خانه » همه » مذهبی » نکات مهم در مورد قرنطینه و مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا

نکات مهم در مورد قرنطینه و مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا

فعال شدن این دو گذرگاه منجر به بالا رفتن میزان هورمون­‌های خاصی، مثل کورتیزول و کاته‌­کولامین­‌ها (اپی­نفرین و نوراپینفرین)، در خون شده و بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد. مثلاً، افزایش شدید کورتیزول و اپی­نفرین منجر به کاهش تعداد گلبول­‌های سفید موجود و افزایش کورتیزول و اپینفرین، باعث کاهش میزان تکثیر لنفوسیت و سلول­‌های کشنده‌­ طبیعی می­‌شود. 

پس به پیشواز بیماری نروید و در صورت ابتلای خود و یا خانواده تان به ویروس کویید ۱۹ در اولین اقدام آرامش خود را حفظ کرده و تا می‌توانید ترس و استرس ناشی از بیماری را از خود دور کنید. شاید در ابتدا این کار برایتان سخت باشد اما وقتی به تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن فکر کنید، متقاعد می‌شوید که نخستین راه درمان همین کنترل‌های ساده است. 

بسیاری از مواقع علائمی همچون تب، بدن درد، سر درد و یا سرفه ناشی از سرماخوردگی و یا آنفولانزاست، به جای بیمارستان به نزدیک‌ترین درمانگاه محل سکونت خود مراجعه کنید تا پزشک مربوطه وضعیت را بررسی کنید، در صورتی که بیمار شما مشکوک به کرونا باشد پزشک متخصص علاوه بر دارو، دستور انجام تست کرونا را می‌نویسد و معمولاً هم تأکید می‌کند که انجام تست را به ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از مصرف داروهای تجویز شده موکول کنید، چرا که اگر کرونا نباشد علائم بیمار پس از این مدت و با مصرف دارو بر طرف می‌شود. 

اگر بیمار مبتلا به کرونا در منزل دارید برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگر اعضای خانواده این توصیه‌ها را بکار ببندید. 

برای اقامت فرد بیمار یک اتاق جداگانه با تهویه مناسب اختصاص دهید. 

حرکت بیمار در خانه را محدود کنید و فضای به اشتراک گذاشته را به حداقل برسانید. 

 اطمینان حاصل کنید که فضاهای مشترک به خوبی تهویه شده‌اند. 

اعضای خانواده باید در اتاق دیگری بمانند یا در صورت عدم امکان، فاصله ۲ متر از فرد بیمار را حفظ کنند. 

شستشوی دست را بعد از هر نوع تماس با بیماران یا محیط نزدیک آنها انجام دهید. 

از بیمار بخواهید مرتب دست‌های خودراشسته یا ضدعفونی نماید.
مصرف پروتئین و سبزیجات را در رژیم غذایی بیمار افزایش دهید و از سوپ شلغم، سوپ کدو حلوایی و عصاره گوشت غافل نشوید، بیماران کرونایی باید به طور مرتب مایعات مصرف کنند تا از طریق ادرار عفونت را دفع کنند، به همین خاطر در این مدت مصرف آب هویج، آب سیب و آب لیمو شیرین و پرتقال توصیه می شود. 

به هیچ عنوان از غذاهای سرخ شده، آماده و پر ادویه برای بیمار استفاده نکنید و مثل زمان های سرماخوردگی، پرهیز غذایی را مدنظر قرار دهید. برای بهبود سرفه می توانید یک تا دو عدد سیب را با بُرش های عمیقی که روی آن زده اید درون یک ظرف در بسته روی شعله خیلی کم بگذارید و بدون اضافه کردن آب، اجازه دهید تا بپزد و آب بیندازد. بعد از حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه سیب‌ها پخته و شبیه کمپوت می شوند، حالا این معجونِ سرشار از آنتی اکسیدان را به بیمار بدهید تا به روند بهبودی اش کمک کند. 

معمولاً در روزهای ابتدایی، اشتهای بیمار به غذا کم است، بنابراین برای اینکه کالری مورد نظر بیمار تأمین شود حتماً وعده‌های غذایی را کم حجم و در دفعات بیشتر سرو کنید. 

تعداد افراد مراقب کننده از فرد بیمار را محدود کنید. 

تا زمانی که بیمار به طور کامل بهبود یافته و علائمی نداشته باشد، نباید به ملاقات کنندگان اجازه عیادت داده شود. 

برای محدود کردن انتشار ترشحات تنفسی، باید تا حد ممکن از ماسک استفاده شود. 

مراقبین باید هنگام قرار گرفتن در اتاق بیمار، ماسک پزشکی مناسبی داشته باشند که دهان و بینی آنها را بپوشاند. 

ماسک نباید لمس یا دستکاری شود. 

اگر ماسک از ترشحات خیس یا کثیف شود، باید بلافاصله با ماسک تمیز و خشک جدید جایگزین شود. 

از تماس مستقیم با مایعات بدن، به خصوص ترشحات دهان وبینی و مدفوع خودداری کنید. 

شستشوی دست را قبل و بعد از دور انداختن دستکش و ماسک انجام دهید. 

از ماسک یا دستکش مجددا استفاده نکنید. 

برای بیمار از ملحفه کتانی و ظروف مخصوص غذا  بصورت اختصاصی استفاده کنید. این موارد پس از استفاده باید با صابون و آب تمیز وداغ شسته شوند. 

درصورت داشتن توالت وحمام اختصاصی برای بیمار حداقل یکبار در روز سطوح حمام و توالت را با مواد ضدعفونی کننده مناسب ( یک پیمانه وایتکس + ۹ پیمانه آب سرد) تمیز و ضد عفونی کنید و درصورت  استفاده مشترک هربارپس ازاستفاده بیمارازتوالت وحمام  ضدعفونی صورت گیرد . 

لباس‌ها، ملحفه‌ها و حوله‌های حمام بیمار را تمیز شسته و کاملاً خشک کنید. 

توصیه شده است فقط کادر بهداشت و درمان برای مراقبت از بیماران از “گان” استفاده کنند و برای مراقبت از بیمار در خانه نیاز به استفاده از گان نیست. 

صورتی که طی دوره قرنطینه، بیمار دچار تنگی نفس شدید، درد مداوم یا فشار در قفسه سینه، سرگیجه یا عدم توانایی در بیدار شدن و بیدار ماندن بود یا تب او بیش از ۳ روز ادامه داشت با پزشک تماس بگیرید و یا او را به نزدیک ترین بیمارستان برسانید. 

تلفن های ۱۹۰ و ۴۰۳۰ سامانه وزارت بهداشت و ۱۱۵ فوریت های پزشکی بیست و چهار ساعته آماده کمک، راهنمایی و پاسخ به سوالات بیمار کرونا هستند. 

بهترین زمان خروج از قرنطینه پایان دوره واگیری بیماری یعنی ۱۴ روز بعد از شروع اولین علامت است، مشروط بر اینکه در سه روز آخر بیمار تب نداشته باشد و شدت سرفه و تنگی نفس تا حد قابل قبولی کاهش پیدا کرده باشد، البته ممکن است سرفه بیمار تا مدت ها ادامه داشته باشد اما این موضوع نشان دهنده فعال ماندن ویروس نیست و در این رابطه گذشت دوره ۱۴ روزه، قطع شدن تب و بهبودی قابل توجه سرفه نشان دهنده اتمام دوره واگیری بیماری است.


فارس

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد