خانه » همه » مذهبی » نقش مخرب تقی زاده ها

دانلود کتاب های امتحان شده

نقش مخرب تقی زاده ها


نقش مخرب تقی زاده ها

۱۳۹۸/۰۱/۱۰


۲۳۰۳ بازدید

سلام علیکم.
تقی زادە چە کسی است کە رەبری در بیانات خود فرمود امثال تقی زادە ەا قصد داشتند و دارند سبک زندگی مردم را غربی کنند?

با سلام و احترام و تشکر از مکاتبه مجدد شما با این مرکز .
از منظر آیت‌الله خامنه‌ای: کسانی که امروز در داخل به‌طور پیوسته به دنبال پمپاژ سبک زندگی غربی، روش‌های غربی و لغات غربی در ادبیات، دانشگاه‌ها و مدارس هستند، درواقع تقی‌زاده‌های جدید هستند، همچنان‌که مدافعان و حامیان سند ۲۰۳۰ نیز درواقع ادامه‌دهنده‌ی تفکر تقی‌زاده هستند.
البته امروز مردم انقلابی و جوانان مؤمن نخواهند گذاشت حرف تقی‌زاده‌های جدید به کرسی بنشیند.
پرسشگر محترم از جمله دغدغه های فکری امام خمینی قدس سره نیز مسئله مهم غرب زدگی مردم مسلمان خصوصا قشر تحصیل کرده و روشنفکران آنهابوده است. او بارها و در موارد متعدد به عوامل ایجاد و گسترش غرب زدگی و خطرات وپی آمدهای سوء آن در کشورهای اسلامی،اشاره و رهنمودهایی برای رفع و زدودن این عارضه و بلای عظیم از میان کشورهای اسلامی – خصوصا از جامعه اسلامی ایران -بیان داشته اند.
به نظر امام «غرب زدگی » یعنی عدم اتکاءمردم به توانایی بالقوه و بالفعل خود برای رفع مشکلات و اتکاء به نیروی اجنبی برای کسب ترقی و کمال. و «غرب زده » کسی است که ازمحتوا تهی و هیچ گونه توانایی را در وجودخود و جامعه خود حس نمی کند تا به واسطه آن به مقاصد مادی و معنوی دست یابد و تنهاراه حل مشکلات و ترقی و کمال را در غرب وفرهنگ غربی دیده و خود را مزین به فرهنگ و آداب و رسوم غربی نموده است.
غرب‌زدگی، برنامه‌ای است که از سوی کشورهای استکباری با هدف استحاله فرهنگی دنبال می‌شود که با تغییر اهداف مسلمانان و به حاشیه کشاندن بتواند مسیر پیشرفت و وحدت جهان اسلام را به نفع خود تغییر دهد که در اصل بتواند از این طریق مردم جهان اسلام را به بردگی بکشاند و تحقق این امر را با القای بی‌دینی به عنوان تجدد می‌توان دید.
اساس غرب‌زدگی در ایران و جهان ریشه در استعمار دارد جریانی که تمامی عرصه‌ها اعم از اجتماعی، اقتصادی،مذهبی ، فکری، شغلی، تفکر زندگی و غیره را تحت‌الشعاع قرار داده است و تنها برای انحراف از اسلام و تضعیف باور دینی و مهم تر از همه رویی‌گرداندن از منجی بشریت و به طور کلی مسیری که در آن رنگ و بوی خدایی داشته باشد، برنامه‌ریزی شده است.
غرب‍‌زدگی برنامه‌ای است از سوی خود غرب که بسیار دقیق سازماندهی شده تا با تغییر اهداف مسلمانان و به حاشیه کشاندن بتواند مسیر پیشرفت و وحدت جهان اسلام را به نفع خود تغییر دهد که در اصل بتواند از این طریق مردم جهان اسلام را به بردگی بکشاند .
برای روشن شدن موضوع شهید مرتضی مطهری در کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام صفحه 147-146ویژگی های انسان غربزده از نگاه جلال آل احمد را بیان می کند:
آدم غربزده هرهری مذهب است، به هیچ چیز اعتقاد ندارد، اما به هیچ چیز هم بی اعتقاد نیست. یک آدم اسقاطی است، نان به نرخ روز خور و همه چیز برایش علی السویه است. خودش باشد و خرش از پل بگذرد، دیگر بود و نبود پل هیچ است. نه ایمانی دارد نه مسلکی، نه مرامی، نه اعتقادی به خدا یا به بشریت. نه در بند تحول اجتماعی است و نه حتی در بند لامذهبی و بی دینی. البته گاهی به مسجد می رود، همان طور که به حزب می رود یا به سینما اما همه جا فقط تماشاچی است، درست مثل اینکه به تماشای بازی فوتبال رفته است. همیشه کنار گود است. هیچ وقت او را وسط گود نمی بینی. هیچ وقت از خودش مایه نمی گذارد، حتی به اندازه نم اشکی در مرگ دوستی یا توجهی در زیارتگاهی یا تفکری در ساعت تنهایی و اصلا به تنهایی عادت ندارد، از تنها ماندن می گریزد چون از خودش وحشت دارد. همیشه در همه جاست. هیچ وقت از او فریادی یا اعتراضی یا امایی یا چون و چرایی نمی شنوی. آدم غربزده راحت طلب است، دم را غنیمت می داند و نه البته به تعبیر فلسفه، آدم غربزده شخصیت ندارد، چیزی است بی اصالت.
همان گونه که مطرح گردید، برای مفهوم غرب زدگی متضمن بی ریشه شدن، از دست رفتن شخصیت فرهنگی و مستحیل شدن هویت بومی در دل هویت غربی نیز هست. برای همین، علاوه بر تأکید بر ضرورت نیل به قدرت تکنولوژیک و کسب توانایی برای خودکفایی، بازگشت به سنت ها و تکیه بر اصالت های تاریخی در عرصه ی فرهنگ را نیز به عنوان دومین راه حل خود برای درمان بیماری غرب زدگی پیشنهاد می شود. لذا باید با اجتماع، فرهنگ و سنت ارتباط داشت و از این رو، فرد غرب زده بریده از سنت و فرهنگ خویش می باشد.
همان طور که اشاره شد، طبیعی است که ما امروز در محیط نظام سرمایه داری، با گسترش تکنولوژی هایی روبرو هستیم که از آنها می توان به تکنولوژی فرهنگی تعبیر کرد. تکنولوژی فرهنگی، به تکنولوژی هایی اطلاق می شود که کارکرد آنها، عمدتاً تولید، بازتولید و یا عرضه فرهنگ است.
اتفاقی که امروز در این تکنولوژی ها افتاده است، تبدیل فرهنگ به عنوان یک امر اقتصادیِ صرف، و ابزاری برای پول درآوردن است. در چنین شرایطی، می بینیم که روز به روز جنبه های ارزشی از ساحت فرهنگ رخت بر می بندد و لیبرالیسم اقتصادی قلمرو خود را به فرهنگ گسترش می دهد. بنابراین، اگر در گذشته فرهنگ نقش اکسیژن رایگان را برای روح آدمی بر عهده داشت که مانند اکسیژن موجود در هوا می بایست بدون هرگونه محدودیت، و به عنوان یکی از لوازم حیات در اختیار انسان قرار بگیرد، امروز فرهنگ کالایی است که صرفاً در ازای پرداخت پول به افراد تحویل می شود آن هم کالایی که با هدف سودآوری، روز به روز با طبع حیوانیِ انسان اُنس و الفت بیشتری پیدا می کند و انسان را بیش از پیش در قبال کمالات خود، در شرایط غفلت و خودفراموشی قرار می دهد.
بنابراین استفاده از تکنولوژی و دستاوردهای جوامع غربی فی نفسه موجب غربزدگی نخواهد شد ولی آنچه مهم است فرهنگی است که با ورود هر تکنولوژی خواه ناخواه نفوذ کرده و باید با آموزش و برخورد آگاهانه جلوی نفوذ فرهنگ منحرف غربی را گرفت و فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی را در بکارگیری فناوری های نوین بکار بست.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها