خانه » همه » مذهبی » نظام پادشاهی و نظام مردم سالار

نظام پادشاهی و نظام مردم سالار


نظام پادشاهی و نظام مردم سالار

۱۳۹۷/۰۹/۲۵


۷۱۴ بازدید

سوالی از طرف کسی مطرح شد که اگر پادشاه باشد کشور را مثل خانه ی خود میدونه میده پسرشو بعد نوه و….. و بهتر به کشور میرسن اما ریس جمهور مستاجره و اهمیتی نمیده حالا چهارسال اجاره کردن این خانه چه اهمیتی دارد؟؟؟؟

نظام پادشاهی دارای ایرادات بنیادین از نظر مبانی فکری، ساختاری، کارگزاری و رفتاری است و همانگونه که تجربیات طولانی مدت تاریخی اثبات نموده به هیچ وجه نمی تواند تضمین کننده ثبات و سعادت واقعی جامعه خویش باشد. این نظام به دلیل عدم نظارت و کنترل لازم بر قدرت در آن از یکسو و در نظر نگرفتن نقش مردم از سوی دیگر از سوی دیگر و عدم محدودیت در قدرت و برخودار نبودن از تقوا و عدالت به عنوان عوامل بازدارنده درونی به طور معمول به سمت دیکتاتوری و استبداد گرایش پیدا خواهد نمود که نمونه های فراوانی از آن در تاریخ وجود دارد و تعداد بسیار اندک باقیمانده از این گونه نطام ها در دوران ما نیز با همین خصیصه همراه هستند از این رو به دلیل همین مشکلات ،نظام های سیاسی به سمت دموکراسی و توجه به نقش مردم و محدود ساختن قدرت در قالب تفکیک قوا و انتخاب مسئولان توسط مردم و محدودیت زمانی دوره مسئولیت و مانند آن گرایش پیدا کرده اند .
نظام پادشاهی کشور و منابع آن را از آن خود دانسته و بدون توجه به نیاز و خواست مردم ، خواست خود را در نظر می گیرد و به مردم به چشم رعیت و کارگزار خود می نگرند نه اعضای خانواده خود از این رو در این کشورها شاهد وضعیت مناسب اقتصادی و فرهنگی برای مردم نیستیم و بیشتر منابع کشور در راستای منافع پادشاه و نزدیکان وی به کار گرفته می شود و همین ثروت و قدرت نامحدود زمینه ساز
اما در نظام های سیاسی که برای مردم نقش قائل هستند، قدرت محدود نبوده و با انتخاب مسئولان مختلف توسط مردم و تفکیک مسئولیت ها و تنظیم سازوکارهای نظارت و مانند آن تلاش شده تا وظایف و مسئولیت ها به صورت جزیی تر و دقیق تر انجام شود و کنترل بر آن عملی تر و کارآمدتر صورت گرفته و به نقش و جایگاه مردم توجه شود .
زمان مند بودن دوره مسئولیت در این گونه نظام هابه منظور محدودیت قدرت و فراهم نمودن زمینه برای حضور افراد شایسته و با صلاحیت در مناصب و جایگاههای مختلف است که زمینه ساز رشد و بالندگی کشور خواهد بود و افرادی که در این مسئولیت ها قرار می گیرند مورد نظارت و کنترل سایر نهادهای کشور هستند.
روشن است در این نظام ها انتخاب افراد شایسته و اصلح بسیار اهمیت دارد و مردم با انتخاب و گزینش مناسب خود می تواند روند حرکت نظام سیاسی را خود رقم بزنند .
به هر حال نظام های سیاسی مردم سالار در صورتی که سازوکارهای مناسب را در مسیر گزینش و نظارت بر افراد به کار گیرند، به مراتب کارامد تر از نظام های پادشاهی بوده و با مشکلات کمتری نسبت به این نظام ها مواجه خواهند بود.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد