خانه » همه » سلامت » مهمترین علایم بیماری ژیاردیا به ترتیب شیوع

مهمترین علایم بیماری ژیاردیا به ترتیب شیوع

بیماری ژیاردیا

عفونت «ژیاردیا» نوعی عفونت روده است که با انقباضات شکمی، نفخ، حالت تهوع و اسهال آبکی شناخته می شود. ژیاردیا به وسیله یک انگل میکروسکوپی ایجاد می شود که در سراسر جهان وجود دارد، به ویژه در مناطقی که بهداشت نامناسب و آب آلوده دارند.

3e3776ae bb47 4af8 b9b6 b8b256bfc7f6 - مهمترین علایم بیماری ژیاردیا به ترتیب شیوع

مهمترین علایم بیماری ژیاردیا به ترتیب شیوع

اسهال

سستی

نفخ شکم

دفع مدفوع چرب و بد بو

کرامپ های شکمی

تهوع

بی اشتهائی

کاهش وزن

استفراغ

تب

کهیر

و یبوست می باشند.
 

عواملی که باعث افزایش احتمال این عفونت می شوند

زندگی در محیط های شلوغ و غیر بهداشتی (که در مورد کودکان مهد کودک بسیار مهم است)، آب آشامیدنی غیر استاندارد، کاهش اسید معده و رعایت نکردن بهداشت فردی.

از خوردن غذای پخته نشده خودداری کنید.

در هنگام مسافرت و گردش خارج از منـزل از مصرف آب های غیـربهداشتی حتی بـرای شستشو خودداری کنید.

4(914) - مهمترین علایم بیماری ژیاردیا به ترتیب شیوع
 

این بیماری چه علائمی دارد؟

در این بیماری ۱ تا ۳ هفته پس از مصرف آب آلوده (‌آب کلردار بر دوره کیستیک بیماری اثر ندارد)‌ اسهال انفجاری،‌ دل پیچه،‌ نفخ،‌ تهوع،‌ استفراغ، تب خفیف ایجاد می شوند. به طور کلی اغلب موارد بدون علامت است. در مورد علامتدار اسهال ضعیف تا شدید کاهش وزن،‌ سوء جذب چربی، تهوع و نفخ شکم دیده می شود.
 

زمان بروز علائم

پاسخ به عفونت در افراد مختلف است:

۱ – گاهی هیچ علامتی ظاهر نمی شود.

۲ – گاه بیماری حاد با شروع ناگهانی اسهال انفجاری است.

۳ – گاهی نیز اسهال مزمن و سوء جذب که غالباً ماهها بطول می انجامد.
 

چقدر طول می کشد؟

در صورت درمان موفقیت آمیز گاه ظرف یک هفته بهبود پیدا می کند و در صورتی که به صورت اسهال مزمن و سوء جذب ( شامل موارد ناشی از آنتی بیوتیک ) همراه با نفخ و اتساع و دردشکمی شود غالباً ماهها طول می کشد تا برطرف شود. 1
 

راه های انتقال عفونت ژیاردیا

این عفونت از سه طریق انتقال بیدا می کند:
 

1- مصرف آب آلوده

رایج ترین راه انتقال این انگل، از طریق مصرف آب های آلوده می باشد. این انگل از طریق پسماندهای کشاورزی، فاضلاب های شهری و بیمارستانی وارد این آب ها می شود. پوشک نوزادان مبتلا و اسهال انسان ها نیز می تواند آب استخر و چشمه را آلوده کند.
 

2- مصرف غذای آلوده

هنگامی که فردی مسئول پخت غذا می شود، باید قبل از دست زدن به مواد خام، دست های خود را بشوید. اگر دست های کثیف و آلوده به مواد خام زده شود و دست ها به این انگل آلوده باشد، این انگل وارد غذا می شود و مصرف کنندگان را به این بیماری دچار می کند.
 
از طرفی هم پختن غذا این انگل را تا حدی از بین می برد. بنابراین مصرف غذاهای سرد و آماده آلوده به این انگل، این عفونت را منتقل می کند.

بنابراین این عفونت بیشتر از طریق از طریق آب های آلوده منتقل می شود تا غذای آلوده، زیرا اکثر غذاها را قبل از مصرف می پزیم و همچنین در کشورهای صنعتی نظارت بیشتری بر توزیع غذاهای آماده وجود دارد.

بعد از بیرون آمدن از دستشویی حتما دست های خود را با آب و صابون بشویید و مراقب باشید بچه‌ها هم حتما این کار را انجام دهند.
 

3- از فردی به فرد دیگر

اگر فردی به این انگل آلوده باشد، مثلا اگر کودک دچار ژیاردیا باشد و مادر پس از تعویض پوشک او دست خود را نشوید، این عفونت را با خود همراه می کند و به دیگران انتقال می دهد.

همچنین این عفونت از طریق نزدیکی مقعد منتقل می شود.
 

تذکر

این عفونت در همه جای جهان قابلیت انتشار دارد، اما رایج ترین مناطقی که تحت تاثیر این عفونت قرار می گیرند، مناطقی هستند که از لحاظ بهداشت آب و غذا فقیر می باشد.
 
همچنین والدین کودکی که از پوشک استفاده می کند در معرض خطر هستند. 2
 

چه کسی در معرض خطر است؟

افرادی که در مواجهه با بیمار مبتلا به آن هستند ، مصرف کنندگان آب آلوده و غیرتصفیه شده مهدکودک ها ، مراکز نگه داری از عقب ماندگان ذهنی و مسافران به نواحی قفقاز و روسیه و کوههای راکی در معرض خطر هستند.
 
5(825) - مهمترین علایم بیماری ژیاردیا به ترتیب شیوع
 

چه کنم اگر شک به ابتلای آن را داشته باشم؟

با مراجعه به پزشک ،‌ آزمایش نمونه های متعدد مدفوع برای مشاهده این انگل لازم است.

در ۳۰ درصد بیماران ۱ تا ۲ هفته تست های مدفوع مثبت است . 1
 

چگونه ژیاردیا تشخیص داده می شود؟

عفونت ژیاردیا، معمولا هنگامی تشخیص داده می شود که ژیاردیا در مدفوع یافت شود، که پس از نمونه گیری از مدفوع مشخص می شود.

به طور مطلوب، سه نمونه مدفوع از روزهای مختلف گرفته می شود، به دلیل تغییرات بالقوه در دفع ژیاردیا در مدفوع.

اگر شما اسهال ناگهانی (حاد) یا مداوم (مزمن) دارید، عفونت ژیاردی را نیز در نظر بگیرید، مخصوصا اگر اخیرا به خارج از کشور سفر کرده یا در یکی از گروه های در معرض خطر برای عفونت قرار داشته اید باید به پزشک خود گزارش دهید تا بتوانند شما را مورد بررسی قرار دهند و ترتیب دهند تا نمونه ی مدفوعی را ارسال کنید.
 

درمان ژیاردیا چیست؟

 

داروهای آنتی بیوتیکی

درمان معمول ژیاردیا با آنتی بیوتیک است، مترونیدازول یک آنتی بیوتیک است که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است جایگزین دیگری که مورد استفاده قرار گیرد، تینیدازول است. درمان ژیاردیا دوره کوتاه 5 تا 7 روزه ای دارد که با این آنتی بیوتیک به راحتی ریشه کن می شود.

ژیاردیا امکان عود دوباره دارد و اگر بهداشت رعایت نشود و کودک دوباره به این انگل مبتلا شود، این بیماری عود می کند.
 

مایعات و مواد غذایی

شما باید به توصیه هایی که در مورد علل اسهال مسافرتی داده می شود، عمل کنید.
 

آیا ژیاردیا عوارض دیگری دارد؟

اکثر افرادی که عفونت ژیاردیا را تجربه می کنند، بهبود کامل پیدا می کنند و هیچ عارضه یا مشکلات بیشتری ندارند.

با این حال، اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشود، خطر ابتلا به عفونت وجود دارد (به متن پایین نگاه کنید). عوارض شبیه به علت های دیگر اسهال مسافرتی.
 

سایر عوارض خاص عفونت ژیاردی

کاهش وزن – می تواند در عفونت مداوم (مزمن) ژیاردی رخ دهد. محدودیت رشد در کودکان – می تواند در عفونت مزمن ژیاردیا رخ دهد این اتفاق به ویژه مشکل کشورهای در حال توسعه است ،که دارای این شرایط هستند و درمان نمی شوند.

نارسایی ضعیف و کمبود ویتامین – در عفونت مزمن ژیاردیا وجود دارد. این اتفاق به این دلیل است که عفونت قارچی می تواند با جذب مواد مغذی ضروری از غذای مصرفی شما بهره ببرد.

عفونت کیسه صفرا و عفونت پانکراس (پانکراتیت) – همچنین این اتفاق نیز می تواند رخ دهد.
 

آیا می توان از عفونت ژیاردیا جلوگیری کرد؟

به طور کلی، بهداشت خوب برای جلوگیری از گسترش بسیاری از عفونت ها به دیگران و کاهش ابتلا به عفونت از دیگران ضروری است علاوه بر این، هنگام مسافرت به مناطقی که بهداشت و درمان ضعیفی دارند، باید مراقب خود باشید که چه چیزی می خورید یا می نوشید.

فعالیت جنسی که شامل تماس با مقعد است، خطرناک است ، اگر انگشتانتان در حین رابطه جنسی در تماس با مقعد فرد مقابلتان قرار گرفت، یا کاندومی که مورد استفاده در رابطه جنسی مقعدی قرار گرفته را دست زدید، در این صورت حتما دست های خود را کاملا بشورید. تماس بین دهان و مقعد بسیار خطرناک است و باید از آن اجتناب شود. 3

پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.tebyan.net
3.www.namnak.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد