خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » نشانه و علائم کمبود ویتامین d در سلامت بدن انسان

دانلود کتاب های امتحان شده

نشانه و علائم کمبود ویتامین d در سلامت بدن انسان

نشانه و علائم کمبود ویتامین d در سلامت بدن انسان

ریزش مو به کمبود ویتامین دی در بدن مربوط می شود. چنان چه سطح ویتامین های بدن برای زمانی طولانی کم تر از حد معمول خود باشد، مواد غذایی لازم جهت طی یک چرخه طبیعی رشد به فولیکول های مو نمی رسد. به همین خاطر پس از مدتی موها شکننده و حساس شده و در نتیجه دچار ریزش می شوند. ویتامین d از مهم ترین ویتامین های لازم جهت رشد مو است.


نشانه و علائم کمبود ویتامین d در سلامت بدن انسان

ویتامین موثر در  رشد مو،  بسیار  کاربردی و اساسی هستند. این موضوع را همه ما می دانیم اما متاسفانه در برخورد با آن و همچنین استمرار بر آن بسیار سستی و کاهلی می کنیم تا جایی که متوجه ریزش بی حد واندازه مو می شویم  و در نهایت مجبور می شویم  به نزد  پزشک برویم و به وقت  بازگشت با انواع دارو ها و مکمل ها  ریزش مو را متوقف کنیم.
 

اهمیت ویتامین d در سلامت بدن انسان

ویتامین d برای حفظ سلامتی Health برخی اعضای بدن مانند ماهیچه ها، استخوان ها، دندان ها و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار حائز اهمیت و با ارزش است. ولی ویتامین d از آن ویتامین هایی است که به سختی می توان در منابع غذایی معمولی آن را به دست آورد. به همین خاطر توصیه می شود از فرآورده های مختلفی مثل شیر یا غلاتی که با این ویتامین غنی شده اند ، استفاده گردد. چنان چه بدن شما به اندازه کافی ویتامین d دریافت نکند با مشکلات سلامتی مواجه خواهید شد. در ادامه با ما همراه شده تا عوارض کمبود ویتامین d و راه های درمان آن را بشناسید.

نشانه و علائم کمبود ویتامین d در سلامت بدن انسان

ریزش مو به علت کمبود ویتامین d در بدن

ریزش مو به کمبود ویتامین دی در بدن مربوط می شود. چنان چه سطح ویتامین های بدن برای زمانی طولانی کم تر از حد معمول خود باشد، مواد غذایی لازم جهت طی یک چرخه طبیعی رشد به فولیکول های مو نمی رسد. به همین خاطر پس از مدتی موها شکننده و حساس شده و در نتیجه دچار ریزش می شوند.

ویتامین d از مهم ترین ویتامین های لازم جهت رشد مو است. در کنار این وجود ویتامینc و بیوتین نیز برای رشد بهتر مو مهم به شمار می رود. اگر فردی بتواند مقادیر کافی از این ویتامین ها را به بدن خود برساند، دارای موهایی زیبا با رشدی مناسب خواهد بود.
 

ویتامین D ویتامین موثر در رشد مو

 ویتامین D یکی از مواد مغذی ضروری است که در بسیاری از توابع بدن نقش اساسی دارد. ویتامین D همچنین یک ویتامین موثر در رشد مو می باشد که کمبود ان، ممکن است باعث مشکلات زیادی از جمله ریزش مو شود.

ویتامین D فولیکول های مو را تحریک می کند تا رشد کنند و بنابراین زمانی که بدن این ویتامین را به اندازه کافی نداشته باشد مو ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

کمبود ویتامین D نیز ممکن است به آلوپسی آئراتا، یک بیماری خود ایمنی منجر شود که باعث ریزش موی سر، نیز می شود.

تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به آلوپسی  دارای میزان بسیار پایین ویتامین D نسبت به افرادی هستند که آلوپسی ندارند.

کمبود ویتامین D همچنین می تواند  در افرادی که بدون آلوپسی ریزش مو را منجر شود.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که زنان دارای فرم های دیگری از  ریزش مو می باشند که سطح ویتامین D کمتری دارند.
 

تاثیر ویتامین D بر رشد مو

ویتامین D بر سلامت بسیاری از قسمت های بدن تاثیر گذار است، از جمله پوست و مو.
ویتامین D نقش مهمی در ایجاد فولیکول های مو دارد. فولیکول های مو، منافذ کوچکی هستند که از آن موهای جدید رشد می کنند.
فولیکول های جدید ممکن است به حفظ موهای ضخیم و در جلوگیری از ریزش موها پیش از موعد  مقرر کمک کنند.
به دلیل همین فولیکول هاد، دریافت مقدار کافی از ویتامین D می تواند رشد مو و رشد مجدد مو را تامین کند.

نشانه و علائم کمبود ویتامین d در سلامت بدن انسان

سایر علائم کمبود ویتامین D

افراد مبتلا به کمبود ویتامین D ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند، یا علائم آنها ممکن است غیر اختصاصی باشد و در طول زمان تغییر کند. خوب است که ان ها را بدانیم که در صورت مواجه شدن با این علائم در صدد کمبود ویتامین دی بر اییم و به دنبال انریزش مو را متوقف کنیم.
 

علائم کمبود ویتامین D عبارتند از:

* تغییر خلق و خو، از جمله افسردگی یا اضطراب
* شکستگی های مکرر
* از دست دادن تراکم استخوان
* ضعف عضلانی
* فشارخون بالا یا افزایش فشار خون بالا
* خستگی همیشگی
* درد مزمن
* ناباروری
* کاهش استقامت
 
کمبود نور خورشید یا نخوردن غذاهای کافی غنی از ویتامین D یکی از شایعترین علل کمبود ویتامین D است.

تحقیقات نشان می دهد که هنگامی که یک فرد فاقد ویتامین D است، موثر ترین درمان برای ان ها مصرف مکمل های ویتامین D می باشد.

مکمل های ویتامین D باید با وعده های غذایی چون چربی های سالم همراه شوند.

افرادی که مقدار زیادی چربی سالم مصرف می کنند در جذب ویتامین D موفق تر هستند. زیرا  چربی به ویتامین D کمک می کند تا در  بدن جذب شود.

منابع خوبی از  چربی های سالم  در رژیم غذایی عبارتند از:

* آووکادو
* تخم مرغ
* برخی از ماهی ها شامل ماهی قزل آلا و ساردین
* آجیل
* پنیر، شیر، ماست و به طور کلی لبنیات

نشانه و علائم کمبود ویتامین d در سلامت بدن انسان

مکمل ها در فرم های مختلفی هستند. برخی به صورت دارو مصرف می شوند و ممکن است روزانه، یک بار در هفته یا یک بار در ماه مصرف شوند. در صورتیکه با کمبود ویتامین D مواجه باشیم، پزشک هر چند ماه یک بار آزمایش خون را انجام می دهد تا ببیند آیا سطح ویتامین فرد افزایش یافته است  یا خیر.

انجمن پزشکان غدد درون ریز توصیه می کنند که بزرگسالان بین  سنین 19 تا 55 سال، روزانه باید 600  واحد ویتامین D را دریافت کنند.

انجمن غدد درون ریز همچنین توصیه می کنند که بزرگسالان بالای 55 سال بین 600 تا 800 واحد در روز از ویتامین D باید دریافت کنند.

در نهایت، بین 400 تا 600 واحد در روز ویتامین D برای کودکان توصیه می شود.

در مواردی که یک بیماری زمینه ای باعث کمبود این ویتامین می شود، باید درمان شود و همراه و مختص همان بیماری به دریافت ویتامین  D همت گمارد.
هر دو بیماری کرون و سلیاک (بیماری های التهابی و مزمن روده) می توانند کمبود ویتامین D را ایجاد کنند. این بیماری ها جذب ویتامین D از غذا را تا حدودی مختل یا کاملا مسدود می کنند.
 

 جلوگیری از کاهش ویتامین موثر در رشد مو

همان طور که گفته شد ویتامین موثر در رشد مو یعنی D اولین دفاع شخصی در برابر ریزش مو  است. قرار گرفتن در نور خورشید است. در واقع  اولین کار ساده ای که می توان انجام داد این است که باید در روز زمانی را بالغ بر 15 تا 20 دقیقه  در نور خورشید قرار گرفت و همچنین  خوردن غذاهای غنی از ویتامین D  را فراموش نکرد.

در ارتباط با مصرف ویتامبن موثر در رشد مو مثل ویتامین D  را متناسب با فرد تجویز کند. با این حال برخی مواردی که جز مصرف ویتامین D می توان از ریزش مو جلوگیری کرد عبارتند از:

* کاهش آرایش و تزیینات پیچیده مو که با کشش ریشه مو همراه هستند.
* به هنگام شست و شو از یک نرم کننده ملایم و طبیعی استفاده کنید
* موهای بلند را سعی کنید به هنگام خواب در یک توری قرار دهید

نشانه و علائم کمبود ویتامین d در سلامت بدن انسان

ویتامین موثر در رشد مو

ویتامین  موثر بر رشد مو یعنی D بر بسیاری از جنبه های دیگر  سلامت و رفاه افراد، هم  تاثیر بسزایی دارد.

کمبود ویتامین D موجب ریزش مو در افراد می شود و بسیاری از مشکلات دیگر را نیز منجر می شود.

افرادی که در مورد ریزش مو با کمبود ویتامین موثر در رشد، چون ویتامین  D مواجه هستند باید با پزشک مشورت کنند که احتمالا مکمل ها، تغییرات غذایی و سایر شرایط دارویی را پیشنهاد به ان ها  می کنند.
 

درمان

درمان کمبود این هورمون مصرف و تامین آن از منابع متعدد است. ویتامین دی را می توان به صورت خوراکی و یا تزریقی مصرف کرد. تزریق یک آمپول آن می تواند نیاز بدن را تقریبا تا شش ماه تامین کند.

یکی از راه های ویتامین D از طریق تغذیه است. خوردن مواد غذایی که از نظر منابع ویتامین D غنی هستند، چه مواد غذایی ای که به طور طبیعی دارای این ویتامین هستند و چه ماد غذایی غنی شده با این ویتامین می تواند برای افراد مفید باشد. این مواد غذایی شامل زرده تخم مرغ، ماهی های چرب مانند سالمون و تن، جگر گوساله یا برخی از انواع پنیر و همچنین لبنیات، غلات، آبمیوه یا سایر نوشیدنی های گیاهی غنی شده (مانند شیر بادام) است.

استفاده از مکمل های غذایی ویتامین D دومین راهکار برای جبران کمبود ویتامین است. توصیه می شود که بزرگسالان زیر 70 سال، در روز 600 واحد ویتامین D مصرف کنند و افراد بالای 70 سال نیز روزانه 800 واحد دریافت کنند. اما اگر این کمبود شدید باشد، ممکن است تا زمانی که مشکل بیمار برطرف شود، تا 4000 واحد در روز تجویز شود.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز راه مناسب دیگری برای رساندن ویتامین D به بدن است. اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه از کرم ضدآفتاب استفاده می کنند، در ابتدا ممکن است این کار برای تان کمی دشوار باشد، ولی خوب است اگر بتوانید سه بار در هفته و هر بار 15 دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرید، این کار می تواند به شما کمک کند تا کمبود ویتامین خود را جبران کنید.

اگر ویتامین دی زیاد مصرف شود ممکن است علائم مسمومیت با آن ایجاد شود که مهمترین آن افزایش سطح کلسیم خون و بروز علائمی مانند تشنگی، ادرار زیاد، تهوع و استفراغ، گیجی و سردرد است.

منبع: سایت دکتردکتر
سایت رکنا
سایت برترینها

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها