خانه » همه » سلامت » موارد مصرف آکاربوز

دانلود کتاب های امتحان شده

موارد مصرف آکاربوز

موارد استفاده و عوارض آکاربوز

آکاربوز یک دارو به شکل قرص که برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می شود تا هضم کربوهیدرات را در بدن کاهش دهد و قند خون را کنترل کند.اکاربوز میبایست به همراه رژیم غذایی و تمرین های ورزشی مصرف شود.در ادامه با اطلاعاتی درباره این دارو آشنا شوید.


موارد استفاده و عوارض آکاربوز

موارد مصرف آکاربوز

آکاربوز هضم کربوهیدرات ها در بدن را کاهش می دهد ، و به شما کمک می کند که بتوانید قند خون خود را کنترل کنید .(قند خون را تنظیم می‌کند )

آکاربوز همراه با رژیم غذایی و ورزش برای درمان دیابت نوع ۲، استفاده می شود. آکاربوز گاهی در ترکیب با انسولین یا سایر دارو های درمانی برای دیابت، استفاده می شود.

اطلاعات مهم در مورد آکاربوز

اگر شما بیماری التهاب روده، زخم و انسداد روده و یا سیروز کبدی دارید، نباید از آکاربوز استفاده کنید. اگر در وضعیت کتواسیدوز دیابتی هستید، نباید از این دارو استفاده کنید. ( برای درمان با انسولین، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.)

پیش از مصرف آکاربوز

اگر شما به اکاربوس حساسیت دارید، یا دارای بیماری های زیر هستید ، نباید از آن استفاده کنید :

 بیماری التهاب روده

انسداد های روده

اختلال گوارشی که روی روده شما تاثیر می گذارد

زخم روده (روده بزرگ )

سیروز کبدی

کتواسیدوز دیابتی ( یا دیابت از نوع کتواسیدوز ) ( برای درمان با انسولین با پزشک خود تماس بگیرید.)

برای اطمینان از این که آکاربوز برای شما ،ایمن و بی ضرر است ؛ اگر مشکلات زیر را دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید :

 بیماری کبدی

بیماری کلیوی

بیماری روده یا اختلال روده

بیماری  ‌معده

انتظار نمی رود این دارو به یک جنین آسیب برساند، اما حتما، اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. این که آیا این دارو می تواند وارد شیر مادر شود، و به نوزادی که از شیر مادر تغذیه میکند صدمه برساند تا کنون مشخص نشده است. در طول مصرف آکاربوز از شیر دادن به نوزاد خودداری کنید.

استفاده از آکاربوز برای افرادی که کمتر از 18 سال دارند مجاز نیست.

نحوه مصرف آکاربوز

تمامی دستورالعمل هارا، که بر روی برچسب دارو می باشد، با دقت مطالعه کنید. این دارو، را بیشتر یا کمتر از مقدار تجویز شده، اصلا استفاده نکنید .

مصرف آکاربوز، معمولا همراه با یک وعده غذایی اصلی، توصیه می شود، مگر این که پزشک شما نظری ، غیر از این داشته باشد .

قند خون شما باید مدام کنترل شود، و حتی ممکن به آزمایش مکرر خون نیاز باشد.

در صورتی که آکاربوز را همراه با سایر داروهای دیابتی مانند انسولین مصرف می کنید؛ احتمال افت قند خون در شما وجود دارد.

قند خون پایین ( هیپوگلیسمی ) برای تمامی کسانی که دیابت دارند ، اتفاق می افتد ؛ که علائم آن عبارتند از : سردرد، گرسنگی، عرق کردن، سردرگمی، تحریک پذیری، سرگیجه یا احساس تلو تلو خوردن .

اگر قند خون پایین دارید، همیشه بسته دکستروز را همراه خود داشته باشید. در زمان مصرف آکاربوز، مصرف دکستروز بهتر از شکر یا قند در درمان هیپوگلیسمی می باشد. منابع دکستروز عبارتند از : عسل ، خرما ، کشمش ، الو ، آلو خشک، انگور یا قرص گلوکز. اطمینان حاصل کنید که خانواده و دوستان نزدیک شما، می دانند چگونه به شما در شرایط اضطراری کمک کنند .

اگر شما دارای هیپوگلیسمی شدید هستید و نمیتوانید بخورید یا بیاشامید، از تزریق گلوکاگون استفاده کنید، به پزشک خود اطلاع دهید، او یک کیت تزریقی اضافی گلوکاگون برای شما تجویز می کند، و به شما امورش می دهد که چگونه از آن استفاده کنید . همچنین به نشانه های قند خون بالا، توجه داشته باشید: افزایش تشنگی، افزایش ادرار، گرسنگی، خشکی دهان، بوی میوه ای تنفس ، خواب الودگی، خشکی پوست، کاهش سطح بینایی و کاهش وزن .

قند خون خود را با دقت در زمان استرس، سفر، بیماری، موارد اورژانسی، ورزش شدید،  زمان مصرف غذا، کنترل و بررسی کنید .چرا که این موارد می توانند، سطح گلوکز شما را تحت تاثیر قرار دهند و در نتیجه نیاز به تغییر دوز دارو باشد. دوز دارو و برنامه مصرف آن را ، بدون مشاوره با پزشک خود تغییر ندهید .

آکاربوز تنها بخشی از یک برنامه کامل درمان است که ممکن است شامل: رژیم غذایی، ورزش، کنترل وزن، ازمایش قند خون منظم و مراقبت ویژه پزشکی باشد . دستورالعمل های پزشک خود را با دقت انجام دهید .

این دارو را، در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگه دارید. وقتی که استفاده شما از دارو تمام شد، بطری را به صورت کامل ببندید.( بطری محکم بسته شود .)

در صورت فراموش کردن مصرف دارو

وعده قرصی را که فراموش کردید، به محض به یادآوردن، بخورید. (حتما با غذا مصرف شود .) اگر بیش از ۱۵ دقیقه از زمانی که غذا خوردن تان را شروع کرده اید، گذشته است، هنوز هم می توانید آکاربوز را مصرف کنید، اما تاثیر آن کمتر از زمانی است که همراه با اولین لقمه غذا قرص را می خورید. بین دو وعده غذایی آکاربوز را مصرف نکنید و زمانی که یک بار خوردن قرص را فراموش می کنید ، برای جبران داروی از دست داده، دارو را اضافه نخورید .

در صورت مصرف بیش از حد (اووردوز)

در صورت بروز اووردوز به اورژانس مراجعه کنید. در صورت مصرف بیش از حد، ۴ الی ۶ ساعت، از خوردن و نوشیدن هرگونه کربوهیدرات، پرهیز کنید .

در طول مصرف آکاربوز

از مصرف آنزیم های گوارشی مثل پانکراتین و استفاده همزمان آمیلاز یا لیپاز با آکاربوز خودداری کنید، چرا که این انزیم ها می توانند، شرایط برای جذب آکاربوز، سخت تر کنند . 1

موارد استفاده و عوارض آکاربوز

عوارض جانبی آکاربوز

در صورتی که علائم و واکنش های حساسیتی زیر را نسبت به دارو داشتید ، به کمک های پزشکی اضطراری مراجعه کنید : کهیر، تنگی نفس، تورم صورت، لبها، زبان یا گلو .

در صورتی که هریک از حالات زیر را داشتید با پزشک خود تماس بگیرید :

یبوست شدید

درد شدید معده، اسهال خونی

بروز کبودی با کمترین جراحت

خونریزی غیر معمول ( بینی، دهان، واژن، مقعد)

بنفش یا قرمز شدن نقاطی مشخص از پوست شما

مشکلات کبدی -حالت تهوع، درد ناحیه فوقانی معده، خارش، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع رنگ رسی، زردی ( زرد شدن پوست یا چشم )

عوارض جانبی رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد :

 ناراحتی معده، گاز، نفخ

اسهال خفیف

خارش خفیف پوست

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست، و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. درباره عوارض جانبی حتما با پزشک خود مشورت کنید. 2

تداخل دارویی آکاربوز

برخی داروها ممکن است با آکاربوز تداخل داشته باشند و لازم است قبل از مصرف آن ها با پزشک مشورت شود، از جمله:

انسولین و سایر داروهای دیابت و کنترل قند خون

دیگوکسین

دیورتیک ها

استروژن ها، داروهای ضد بارداری خوراکی یا سایر داروهای هورمونی

ایزونیازید

داروهای فشار خون و قلبی

داروهای سرماخوردگی، آسم و آلرژی

داروهای درمان اختلال بیش فعالی ناشی از کمبود توجه

داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین

داروهای تیروئید

نیاسین

پچ یا آدامس های نیکوتین دار

داروهای استروئیدی

قرص های رژیمی

ویتامین ها

فتوتیازین ها مانند کومپازین و غیره

محصولات زغالی خوراکی

آنزیم های هضم مانند آمیلاز، پانکراتین

پراملینتاید

توجه داشته باشید:

آنزیم های گوارشی کمک هضم مانند پانکراتین، آمیلاز و لیپاز می توانند جذب آکاربوز در بدن را کاهش دهند و در دوره مصرف آکاربوز باید از محصولات حاوی این آنزیم ها خودداری شود، از جمله:

– Arco-Lase
– Cotazym
– Donnazyme
– Pancrease
– Creon
– Ku-Zyme

مصرف داروهای مسدودکننده بتا (مانند متوپرولول، پروپرانولول، قطره چشم گلوکوم مانند تیمولول) ممکن است از ضربان قلب کوبنده یا سریع که معمولاً هنگام افت قند خون (هیپوگلیسمی) رخ می دهد پیشگیری کنند، این داروها سایر علائم قند خون پایین مانند سرگیجه، گرسنگی یا تعریق را برطرف نمی شوند.

توجه: موارد ذکر شده در بالا کامل نمی باشد و داروهای ذکر شده ممکن است با اسامی تجاری دیگری عرضه شده باشد، بنابراین برای جلوگیری از هر گونه تداخل دارویی توصیه می شود قبل از مصرف آکاربوز حتما پزشک را از لیست تمام داروهای مصرفی شیمیایی و گیاهی، مکمل ها، ویتامین ها و غیره مطلع کنید. 3

پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.saednews.com
3.www.coca.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها