خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » نکاتی که مدیران برای تصمیم گیری باید به آن ها عمل کنند

دانلود کتاب های امتحان شده

نکاتی که مدیران برای تصمیم گیری باید به آن ها عمل کنند

نکاتی که مدیران برای تصمیم گیری باید به آن ها عمل کنند

یکی از فرآیندهای ذهنی و تاثیر گذار در زندگی همه انسان ها، تصمیم گیری است. اما در برخی موارد، اهمیت تصمیم گیری، می تواند فراتر هم برود و آن زمانی است که فردی، در جایگاه، مدیر سازمان و موسسه، اقدام به تصمیم گیری نماید. اهمیت تصمیم گیری مدیران در سازمان های مختلف، امری ضروری و مهم محسوب می شود، زیرا مدیران، رکن اصلی سازمان هستند.


نکاتی که مدیران برای تصمیم گیری باید به آن ها عمل کنند

زمانی‌که مدیریت کسب‌و‌کاری را بر عهده دارید، به‌طور مداوم و اغلب تحت فشار باید تصمیمات مختلفی بگیرید. سؤال این است که چگونه می‌توانید بهترین تصمیمات ممکن را بگیرید، وقتی می‌دانید که این تصمیمات بر آینده‌ی شرکت‌تان تأثیر خواهند گذاشت.

در اینجا استراتژی‌هایی را مشاهده می‌کنید که از آنها برای دوری از مشکلات متداول و افزایش مهارت تصمیم گیری در مدیریت می‌توانید استفاده کنید. گرفتن تصمیمات بهتر و سریع‌تر به شما کمک می‌کند تا از فرصت‌های کسب‌و‌کار بهتر استفاده کنید و از مشکلات دوری کنید.

مشکل را جور دیگری ببینید

گاهی اوقات بهترین راه برای حرکت رو به جلو، قدمی به عقب برداشتن است. هنگامی که با مشکلی مواجه می‌شوید به عقب برگردید و در مورد زمینه‌ی کامل وقوع آن فکر کنید و تلاش کنید تا موضوع را از تمام زوایای ممکن ببینید. این کار باعث می‌شود که مطمئن شوید که مشکل را از تمام زوایا دیده‌اید و از هیچ‌کدام غفلت نکرده‌اید. سعی کنید که حداقل از ۳ منظر مختلف به مشکل فکر کنید.

تصمیمات مبتنی بر شواهد و مدارک بگیرید

هدف از مدیریت مبتنی بر شواهد و مدارک (EBM) استفاده کردن از شواهدِ مستند در هنگام تصمیم‌گیری به جای اعتماد بر غرایز شخصی است. احتمالا شما هم مانند بیشتر مردم تمایل به استفاده از قضاوت خودتان و تصمیم‌گیری به شیوه‌ی همیشگی را دارید. ولی ممکن است تجربه‌هایی که در سایر شرکت‌ها و یا شرایط دیگر داشته‌اید، در موقعیت فعلی شما غیر قابل اجرا باشد.

مراحل ساده‌ای وجود دارد که از طریق آنها می‌توانید شواهد را در تصمیم‌گیری خود دخالت دهید.

جدیدترین و کامل‌ترین اطلاعات ممکن را بگیرید و از آنها برای گرفتن تصمیمات خود استفاده کنید.

احساس خودتان راجع به موضوع را به چالش بکشید، آیا شواهدی برای اثبات آن وجود دارد؟

زمانی که عملیاتی پیشنهاد می‌شود، ببینید که بر چه‌ اساسی است و آیا پشتوانه‌ی اطلاعاتی محکمی دارد یا خیر.

تحقیق کنید که به‌طور معمول در شرایطی مشابه شما چه استراتژی‌هایی برای کسب‌و‌کار به‌ کار می‌رود. آیا در مورد موضوع شما این کار اجرایی است؟

وضع موجود را به چالش بکشید

مردم تمایل دارند که وضعیت موجود را حفظ کنند تا در کنج راحتی خود بمانند. ولی اینکه استفاده‌کردن از یک رویکرد راحت است، برای رضایت داشتن از آن کافی نیست. سؤالی که باید از خودتان بکنید این است که آیا می‌توانید مجموعه‌ای از اقداماتی را که در حال حاضر انجام نمی‌دهید، انتخاب کنید و به‌پیش بروید؟ گزینه‌های خود را به‌صورت واقعی بررسی کنید و در تخمین هزینه و زحمتی که لازم دارند، اغراق نکنید. برای مثال، اگر شما دوباره از نو شروع می کردید، آیا همان تاکتیک‌های بازاریابی را برای جذب مشتری به‌کار می‌گرفتید؟ آیا در همان نمایشگاه‌ها شرکت می‌کردید؟ آیا باز هم به بازاریابی مبتنی بر وب تأکید می‌کردید یا فقط از ایمیل مستقیم استفاده می‌کردید یا ترکیبی از هردو؟ یادتان باشد که باید اطلاعات تکمیلی‌ای پیدا کنید که برای مرور و بررسی انتخاب‌هایتان به شما کمک کند.

دیدگاه‌های دیگران را در نظر بگیرید، اما به خودتان اعتماد کنید

عادت کنید از دیگران نظرات و اطلاعات‌شان را بپرسید، بگذارید ذهن‌تان باز باشد. دیدگاه‌های مختلف را به‌دست بیاورید تا بتوانید موضوع را از جنبه‌های بیشتری ببینید.

نظرات کارمندان را بشنوید

راهی برای تشویق به اشتراک‌گذاشتن ایده‌ها در شرکت‌تان پیدا کنید. اجازه دهید تا کارمندان در بحث شرکت کنند و فضایی بسازید که همه بتوانند صریح باشند حتی وقتی که حقیقت خوشایند نیست. با استفاده از ارزیابی عملکرد شرکت این کار را تشویق کنید.

با مشکلات مقابله کنید

اگر می خواهید با بقیه راجع به مشکلی صحبت بکنید، حتما قبل از صحبت با آنها، مشکل را با دقت از زوایای مختلف بررسی کنید. به این ترتیب محدود به ایده‌ها و تفاسیر آنها نخواهید شد. مشکل را در جهات مختلف بررسی کنید و از دیگران بخواهید که اگر می‌توانند به آنچه که شما از موضوع فهمیده‌اید، چیزی اضافه کنند.2

نکاتی که مدیران برای تصمیم گیری باید به آن ها عمل کنند

چشم‌اندازی برای مواقع پرخطر ایجاد کنید

شما می‌توانید خود را به‌گونه‌ای آموزش دهید که هنگام تصمیم‌گیری همه خطرات و ریسک‌های احتمالی را در نظر بگیرید. هر زمان تصمیم‌گیری می‌کنید، از خود بپرسید: اگر تصمیم اشتباهی بگیرم، چگونه می‌توانم به اشتباهم پی ببرم و آن را جبران کنم؟

برای مثال، اگر شما در حال تغییر دادن سیستم حمل‌ونقل شرکت‌تان به‌منظور کاهش هزینه‌ها هستید، فکر کنید چگونه تصمیم بگیرید که احتمال اشتباه را کاهش دهید. بهتر است این موارد را در نظر بگیرید:

شکایات مشتریان اغلب درباره تأخیر در ارسال است.

کارمندان اداری از خدمات ضعیف تأمین‌کننده جدید شکایت دارند.

کارکنان واحد حمل و نقل می‌توانند به‌راحتی کسب‌وکارتان را ترک کنند و شما مجبور به یافتن منبعی جدید برای حمل و نقل باشید.

این نوع تمرینات می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات احتمالی تصمیم‌تان را ببینید و اقدامات لازم را برای جلوگیری از آن‌ها انجام دهید. حتی طرحی خوب هم هزینه‌ها و مشکلات بالقوه‌ای در بر خواهد داشت. تمام شواهدی که بد و خوب هستند را بررسی کنید. هزینه‌ها و تلاش‌های موردنیاز را دست کم نگیرید.

اشتباهات گذشته را تکرار نکنید:

قبل از جمع‌آوری شواهدی برای تصمیم‌گیری، زمانی را به‌بررسی انگیزه‌های‌تان اختصاص دهید. آیا در حال حاضر ذهن‌تان آماده یک تصمیم‌گیری مهم هست؟ آیا شما واقعاً شواهدی مناسب برای اخذ تصمیمی منطقی جمع‌آوری کرده‌اید یا فقط به دنبال تأیید ایده‌ای که در سر دارید، هستید؟ آگاهی از انگیزه‌های‌تان می‌تواند به شما کمک کند که هدف برای‌تان روشن شود و به یافتن بهترین راه‌حل ممکن برای کسب‌وکارتان کمک کند.

با خودتان صادق باشید

قبل از اینکه دلایل را برای تصمیم‌گیری جمع‌آوری کنید، زمانی را به بررسی انگیزه‌های خود اختصاص دهید. آیا آمادگی ذهنی دارید؟ آیا شواهد و اطلاعات را به صورت عینی جمع‌آوری کرده‌اید یا به دنبال تأیید ایده و فکر موجود بوده‌اید؟

اگر به انگیزه‌های خودتان آگاه باشید، می‌توانید بر روی هدف خود بمانید و بر پیدا کردن بهترین راه‌حل ممکن برای کارتان تمرکز کنید.

قاطع باشید

سریعا این ۷ مرحله را انجام دهید و سپس تصمیم‌گیری کنید.3

جمع بندی

موارد مطرح شده به عنوان راهکارهایی اصلی، در جهت کمک به سرعت و صحت تصمیم گیری مدیران است. که توجه به تک تک موارد گفته شده، می تواند نتایج مطلوبی را در پی داشته باشد و غفلت از تک تک، آنها نیز می تواند، منجر به عدم موفقیت سازمان گردد. اما نکته ای که وجود دارد این است که، در کنار این راهکارهای اصلی، برخی راهکارهای فرعی هم برای تصمیم گیری مدیران، می تواند وجود داشته باشد. که از آن ها هم نباید غافل شد. یعنی اگر مدیری، می داند که برخی ویژگی های شخصیتی وی، منجر به عدم تصمیم صحیح می شود، باید برای کنار گذاشتن آن تلاش کند. و در نهایت با ذهنی آرام بهترین تصمیم ها را بگیرد.4

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.vista.ir
3.www.modirinfo.com
4.www.nikandishan.org

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها