خانه » همه » مذهبی » -مکر خداوند-

-مکر خداوند-


-مکر خداوند-

۱۳۹۵/۱۲/۰۲


۱۹۰ بازدید

@ ـ معناى مکر خداوند در قرآن چیست؟

«مکر» به معناى تدبیر و چاره اندیشى در کارهاى خوب یا بد مى باشد. و به همین جهت در قرآن نیز همراه با وصف «السَّیئى» بکار رفته است.

مکر الهى:

آیات متعددى که «مکر» را به خدا نسبت مى دهند، منظورشان تدبیر کلّى خداست. چون او مالک تدبیر است، و هیچ تدبیرى از دایره ى تدبیر او خارج نمى باشد. لذا خداوند تبارک و تعالى فوق هر تدبیر کننده ى است که: «الله خیر الماکرین» و خداوند تبارک و تعالى مى فرمایند: «پیش از آنان نیز کسانى طرح ها و نقشه ها کشیدند; ولى تمام طرح ها و نقشه ها از آن خداست; او از کار هر کس آگاه است; و به زودى کفّار مى دانند سرانجام نیک در سراى دیگر از آن کیست!» این آیه صراحت دارد که تدبیر کلّى مال خداست و تدبیر دیگران در مقابل تدبیر خدا کارى از پیش نمى برد.جواب تفصیلى:
معناى مکر: «مکر» در لغت به معناى تدبیر است. اعمّ از آنکه اصل تدبیر خوب باشد یا بد، و یا این تدبیر در کار بد باشد و یا در کار خوب. گرچه بعضى مکر را به فریب دادن معنا کرده اند و چنانچه به خدا نسبت داده شود به معناى پاداش و کیفر نیرنگ و فریب مى باشد.
مى خواستند حضرت رسول (صلى الله علیه وآله) را بکشند یا زندانى کنند و مراد از «یَمکُرُ اللهُ» همان تدبیر خداوند است که آن حضرت را مأمور به هجرت نمود. و همین که مى بینیم کلمه ى «مکر» همراه با وصف «السَّیِئّى» در قرآن بکار رفته دلیل بر آن است که «مکر» گاهى بد و گاهى خوب است. بنابراین، آیات متعددى که آیه ى شریفه سوره رعد(74) صریحاً دلالت دارد بر اینکه تدبیر کلّى مال خداست و تدبیر دیگران در مقابل تدبیر خدا هیچ است و کارى از پیش نمى تواند ببرد.
به نقل از سایت تبیان

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد