خانه » همه » مذهبی » ناراحتی از تاخیر در ازدواج- بالا رفتن سن و تاخیر در ازدواج

ناراحتی از تاخیر در ازدواج- بالا رفتن سن و تاخیر در ازدواج


ناراحتی از تاخیر در ازدواج- بالا رفتن سن و تاخیر در ازدواج

۱۳۹۶/۱۰/۰۷


۱۹۰۲ بازدید

سلام والا من ۳۷ سالمه لیسانس کمک مادرم خانه دار میکنم.قیافم هم بد نیست اجتماعی هم هستم برای گناه نیفتادن هرچه نماز ودعا وذکر درمورد ازدواج کردن هست راخوندم وانجام دادم وحتی دوباررفتم حرم امام علی که هیچکسو از خونش ناامید رد نمیکرد .ولی جوابی نگرفتم دلخونم ازکنایه های وزخم زبوناناامیدم ازهمه چی بااین حقایق این دنیا اون دنیاهم همیطور وقتی خدا ازکسی خوشش نیاد همه جا جهنم هست شماهاهم نفستون ازجای گرم میاد سختی نکشیدین تحقیر نشدین که چه زهری داردفقط بلدین نصیحت کنید

خواهر گرامی از اینکه به ما اعتماد کرده و سوالتان را با ما درمیان گذاشته اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم این ارتباط تداوم داشته باشد. ما نیز قدر اعتماد شما را می دانیم و امیدواریم پاسخ ما قدردانی مناسبی از اعتماد شما باشد و گرهی از کار شما باز کند.
متن ارسالی شما را به دقت تا به انتهای آن خوانده و خوب می دانیم در چه شرایط سنگینی به سر می برید؛ امّا ای کاش در انتهای نامه خود به صراحت می نوشتید که چه انتظاری از پرسمان دارید؛ زیرا گرچه به صورت تلویحی اشاره نمودید که تاخیر در ازدواج ناراحتتان کرده و لابد به دنبال راهی برای حل این مسئله هستید؛ امّا بیان مسائل از سوی شما ما را مطمئن خواهد کرد که بدانیم انگیزه شما از مکاتبه چیست و تا چه حد حاضرید برای تغییر شرایط همکاری نمایید. ای کاش برای ما روشن می کردید علت تاخیر در ازدواجتان چه بوده است؟ آیا مشکل شما نداشتن خواستگار بوده است؟ یا اینکه خواستگارانی داشته اید اما به هر دلیل به نتیجه نرسیده اید؟
به هر حال نکات و مطالبی پیرامون تاخیر در ازدواج و راهکارهای مقابله با آن تقدیمتان می کنیم. چنانچه پاسخ ما با منظور شما از سوال مناسبتی نداشت لطفا در مکاتبات بعدی با بیان واضح نکته مورد نظرتان سوالتان را مطرح کنید تا ان شاالله بتوانیم پاسخ مناسبی خدمتان ارائه کنیم.
* مشکل ازدواج و راهکارهایی برای حل مسئله
اطرافمان را که خوب نگاه کنیم دختران مجردی را می بینیم که آرزوی یک ازدواج سعادتمندانه و مومنانه را دارند و این انتظاری بجا و بحق است اما مشکل جائی بروز میکند که همین دختران با بعضی رفتارهایشان در این مسیر مانع ایجاد می کنند. نکاتی را که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد توصیه های ما برای کاستن نگرانی شما از وضعیت پیش آمده است. البته قطعا تمام این موارد برای همه صدق نمی کند. اما از آنجا که ما در مورد بسیاری از مسایل زندگی شما بی اطلاعیم نکات زیر را مطرح می کنیم و این خود شما هستید که باید با دقت در آنها پاسخ مناسب را بیابید. اما قبل از بیان نکات و راهکارها تذکر یک مطلب را ضروری می دانیم و آن اینکه:
این نکته را باور داشته باشید که ازدواج همه زندگی نیست، بلکه تنها یک بعد از ابعاد زندگی است. پس تا زمانی که شرایط ازدواج برایتان فراهم نشده، از فرصت استفاده کنید و در سایر ابعاد زندگی بکوشید.
شاید برخی از افراد به اشتباه تنها عامل رسیدن به موفقیت را ازدواج کردن بدانند، اما آنچه که باعث موفق نامیده شدن یک زندگی میشود رسیدن افراد به یکسری از اهداف مهم و اصلیشان است که موجب رشد و تکامل آنها میشود و بدست آوردن آنها مستلزم صبر و تحمل و تدبیر صحیح است. اما کسانی که تنها ازدواج را باعث موفقیت میدانند حتما نمی دانند که به طور کلی هدف زندگی انسان ازدواج نیست، خدایی شدن است و ازدواج یکی از راه های خدایی شدن است نه تمام راه. مهمترین چیز برای انسان مومن این است که در مسیر خدایی شدن قدم بردارد و بکوشد تا از تمامی امکانات برای تحقق کمال و خداگونه شدن خویش استفاده نماید، بودن در این مسیر بسیاری از اهداف انسان را تامین می کند و به انسان آرامش واقعی می بخشد.
و اما نکات مهم:
1. اولین نکته ای که شایسته است بدان توجّه داشته باشید آن است که باید ببینید دلایل تاخیر در ازدواجتان و موانع ازدواج شما چیست؟ و با دقت این موانع را شناسایی و برای رفع آنها تلاش کنید. گاهی وقتها راهی جز این نیست که شما یک تغییری در خود و یا در ساختار خانواده ایجاد کنید. یعنی بررسی کنید که علت این رخداد چیست؟ اگر خود یا خانواده تان مقصر هستید آن را مرتفع سازید چه اینکه اگر بافت خانواده تغییر نکند همچنان این مشکل باقی خواهد ماند. برای ایجاد تغییر باید راهکار مناسب پیدا کرد مثلا اگر افرادی را در فامیل می شناسید که می توانند نقش مؤثر داشته باشند مشکل را با آنها در میان بگذارید تا مشکل گشایی کنند و با بصیرت دادن به پدر و مادرتان شرایط را تغییر دهند. گاهی اوقات نیز خانواده باید در رفتارهای اجتماعی خود تجدید نظر کند چه بسا برخی از اشتباهات گذشته به ساختار خانواده شما و همچنین به وجهه اجتماعی آن آسیب وارد کرده، باید نقاط ضعفی که باعث این آسیب ها شده شناسایی و سپس در صورت امکان جبران کرد.
2. به اندازه دیده شوید. تصدیق می کنید که مردم که نمی توانند بیایند یکی یکی درب خانه ها را بزنند و دختران جوان مجرد را جستجو کنند پس لازم است شما در محافل و مجامعی که در آن شأن و حرمتتان حفظ می شود به اندازه لازم حضور داشته باشید به ویژه در محافل مذهبی مثل مساجد و حسینیه ها البته با نیت جلب رضایت خداوند نه صرفا جهت دیده شدن. این را گفتم چون بعضی از دختر خانم ها یا در کنج خانه با چیپس و پفک و تلویزیون و تلفن مشغولند یا برعکس دائما بدون رعایت شأن و منزلتشان در کوچه و خیابان و امثالهم مشغول جلوه نمائی هستندکه در هر دو صورت مردم در موردشان قضاوت خوبی نخواهند داشت. پس برای حضور در اجتماع تعادل را حفظ کنید.
3. درست دیده شوید. حتما می دانید که ناپاک ترین پسران هم برای ازدواجشان به دنبال دخترانی پاک می گردند (که البته خدای متعال، به استناد آیه 26 سوره مبارکه نور مانع چنین ازدواجی می شود) لذا همچنان در انظار مردم عفیف و پاک حاضر شوید و در صورتیکه مانتوئی یا چادری هستید خواهشا کامل از این دو پوشش استفاده کنید چون معنی ندارد دختر خانمی چادر را مثل شنل به سر کند در حالیکه مانتوی قرمزش زیر آن جلوه نمائی کند یا موهایش از زیر چادر به وضوح در معرض دید نامحرم باشد یا دخترخانمی مانتو تنگ و کوتاه و بدن نما به تن کند یا روسری را آنچنان به سر کند که نیمی از موی سرش را بیشتر نپوشاند. اینها را گفتم که بگویم مردم از کیفیت پوشش شما در موردتان قضاوت می کنند.
4. مودب باشید. من که تابحال کسی را ندیده ام که معتقد باشد که کم ادب است اما حتما شما هم اطرافتان انسانهای مودب زیادی را دیده اید و از نوع کلام و برخوردشان لذت برده اید (آدمهای متملق را نمی گویم) در هر صورت هر چقدر بیشتر مراقب اعمال و گفتارتان باشید خصوصا اینکه تمرین کنید خوب و بجا و به اندازه سخن بگویید برایتان بهتر است حالا برای اینکه متوجه شوید که چقدر مودب هستید کافیست نگاهی به رفتار و گفتارتان با پدر و مادر و اطرافیانتان بیاندازید.
از خدا خواهیم توفیق ادب // بی ادب محروم ماند از لطف رب.
5. سطح توقعاتتان را اندکی پایین بیاورید، یکی از مشکلات اصلی برخی از دختران که سالها از سن ازدواجشان میگذرد و گاهی به همین دلیل هرگز موفق به ازدواج نمیشوند ایراد گرفتن های زیاد از خواستگاران است. البته هیچ دختری در خودآگاهش خود را یک آدم سخت گیر نمی داند. پای صحبت بیشتر این دخترها که بنشینید می شنوید: «مگر من چه توقعی دارم؟ من که خانه و ویلا و مهریه و شیربها نخواستم. همین قدر که پسری مرد زندگی باشد برای من کافی است.»
اما خیلی از همین دختران پای انتخاب که می رسد، دچار وسواس های بیهوده می شوند: «نکند تک پسر بودنش باعث لوس شدن او شده باشد؟ نکند پرجمعیت بودن خانواده او بعدها برایم مشکل تراشی کند؟ این خواستگار را نمی پسندم چون چاق است… این یکی پدرش را از دست داده و باید سرپرست خانواده خودش هم باشد… مگر می شود با پسری که دانشجو است ازدواج کرد؟ سطح تحصیلات این یکی با تحصیلات من جور در نمی آید! مگر می شود با کسی که تحصیلاتش پایین تر است ازدواج کرد؟ و…» همین وسواس هایی که به نظر خیلی از خانواده ها منطقی به نظر می رسد، باعث بالا رفتن سن دخترها و در نهایت نبود خواستگار می شود. بنابراین سعی کنید تا خواست ها و تمایلات خود را در سطح توانایى ها و امکانات تنزل دهید. خصوصا اگر تحصیلات بالایی دارید در مورد سطح تحصیلات یا شغل طرف مقابلتان سختگیری نکنید. خیلی سخت نیست فهم اینکه امروز پسران واجد شرایط ازدواج به نسبت دختران از سطح تحصیلات پائین تری برخوردارند که آنهم دلایل متعددی دارد که واضح ترین آنها خدمت مقدس سربازی است، لذا هنگام انتخاب همسر هم به دنبال موردی با سطح تحصیلات پائین تر یا همسطح خودشان می گردند و البته این مورد ناشی از مسائل فطری مردهاست که دوست دارند جلوی همسرشان همه چیز تمام باشند لذا سطح توقعاتتان را پایین آورده و این مسئله را در جمع ها و مناسبتهای مختلف بیان کنید.
6. مرد رویاهایتان را فراموش کنید. دختران معمولا در خیالاتشان برای جزئیات زندگی آینده شان طرح و نقشه ها دارند برعکس پسران، اما این خیالات خصوصا در مورد مرد زندگی شان گاهی دردسر ساز می شود. این را گفتم که خواهش کنم اگر پسری از راه صحیح به خواستگاری تان آمد بی جهت و بدون تحقیق در احوالاتش جواب رد ندهید صرفا چون شبیه مرد رویاهایتان نیست. چون امکان دارد خیلی گزینه ها متعدد نباشد و بی همسر بمانید و بدانید هیچ زنی تابحال با مرد رویاهایش ازدواج نکرده شما هم منتظرش نباشید. در صورتی که خواستگار یا خواستگارانی برای شما آمد، ضمن در نظر گرفتن معیارها و ملاک های ازدواج موفق از وسواس و سخت گیری بیش از حد اجتناب کنید و اگر حدود 60 تا 70 درصد شرایط را داشت، حتما به او جواب مثبت دهید، مطمئنا با هنرمندی دو طرف می توانید بقیه شرایط را نیز در ادامه زندگی خودتان تکمیل نمایید.
7. هنر بیاموزید. خود شما هم اگر قرار باشد برای برادرتان به دنبال همسری شایسته باشید، دختری که فنون خانه داری اعم از خیاطی و آشپزی و .. را خوب فرا گرفته یا خط خوشی دارد و احیانا نقاشی هم میکند در اولویت قرار می دهید تا دختری که بدون هیچ هنر و سررشته خاصی منتظر است پسرها درب منزلشان را از پاشنه در بیاورند. یادتان هست که : هنر برتر از گوهر آمد پدید.
8. نباید از مسائلی که زمینه ساز خواستگاری است غفلت کنید، مثلاً پاکیزگی و نظافت، شادابی، خوش اخلاقی، خوش سخن بودن، شوخی های به جا میان همجنس، رعایت کردن فرهنگ صحیح جامعه؛ و پرهیز از: گرفتگی چهره و عبوس بودن، ابتذال اخلاقی، ژولیدگی و اظهارات دلسرد کننده، حالات افسردگی و… .
بنابراین ضمن رعایت حجاب و مسائل شرعی، سعی کنید با اقوام و خویشان و دوستان ارتباط بیشتری داشته باشید و در جلسات خانوادگی و خویشاوندی حضوری فعال داشته باشید خصوصا در مجالس زنانه با ظاهری آراسته و زیبا حاضر شوید. به سر و وضع و آراستگی ظاهری خود بیشتر برسید و از شلختگی اجتناب کنید، البته با رعایت حلال و حرام و اجتناب از خودآرایی در مقابل نامحرم.
تلاش کنید روابط اجتماعی خود را افزایش دهید و سعی کنید در اینگونه روابط با دیگران با گرمی و مهربانی برخورد کنید. البته نه با نامحرمان.
9. برای همسریابی به جای اینکه منفعل باشید تا کسی بیاید و شما را بیابد، سعی کنید بر تلاش های فعالانه خود در جهت انتخاب بیفزائید. مثلا استفاده از واسطه برای ازدواج امر پسندیده ای است، از اینرو چنانچه در اطراف خود شخص متدینی را سراغ دارید که به او علاقمند هستید یا احساس می کنید می تواند همسر مناسبی برای شما باشد، از فردی آگاه، رازدار و دارای نفوذ و موجه بخواهید که با آن شخص و یا خانواده او صحبت کند و به صورت غیر مستقیم (به گونه ای عمل کند که گویی شما اصلا از این ماجرا خبر ندارید) شما را به عنوان یکی از گزینه های ازدواج به او معرفی کند.
10. همواره این نکته را بخاطر داشته باشید که خوشبختی و عاقبت بخیری صرفا در گروی ازدواج نیست. انسان باید قدر لحظه لحظه های عمر خود را بداند به ویژه ایام مجردی را چون فردا روز حسرتش را می خورید. چون اگر توفیق ازدواج برایتان ممکن شد، پس از طی شدن دوران شیرین اول زندگی خیلی مسائل برایتان عادی می شود و طعم روزمرگی را خواهید چشید آنگاه وظیفه همسرداری و تربیت اولاد و احیانا کار و درس، شما را گاهی به این حسرت وا می دارد که ای کاش قدر آرامش مجردی را بیشتر می دانستم. تازه این در صورتیست که ازدواج موفقی داشته باشید و الّا خدای نکرده ازدواجی که منجر به جدائی بشود که هیچ. اگر هم ازدواج مقدر شما نباشد که باز پشیمان می شوید که چرا ایام خوش نوجوانی و جوانی ام را به جای اینکه به انجام وظائف و کارهای روزانه ام بپردازم به فکر و خیال و حرص و جوش ازدواج گذشت و البته تجربه نشان داده که دخترانی که با نظم فکری و روحی و به روال معمول زندگی می کنند در ازدواج هم موفق ترند. اگر به اطرافتان وسیعتر و دقیقتر نگاه کنید می بینید دختران بسیاری هستند چون شما که هنوز همسر مناسبی نصیبشان نشده ولی آرام و نجیب دوران تجرد خود را با رضایت و نشاط در سایه تسلیم به درگاه الهی می گذرانند و هیچ شکایتی ندارند.
خواندن کتابهای خوب، انجام عبادات و ارتباط قلبی با خدا، رفتار خوب با پدر و مادر و اطرافیان، صرف وقت با دوستان شایسته و پاک، تفریح سالم، فراگیری هنر و علم را می توان از مصادیق یک زندگی مجردی خوب دانست .
۱1. انتهای آیه دوم و آیه سوم سوره مبارکه طلاق ( و من یتق الله یجعل له مخرجا … ) را بخوانید و به آن ایمان داشته باشید.
12. هر روز این جمله را با خودتان تکرار کنید که به هیچ وجه برای ازدواج من دیر نشده و حداقل تا چند سال دیگر امکان ازدواج خوب و موفق را دارم. به هیچ عنوان این مسئله را خودفریبی قلمداد نکنید و به تلقین هر روزه این مطلب مقید باشید. ضمنا حال که بحمدلله اهل توکل به خدای متعال و توسل به حضرات معصومین علیهم السلام هستید حتما شرایط دعا و توسل و موانع استجابت دعا را هم رعایت کنید. در صورت تمایل می توانید دعاها و راهکارهای معنوی برای داشتن ازدواجی موفق و تسریع در ازدواج را در مکاتبات بعدی از ما بخواهید.
امیدواریم با توکل به خداوند متعال و استعانت از اهل بیت علیهم السلام و عمل به راهکارهای ارائه شده همسری شایسته بیابید و زندگی بانشاط و موفقی در پیش رو داشته باشید و فراموش نکنید که دعا در کنار تلاش عملی و کاستن از توقعات کارساز و مشگل گشا خواهد بود.
ما نیز در جوار حضرت معصومه سلام الله علیها نایب الزیاره و دعاگوی شما جوانان پاکدامن و گرامی هستیم.
باز هم با ما مکاتبه کنید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد