خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » نکات خواندنی از بازار مسکن تهران در فروردین ۱۴۰۱

دانلود کتاب های امتحان شده

نکات خواندنی از بازار مسکن تهران در فروردین ۱۴۰۱

فرارو– قیمت مسکن در تهران فروردین ۱۴۰۱ درحالی کاهش پیدا کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد این اتفاق به‌شکل سنتی اولین ماه سال اتفاق می‌افتد. متوسط قیمت خانه‌های پایتخت فروردین امسال ۲.۴ درصد عقب‌نشینی کرد، به ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید و برخی با آب و تاب از افت قیمت‌ها در بازار مسکن تهران نوشتند. جالب است بدانید در پنج سال گذشته چهار مرتبه شاهد کاهش ارزش خانه‌ها در اولین ماه سال بوده‌ایم و فقط فروردین ۹۸ قیمت مسکن روند صعودی داشته است.

به گزارش فرارو، مهمترین دلیل برای افت قیمت مسکن در فروردین به کاهش تقاضا برای خرید خانه ارتباط دارد. طوری‌که در فروردین ۱۴۰۱ حجم معاملات مسکن تهران نسبت به اسفند پارسال دقیقا به‌نصف رسیده است. گزارش اخیر بانک مرکزی حاوی نکات خواندنی دیگری است. مثلا سهم معاملات در شرق تهران اختلاف چشمگیری با غرب پیدا کرده و تقریبا ۶۰ درصد خانه‌های خرید و فروش شده در کل پایتخت زیر قیمت متوسط شهر معامله شده‌اند.

کاهش قیمت مسکن در فروردین سال‌های گذشته

قیمت مسکن در فروردین ۱۴۰۱ دو‌ونیم درصد نسبت به اسفند ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرد. براساس گزارش اخیر بانک مرکزی از تحولات مسکن تهران متوسط قیمت خانه‌های پایتخت در اولین ماه سال درحالی به ۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید که این عدد اسفند پارسال ۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود. بررسی بازار مسکن در تهران نشان می‌دهد این روند در فروردین به‌شکل سنتی وجود داشته است و طی پنج سال قبل به‌جز فروردین ۹۸ شاهد عقب‌نشینی قیمت مسکن در اولین ماه سال بوده‌ایم. فروردین ۱۴۰۰ متوسط قیمت مسکن در تهران با افت ۳.۱ درصدی از ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. دو سال پیش متوسط قیمت مسکن با کاهش ۲.۱ درصدی از ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

در پنج سال اخیر این روند فقط در فروردین ۹۸ دیده نمی‌شود. آن سال با رشد ۲.۱ درصدی، متوسط قیمت مسکن از ۱۱ میلیون و ۴۰ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد، اما در فروردین ۹۷ بازهم شاهد افت قیمت مسکن در تهران بوده‌ایم. آن سال متوسط قیمت مسکن با افت دو درصدی از پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. در فروردین ۹۶ کاهش قیمت مسکن پررنگ‌تر بوده است. طوری که افت قیمت مسکن در اولین ماه سال ۹۶ نزدیک چهارو‌نیم درصد بود و ارزش خانه‌های تهران به‌طور متوسط از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تنزل پیدا کرد.

قیمت مسکن در فروردین سال‌های گذشته

سال

قیمت مسکن در فروردین

تغییر قیمت مسکن نسبت به ماه گذشته

۱۴۰۱

۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

۸۰۰ هزار تومان کاهش (۲.۴ درصد)

۱۴۰۰

۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

۹۰۰ هزار تومان کاهش (۳.۱ درصد)

۹۹

۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

۴۰۰ هزار تومان کاهش (۲.۱ درصد)

۹۸

۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

۱۶۰ هزار تومان افزایش (۲.۱ درصد)

۹۷

پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۱۰۰ هزار تومان کاهش (دو درصد)

۹۶

چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

۲۰۰ هزار تومان کاهش (۴.۳ درصد)

اختلاف تعداد معاملات شرق و غرب تهران

قیمت مسکن در شرق و غرب تهران تفاوت چشمگیری ندارد اما حجم معاملات رسمی نشان می‌دهد علاقه به خرید خانه در شرق بیشتر است. متوسط قیمت مسکن در منطقه غربی ۲۲، ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده، در منطقه هشت واقع در شرق تهران این عدد ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان برآورد شده اما تعداد معاملات رسمی در منطقه هشت به‌تنهایی بیشتر از کل مناطق غربی تهران است.

براساس آمار در فروردین امسال ۱۹۲ واحد مسکونی در منطقه هشت معامله شده درحالی که این عدد برای مناطق غربی ۲۲، ۲۱ و ۱۸ به‌ترتیب ۴۳، ۵۰ و ۸۸ واحد بوده است؛ ۱۱ واحد مسکونی کمتر از منطقه هشت. به گزارش فرارو، در شرق تهران منطقه محبوب‌تر از هشت هم وجود دارد. در منطقه چهار شاهد خرید و فروش ۲۷۳ واحد مسکونی بوده‌ایم و در منطقه ۱۴ این عدد به ۲۲۲ واحد رسیده است. جالب اینجاست منطقه ۱۳ که بین مناطق شرقی با ثبت ۱۳۱ معامله کمترین میزان خرید و فروش را در خود جای داده، حجم معاملات بیشتری از تمام نقاط غربی تهران داشته است.

مقایسه قیمت و حجم معاملات در غرب و شرق تهران

مناطق شرقی

قیمت مسکن

حجم معاملات

مناطق غربی

قیمت مسکن

حجم معاملات

منطقه چهار

۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

۲۷۳ واحد مسکونی

منطقه ۲۲

۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

۴۳ واحد مسکونی

منطقه هشت

۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

۱۹۲ واحد مسکونی

منطقه ۲۱

۲۴ میلیون تومان

۵۰ واحد مسکونی

منطقه ۱۴

۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

۲۲۲ واحد مسکونی

منطقه ۱۸

۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

۸۸ واحد مسکونی

سهم خانه‌های زیر قیمت شهر در بازار مسکن تهران

قیمت مسکن در تهران به ۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده درحالی که فروردین امسال تقریبا ۶۰ درصد از خانه‌های خرید و فروش شده با قیمت کمتری معامله شده‌اند. عدد ۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان مسکونی در کل تهران است. فروردین امسال ۱۴.۳ درصد از خانه‌های خرید و فروش شده در تهران متری ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان قیمت داشته‌اند. ۱۵.۷ درصد از این خانه‌ها متری ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده‌اند. سهم خانه‌هایی که قیمت هر مترمربع از آن‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان بوده، به ۱۳.۷ درصد رسیده است. خانه‌هایی با قیمت پنج تا ۱۰ میلیون تومان بابت هرمترمربع و کمتر از پنج میلیون تومان به‌ترتیب ۱.۱ و ۱.۴ درصد از کل معاملات سهم داشته‌اند. اگر سهم ۱۰ درصدی خانه‌هایی که قیمت یک مترمربع از آن‌ها ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان بوده را هم اضافه کنیم، آنوقت به عدد تقریبی ۶۰ درصد می‌رسیم. همچنین براساس جدول منتشر شده از قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه، متوسط قیمت مسکن در مناطق یک تا شش بیشتر از کل شهر بوده و در ۱۶ منطقه دیگر شاهد خرید و فروش خانه‌ها با قیمت کمتری از متوسط کل شهر بوده‌ایم.

سهم واحد‌های معامله شده زیر متوسط قیمت شهر

قیمت یک مترمربع

سهم

۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان

۱۰.۶ درصد

۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان

۱۴.۳ درصد

۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان

۱۵.۷ درصد

۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان

۱۳.۷ درصد

۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان

۴.۱ درصد

پنج تا ۱۰ میلیون تومان

۱.۱ درصد

زیر پنج میلیون تومان

۱.۴ درصد

مجموع

۶۰.۹ درصد

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها