خانه » همه » سلامت » نام تجاری

دانلود کتاب های امتحان شده

نام تجاری

موارد مصرف و عوارض جانبی ترانکوپین

قرص ترانکوپین یک دارو از نسل دوم داروهای ضد روان پریشی غیر معمول می باشد که برای درمان بیماری های اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی مورد استفاده قرار می گیرد.


موارد مصرف و عوارض جانبی ترانکوپین

نام تجاری

Seroquel , Atrolak XL , Biquelle XL , Ebesque XL , Mintreleq XL , Seotiapim XL , Seroquel XL , Sondate XL , Tenprolide XL , Zaluron XL

کاربرد

کاهش علائم اسکیزوفرنی – اختلالات خلقی مرتبط با اختلال دوقطبی

اشکال دارویی

قرص

اطلاعات دارویی کوئتیاپین

کوئتیاپین یک داروی آنتی سایکوتیک از مشتقات دی بنزوتیازپین است و موجب می شود آزادسازی واسطه های شیمیایی خاصی در مغز تنظیم گردد. این دارو به صورت مونوتراپی یا درمان کمکی همراه با دی والپروکس یا لیتیم برای درمان حملات مانیک حاد در مبتلایان به اختلال دو قطبی و یا برای درمان اقسردگی تجویز می شود. مکانیسم اثر این دارو به طور کامل شناخته نشده است اما به نطر می رسد این دارو به عنوان آنتاگونیست دوپامین و سروتونین عمل می کند و گیرنده های اچ یک هیستامین و آلفا یک ادرنرژیک را بلاک میکند.

مقدار و روش مصرف داروی کوئتیاپین

برای افزایش قدرت تحمل بدن و کاهش اثرات جانبی، معمولا پزشکان توصیه میکنند مصرف این دارو را با کمترین دوز ممکن شروع کنید و سپس به تدریج مقدار مصرف دارو را افزایش دهید.

قبل از شروع درمان با داروی کوئتیاپین، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار دارو، از فردی به فرد دیگر و با توجه به شرایط و نوع بیماری متفاوت است؛ دارو را دقیقا همانطور که پزشک برای شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.

این دارو میتواند بدون توجه به غذا مصرف شود.

از جویدن، شکستن و یا خرد کردن قرص اجتناب کنید.

دارو را در موعد مقرر مصرف کنید و در صورت فراموش کردن، در اسرع وقت دوز قبلی را دریافت کنید و درصورت فراموشی تا زمان مصرف دوز بعدی، از دو برابر کردن دوز مصرفی خودداری کنید.

در صورت وقفه بیش از یک هفته در درمان، برنامه درمانی باید از ابتدا آغاز شود.

ممکن است مدت یک تا دو هفته زمان لازم باشد تا اثرات دارو آشکار شود، بنابراین حتما دوره درمان را تکمیل کرده و بدون مشورت با پزشک خود مصرف دارو را قطع نکنید.

قطع ناگهانی دارو ممکن است بی خوابی، تهوع و استفراغ را به همراه داشته باشد.

موارد منع مصرف کوئتیاپین

مصرف این دارو در دوران شیردهی ممنوع است . 1

تداخلات دارویی ترانکوپین

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد، بنابراین بدون تأیید پزشک، دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

بسیاری از داروها علاوه بر ترانکوپین ممکن است بر ریتم قلب (طولانی شدن QT) تأثیر بگذارند:

آمیودارون

موکسی فلوکساسین

پروکائین آمید

کینیدین
​​
سوتالول

تیوریدازین

سایر داروها می توانند بر دفع و عملکرد ترانکوپین از بدن تأثیر بگذارند از جمله:

 داروهای ضد قارچ آزول (مانند ایتراکونازول، کتوکونازول)

ریفامایسین ها (مانند ریفامپین)

داروهای درمان کننده تشنج (مانند فنی توئین)

در صورت استفاده از داروهای خواب آور مانند ضد درد اپیوئیدی یا تسکین دهنده سرفه (مانند کدئین، هیدروکدون)، داروهای خواب آور یا ضد اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی (مانند کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین) یا آنتی هیستامین ها (مانند سیتریزین، دیفن هیدرامین)، پزشک یا داروساز خود را مطلع نمایید. این دارو ممکن است در برخی آزمایشات آزمایشگاهی (از جمله آزمایش ادرار) تداخل ایجاد کند، احتمالاً باعث نتایج نادرست آزمایش  می شود. 2

موارد مصرف و عوارض جانبی ترانکوپین

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف کوئتیاپین

استفاده از این دارو در دوران بارداری خصوصا در سه ماهه سوم با افزایش خطرایجاد عوارض برای جنین همراه است و مصرف این دارو در این زمان تنها در صورت غلبه منافع بر مضرات مجاز است.

مصرف این دارو در کودکان و خردسالان ممکن است موجب بروز اقدام یا تصمیم به خودکشی شود.

مصرف این دارو در مبتلایان به دیابت، نارسایی کبد و بیماری های قلبی عروقی باید با احتیاط صورت بگیرد.

این دارو تنظیم دمای بدن را مختل می کند لذا بهتر است بیمار در زمان مصرف این دارو در معرض سرما و گرما شدید قرار نگیرد.

بیمار باید تا زمان برطرف شدن اثرات دارو از انجام فعالیت هایی که نیازمند هوشیاری هستند(مثل رانندگی) اجتناب کند.

درصورت بروز گلودرد، خونریزی، تب و کبودی حتما پزشک معالج خود را مطلع سازید.

مراجعه به پزشک و ویزیت های دوره ای جهت بررسی روند درمان و کنترل عوارض جانبی، بسیار با اهمیت است. 1

عوارض جانبی ترانکوپین

قرص تراکوپین نیز مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی خفیف تا شدید کند که عوارض های خفیف ممکن است طی چند روز و به همراه عادت کردن بدن به دارو از بین برود. اما اگر به هر نحوی علائم از بین نرفت و یا شدیدتر شد می بایست به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع ترانکوپین شامل مشکلات گفتاری، سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی، کمبود انرژی، ضربان قلب سریع، یبوست، گرفتگی بینی و افزایش وزن و اشتها می باشد.

قرص ترانکوپین ممکن است در برخی موارد نادر ایجاد واکنش های آلرژیک مانند کهیر، مشکل تنفس، تورم صورت یا گلو و یا واکنش های شدید پوستی کند که در صورت مشاهده این علائم سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

اگر در زمان مصرف ترانکوپین علائم جدید یا بدتر شدن بیماری را مشاهده کردید حتما به پزشک خود گزارش دهید. برخی از تغییرات خلقی یا رفتاری ، حملات هراس، مشکل خواب، تحریک پذیری، پرخاشگری، بی قراری، بیش فعالی، افسردگی از جمله مواردی است که در صورت مشاهده می بایست به پزشک خود گزارش دهید.

حرکات کنترل نشده عضلات صورت مانند لب زدن، اخم کردن، حرکت زبان، چشمک زدن می تواند از عوارض جانبی جدی ترانکوپین باشد که در صورت مشاهده حتما به پزشک مراجعه کنید.

همچنین در صورت داشتن علائم زیر بلافاصله به پزشک خود تماس بگیرید:

احساس سبکی

یبوست شدید

ادرار دردناک یا دشوار

تاری دید و یا احساس دیدن هاله اطراف چراغ

قند خون بالا

کاهش گلبول سفید خون

واکنش های شدید عصبی مانند سفت شدن عضلات، تب شدید، تعریق، گیجی، ضربان قلب سریع یا ناهموار، لرزش و غش کردن می تواند از عوارض های جدی قرص ترانکوپین باشد و در صورت مشاهده حتما با پزشک خود تماس بگیرید. 3

شرایط نگهداری

دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید. 1

پی نوشت:
1.www.paziresh24.com
2.www.doctoreto.com
3.www.shafamag.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها