خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » مهمترین عواملی که باعث ریزش مو می‌شود را بشناسید

دانلود کتاب های امتحان شده

مهمترین عواملی که باعث ریزش مو می‌شود را بشناسید

مهمترین عواملی که باعث ریزش مو می‌شود را بشناسید

ریزش مو در یک فرد ممکن است به علت هم زمانی علل مختلف باشد که حتی اثر یک دیگر را تقویت هم می کنند . علت ریزش مو نداشت شناخت صحیح نسبت به جنس مو است. افراد اگر ندانند که موهای خشک یا چرب دارند و متناسب با آن اقدام به نگهداری از موهایشان نکنند به مرور زمان عارضه‌هایی چون شوره سر، التهاب خشکی و ریزش مو را تجربه خواهند کرد.


مهمترین عواملی که باعث ریزش مو می‌شود را بشناسید

مو نقش مهمی در زیبایی و اعتماد به نفس افراد بازی می کند . بیماری ها و عوامل مختلفی ممکن است باعث ریزش مو در افراد شوند . بعضی از این عوامل به صورت دائمی سبب از دست دادن مو می شوند ولی بعضی موقتی هستند و پس از برطرف کردن عامل مسبب ، کاملا درمان می شوند . 

ریزش مو در یک فرد ممکن است به علت هم زمانی علل مختلف باشد که حتی اثر یک دیگر را تقویت هم می کنند .علت اصلی ریزش مو با توجه به سن ، جنس ، سبک زندگی ، وضعیت سلامت فرد ، بیماری های زمینه ای ، زمینه ی ژنتیکی و… ممکن است مختلف باشد .
 

میزان طبیعی ریزش مو

ریزش مو به اندازه ی 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی می باشد اما اگر ریزش مو به صورت دسته ای رخ دهد باید حتما به پزشک مراجعه شود و پیگیری های لازم صورت پذیرد .

مهمترین عواملی که باعث ریزش مو می‌شود را بشناسید

علت های مختلف ریزش مو چیست ؟

ریزش مو می تواند علل مختلفی داشته باشد که از جمله های آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1– مشکلات تیروییدی اعم از کم کاری و پر کاری غده
تیروئید یک غده ی بسیار مهم می باشد در جلوی گردن قرار گرفته که کم کاری و یا پرکاری آن عوارض متعددی به دنبال دارد البته لازم به ذکر است که اگر علت ریزش مو مشکلات تیروییدی باشد معمولا با علائم دیگری هم چون افزایش ضربان قلب ، خشکی دهان ، مشکلات خواب و… همراه است .

2- سندرم تخمدان پلی کیستیک  (  PCOD  )
سندرم تخمدان پلی کیستیک تعادل هورمونی بدن زنان به هم می ریزد و سطح هورمون های مردانه یا آندروژن ها افزایش می یابد و به دنبال آن موهای زائد صورت و بقیه ی قسمت های بدن افزایش می یابد در حالی که موهای سر دچار ریزش و نازکی می شوند . این سندرم بعضا با آکنه ، افزایش وزن و اختلالات تخمک گذاری همراه است ولی اغلب تنها نشانه آن همین افزایش موهای زائد و نازک شدن و ریزش موهای سر می باشد .

3- طاسی منطقه ای (Alopecia areata )
این بیماری نوعی بیماری خودایمنی است به این معنی که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های طبیعی و سالم مو حمله می کنند و آن ها را از بین میبرند که درنتیجه ی آن طاسی رخ می دهد . البته این مشکل اغلب به صورت موقتی بوده و بسیار به ندرت اتفاق می افتد که فرد به صورت دائمی موهای خود را از دست بدهد .

4- کرم حلقوی ringworm
اگر پوست سر با قارچ این کرم همراه شود نوع خاصی از ریزش موی سر رخ می دهد . به این شکل که تکه هایی دایره ای شکل از پوست سر دچار ریزش مو می شوند علاوه بر این که فرد در این قسمت ها احساس خارش  شدید نیز دارد .

5- زایمان
در دوران بارداری به علت افزایش سطح هورمون های استروژن فولیکول هایی از مو که در حالت استراحت هستند ریزش پیدا نمی کنند بنابراین ممکن است فرد متوجه شود که ریزش موهایش کاهش پیدا کرده و یا حتی احساس کند موهایش اندکی پر پشت تر از قبل شده است . اما بعد از زایمان سطح هورمون ها به حالت طبیعی باز می گردد بنابراین تمام فولیکول های در حال استراحت به یک باره ریزش پیدا می کنند و به همین دلیل فرد احساس می کند که بعد از زایمان دچار افزایش ریزش مو شده است . بازگشت حجم ریزش مو به حالت طبیعی قبل از بارداری ممکن است در بعضی افراد تا 2 سال هم به طول بینجامد .

مهمترین عواملی که باعث ریزش مو می‌شود را بشناسید

6- مصرف برخی دارو ها
ریزش مو در بعضی افراد ممکن است به علت مصرف برخی از داروها باشد از جمله بتابلوکرها که برای بیماران قلبی تجویز می گردد ، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ( NSAID ) مثل پروفن ، بلاک کننده های کانال های کلسیم (Calcium Channel Blocker ) ، داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد بارداری ، داروهای رقیق کننده ی خون مثل وارفارین ، داروهای شیمی درمانی . داروهای مذکور سبب نازک شدن تدریجی موها و کچلی می شوند .

7- رژیم غذایی غیر استاندارد و سخت
تغذیه ی افراد در رشد موها تاثیرات قابل توجهی دارد . بنابراین هر گونه سوء تغذیه و یا رژیم های سخت و غیر استاندارد سبب نازک شدن موها و ریزش موها به صورت ریزش تکه ای یا طاسی می شود . رژیم های غذایی که فرد با هدف لاغر شدن از آن ها استفاده می کند باید کاملا استاندارد و تحت نظر متخصص تغذیه باشد . آن دسته از رژیم های غذایی که همه ی گروه های غذایی مخصوصا پروتئئین ها را به اندازه ی کافی در بر نمی گیرند عواقبی هم چون ریزش مو را قطعا به دنبال دارند .

مهمترین عواملی که باعث ریزش مو می‌شود را بشناسید

8- شیمی درمانی
داروهای شیمی درمانی اغلب سبب ریزش مو می شوند . البته بعد از قطع داروها دوباره به حالت طبیعی برمی گردند و رشد خود را از سر می گیرند .شیمی درمانی مانند بمب اتمی است. سلول هایی که به سرعت در حال رشد هستند را از بین می برد. سلول های با رشد سریع، مانند سلول های سرطانی و سلول های مو.»

9- بستن سفت موهای بلند ، شست و شوی بیش از حد آن ها با شامپو ، سشوار کشیدن موها
این موارد در صورت مکرر بودن سبب ریزش مو می شوند ولی استفاده آن ها به صورت موقتی یا هراز گاهی خطری برای مو محسوب نمی شود. مدل دادن و درمان شدید مو، می تواند طی سالیان باعث ریزش مو شود ؛ مثال های مدل دادن غیر معمول شامل بافت های محکم، ویو یا بابلیس کردن، مواد شیمیایی ، لخت کردن مو، درمان با روغن گرم یا هر گونه مواد شیمیایی خشن یا گرمای بالا می باشد. از آنجایی که این کارها بر ریشه ی مو تاثیر می گذارند، ممکن است موهایتان دیگر رشد نکند. علاوه بر اجتناب از این مدل و درمان ها، آکادمی پوست و مو آمریکا پس از هر بار شستشو استفاده از نرم کننده، خشک کردن مو با هوای طبیعی، محدود کردن میزان استفاده از بابلیس یا اتوی مو فقط یک بار در هفته را توصیه می کند.
 
مهمترین عواملی که باعث ریزش مو می‌شود را بشناسید

10- استرس شدید
استرس های شدید مانند دوران امتحانات ، کنکور ، طلاق ، استرس های مالی و … سبب ریزش حجم زیادی از موهای افراد می شود که بعد از این که استرس برطرف می شود معمولا ریزش مو کاهش یافته و به حالت طبیعی خود باز می گردد.

11- مصرف بیش از حد کافئین و الکل
علت ریزش مو گاهی در اعتیاد به مصرف الکل خلاصه می‌شود. علاوه بر ضررهای متعددی که الکل برای سیستم گوارشی و کبدی به همراه دارد، مانع از رسیدن مواد مغذی به ریشه مو می‌شود. موهایی که تغذیه درستی نداشته باشند به مرور زمان دچار ضعف، شکنندگی و در نهایت ریزش خواهند شد.

به طور کلی بدن با مصرف الکل در جذب مواد مغذی عاجز خواهد بود زیرا الکل در بسیاری از موارد احساس سیری کاذب را به فرد منتقل خواهد کرد. این اتفاق به راحتی و با کنار گذاشتن مشروبات الکی قابل حل خواهد بود.در کنار این موارد الکل به یکباره قند خون را تا حد زیادی بالا می‌برد و قند خون بالا با طاسی و افزایش آن در ارتباط است.

12- بیماری های خودایمنی
بیماری های خودایمنی مثلا دیابت می توانند باعث ریزش مو شوند . متاسفانه اغلب این نوع از ریزش موها دائمی می باشند .این عمل آلوپسی آره-آتا نام دارد و اصولا حاصل سیستم ایمنی بسیار فعال است بدن گیج می شود و سیستم ایمنی مو را به عنوان عامل خارجی تصور می کند و اشتباها آن را هدف می گیرد. تزریقات استروئید اولین درمان این مشکل است، که به صورت ریزش مو دسته ای و گرد در سر می شود، هستند. داروهای دیگر مانند روگین البته فقط با تجویز پزشک نیز ممکن است استفاده شوند. با رشد و ریزش مجدد مو، ممکن است مراحل این مشکل غیر قابل پیش بینی باشند.

13- عفونت ها
بسیاری از عفونت ها هم چون عفونت های قارچی و عفونت هایی که با درگیری پوستی همراه هستند ممکن است باعث ریزش مو شوند .هم چنین اگر عفونت ها باعث ایجاد تب هایی با درجه حرارت بالا شوند نیز با خطر ریزش مو همراه می شوند . البته با برطرف کردن عفونت به تدریج ریزش مو نیز قطع خواهد شد .

14- مصرف سیگار

15- تعداد فرزند بیشتر
تعداد فرزندان با ریزش مو ارتباط مستقیم دارد به این معنی که هر چه زنان ، تعداد فرزندان بیش تری داشته باشند به همان نسبت درگیر ریزش مو و کم پشت شدن و نازک شدن مو ها می شوند .

16- افزایش هورمون های مردانه
افزایش هورمون های مردانه به هر دلیلی در زنان باعث ریزش مو می شود . این دلایل شامل مصرف برخی داروها ، سن بلوغ ، هورمون های بدنسازی و بیماری هایی نظیر PCOD  و… می شود .

مهمترین عواملی که باعث ریزش مو می‌شود را بشناسید

 نکات مراقبتی برای جلوگیری از ریزش مو

اغلب ما نکاتی را به صورت روزمره و عادت رعایت می‌کنیم که با بازبینی در آنها و رعایت برخی موارد به صورت جزئی می‌تواند ریزش مو را محدود کرد:

گاهی علت ریزش مو شستشوی نامناسب است؛ شانه کردن مو در حمام، استفاده از شوینده‌های که تناسب با جنس مو ندارند، با آب داغ حمام کردن، ماساژ سفت و سخت مو در حمام، خشک کردن با حوله و کشیدن مدام آن روی مو از این علل هستند. می‌توان به راحتی از این موارد اجتناب کرد.

آفتاب شدید و سرمای زیاد هم می‌توانند تأثیرات منفی بر روی موهای فرد به جای بگذارند. برای همین توصیه می‌شود از کلاه حصری و چتر در تابستان و از کلاه پشمی و شال در زمستان استفاده شود.

علاوه بر شستشو قرار گرفتن در محیط‌های دارای آلودگی از جمله گرد و خاک و آلودگی شیمایی خود علت ریزش مو است. این عامل زمانی تشدید می‌شود که فرد بعد از قرار گرفتن در معرض الودگی‌ها اقدام به شستن موها خود نکند تا چربی‌ها یا مواد آلوده از موها جداشوند.

دیگر علت ریزش مو نداشت شناخت صحیح نسبت به جنس مو است. افراد اگر ندانند که موهای خشک یا چرب دارند و متناسب با آن اقدام به نگهداری از موهایشان نکنند به مرور زمان عارضه‌هایی چون شوره سر، التهاب خشکی و ریزش مو را تجربه خواهند کرد.
 

 سخن پایانی

علت ریزش مو هرچه که باشد می‌تواند برای فرد نگرانی به وجود بیاورد و به دغدغه تبدیل شود زیرا موها مستقیماً با زیبایی ظاهری  و جذابیت بصری فرد در ارتباط هستند. به همین دلیل ضروری است که مراقب موها بود و تمام این نکات که در مورد علتهای شایع ریزش مو اشاره شد را مدنظر قرار داد.

سبک زندگی سالم اصل مهمی است که به راحتی فرد را از این مشکل رها می‌کند. در این سبک زندگی علاوه بر تغذیه، فعالیت بدنی و نوشیدن آب باید به شرایط زندگی برای دوری از استرس توجه کرد. مواد مضری که علت ریزش مو هستند را باید ترک کرد. در کنار این موارد نباید بی دلیل و با هر ریزش مو برای خود نگرانی بزرگی خلق کنید. درمان ریزش مو گاهی ساده‌تر از آنچیزی که متصور هستید.

منبع: سایت دکتردکتر
سایت خانه سفید
سایت نمناک

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها