنیم و بنابراین گردش اکسیژن و مواد مغذی را به هر ارگان از بدن بهبود ببخشیم. این، کلید هر چکاپ سلامتی است.
 

CPR قلبی

این یک تست خون است که میزان التهاب را در سراسر بدن شما اندازه می گیرد. التهاب به معنای واقعی کلمه ژنهایی را فعال می کند که باعث دیابت، سرطان، بیماری قلبی و مشکلات خودایمنی می شوند. التهاب در صورت تشخیص می تواند با استراتژیهای طبیعی به خوبی کنترل شود. این امر به غیرفعال کردن ژنهای بیماری زا کمک می کند.
 

تست ویتامین D

تست ویتامین D یک بخش مهم از چکاپ سلامت شماست و برطرف کردن کمبود آن بسیار آسان است. مطالعات تخمین می زنند که ۳۵ درصد از تمام سرطانها درصورت اصلاح سطح ویتامین D بدن قابل پیشگیری هستند.

سطوح پایین ویتامین D خطر ابتلا به عفونتها، ذات‌الریه، بیماری خودایمنی، مشکلات عصبی و روانی را تا حد زیادی افزایش می دهد. تصور نکنید که قرارگیری منظم در معرض آفتاب باعث می شود که نیازی به تست ویتامین D نداشته باشید.

سطح ویتامین D من بعنوان کسی که عاشق ساحل و نور آفتاب است، ۲۵ بود که بسیار پایین است. تست ویتامین D انجام دهید و سپس تحت نظر پزشکتان ویتامین D کافی دریافت کنید تا مقدار ویتامین D خونتان به ۵۰ تا ۱۰۰ برسد.

مکملهای خاص، پروتکلهای رژیمی و استراتژیهای طبیعی دیگری در کلینیکهای طب سبک زندگی وجود دارند که به کنترل و حتی معکوس کردن عوامل خطر مرتبط با چکاپ شما کمک می کنند.

وقتی تستهای پایه انجام شدند، مهم است که استراتژیهای مناسب بکار گرفته شوند تا به علل مختلف مشکلات سلامتی شناسایی شده، رسیدگی شود.

خواه بیماران من در برنامه های سلامت مغز، کلینیک کنترل دیابت، برنامه سم زدایی شرکت داشته باشند یا به دنبال یک چکاپ کلی باشند، من بطور کلی توصیه می کنم که تستهایی با نتایج غیرطبیعی در ۵ و سپس ۱۰ هفته آینده مجددا تکرار شوند تا از موفقیت درمان اطمینان حاصل شده و درصورت نیاز، تغییرات لازم اعمال شود.

خبر خوب این است که تستهای آزمایشگاهی بالا و چکاپ سلامت می تواند ما را در مسیری قرار دهد که سه ماه آینده را به زمانی برای اصلاح و ارتقاء سلامتمان تبدیل کنیم.
 

نکاتی برای انجام تستهای خون تخصصی

بیمه سلامت درحال تغییر است. بسیاری از ما بیمه سلامت را از دست داده ایم یا به این نتیجه رسیده ایم که بیش از حد گران است. اکثر افراد دارای بیمه، کسورات بیمه زیادی دارند یا دیگر نمی خواهند اجازه دهند یک برنامه بیمه به آنها دیکته کند که چه تستهایی می توانند انجام دهند.

یک پیشنهاد خوب، آن است که با کلینیکی کار کنید که قراردادهای تخفیف با آزمایشگاههای ملی و محلی را دارد. بعنوان مثال در کلینیک ما، بیماران از یک تخفیف ۸۰ درصدی در تمام آزمایشگاهها برخوردار می شوند. بعلاوه من از همین سرویس تخفیف برای خانواده ام نیز استفاده می کنم.

به این ترتیب من دقیقا آنچه نیاز دارم را بدست می آورم، آن هم با تخفیفی بهتر از آنچه بیمه ام تقبل خواهد کرد. مسئولیت سلامتتان را بعهده بگیرید و تستهای چکاپ لازم را انجام دهید تا بتوانید سلامتتان را بطور طبیعی ارتقاء ببخشید.

منبع: سایت راستینه

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها