خانه » همه » آموزشی » نکات مهم و‌ کلیدی قانون حمایت از اطفال نوجوانان ابلاغی ۹۹/۳/۲۲

دانلود کتاب های امتحان شده

نکات مهم و‌ کلیدی قانون حمایت از اطفال نوجوانان ابلاغی ۹۹/۳/۲۲

نکات مهم و‌ کلیدی قانون حمایت از اطفال نوجوانان ابلاغی ۹۹/۳/۲۲

?هر فرد زیر ۱۸ سال نوجوان محسوب می شود.

?وضعیت های زیر در خصوص افراد زیر ۱۸ سال وضعیت خطرناک محسوب و در صورتی که این افراد را در معرض آسیب های جسمی، ذهنی، اخلاقی، آموزشی و‌ امنیتی قرار دهد، موجب دخالت و‌ حمایت قانونی خواهد شد:

?بی‌توجهی و سهل‌انگاری در انجام وظايف قانوني و شرعي نسبت به آنان از سوي هر شخصي كه مکلف به وظایفی در قبال اطفال و نوجوانان است.

?ابتلاي هر يك از والدين، اولياء يا سرپرستان قانوني به بيماري يا اختلالهای رفتاري، رواني یا شخصيتي و يا بيماري‏هاي جسمي واگير صعب‏ العلاج به تشخيص پزشكي قانوني

?زنداني‌شدن هر يك از والدين، اولياء يا سرپرستان قانوني؛

?ابتلاء هر يك از والدين، اولياء يا سرپرستان قانوني به اعتيادهاي زيان‏ آور نظير مواد مخدر و روانگردان یا قمار؛

?قوادي و يا دائر يا اداره‌كردن مراكز فساد و فحشا توسط هر يك از والدين، اولياء يا سرپرستان قانوني و يا اشتهار آنها به فساد اخلاق و فحشا؛

?خشونت مستمر والدين، اولياء، سرپرستان قانوني و يا ساير اعضاي خانواده نسبت به يكديگر؛

?عدم اقدام براي ثبت واقعه ولادت یا عدم أخذ اسناد سجلی یا هویتی براي طفل یا نوجوان بدون عذر موجه؛

?بازماندن طفل و نوجوان از تحصيل؛

?طردشدن طفل و نوجوان از سوي خانواده؛ 

?کم تواني جسمي يا ذهني طفل و نوجوان، ابتلاي وي به بيماريهاي خاص يا اختلال هويت جنسي؛

?نقض قوانین جزائی توسط طفل یا ارتکاب جرم توسط نوجوان و یا استفاده از آنها در فعالیتهای مجرمانه، واردشدن يا واردكردن طفل و نوجوان در فعاليت‏هايی نظير تكدي‏ گري و قاچاق و همچنين اعتياد آنان به مواد مخدر، روانگردان يا مشروبات الكلي؛

?هرگونه وضعیت زیانبار ناشی از فقر شدید، آوارگی، پناهندگی، مهاجرت یا بی تابعیتی؛

?فرار مكرر از خانه يا مدرسه و ترك تحصيل از سوي طفل یا نوجوان؛

?سوءرفتار نسبت به طفل و نوجوان و يا بهره‏ كشي از آنها

?وزارت کشور مکلف است با همکاری دستگاههای ذی‌ربط نسبت به شناسایی اطفال و نوجوانان فاقد اسناد سجلی یا هویتی اعم از اتباع ایرانی و غیرایرانی و معرفی آنان حسب مورد به نهادهای حمایتی، آموزشی، درمانی یا قضائی جهت اقدامات حمایتی اقدام کند.

?وزارت کشور مکلف است از طریق سازمان ثبت احوال کشور با همکاری سایر نهادهای مربوط و با در نظر گرفتن اقامتگاه اشخاص و تغییرات آن هر سال حداقل سه‌ماه پیش از آغاز سال تحصیلی جدید اسامی و نشانی اطفال و نوجوانان ایرانی و غیرایرانی را که به سن قانونی تحصیل رسیده اند، به تفکیک مناطق به آموزش و پرورش اعلام كند.

?وزارت بهداشت مکلف به پذیرش و درمان فوری اطفال و نوجوانان آسیب‌دیده در تمام مراکز بهداشتی درمانی همراه با ارسال گزارش موارد مشکوک به آزار به مراجع قضائی و بهزیستی است.

?وزارت بهداشت مکلف به پوشش کامل بیمه سلامت برای تمام اطفال و نوجوانان ساکن ایران می باشد.

?وزارت آموزش و ‌پرورش موظف به اعلام موارد عدم ثبت نام و موارد مشكوك به ترک تحصیل اطفال و نوجوانان تا پایان دوره متوسطه به سازمان بهزیستی كشور و یا دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان قوه قضائیه حسب مورد جهت انجام اقدامات لازم می باشد.

?هر يك از والدين، اولياء يا سرپرستان قانوني طفل و نوجوان و تمام اشخاصي كه مسئوليت نگهداري، مراقبت و تربيت طفل را برعهده دارند، چنانچه برخلاف مقررات از ثبت‌نام و فراهم‌كردن موجبات تحصيل طفل و نوجوان واجد شرايط تحصيل تا پايان دوره متوسطه امتناع كنند يا به هر نحوي از تحصيل او جلوگيري كنند، به انجام تكليف يادشده و جزاي نقدي درجه هفت قانون مجازات اسلامي محكوم مي‌شوند.

?هر کس با تهدید، ترغیب یا تشويق موجب فرار طفل يا نوجوان از خانه يا مدرسه و يا ترک تحصیل وی شود یا اطفال يا نوجوانان را بدین منظور فريب دهد و يا موجبات آن را تسهيل يا فراهم كند، در صورت فرار یا ترک تحصیل، حسب مورد به یک یا چند مورد از مجازات‌هاي درجه شش قانون مجازات اسلامي محکوم میشود و در ‌صورت عدم تحقق فرار يا ترك تحصيل، برای بار اول با اخطار پلیس ویژه اطفال و نوجوانان مواجه و در صورت تکرار به مجازات فوق محکوم میشود.

?هرگاه از سهل انگاری یا بی توجهی اشخاصی غیر از والدین نتایجی از جمله فوت، نقص، زوال عقل، جراحت و…. حاصل شود علاوه بر دیه، حبس در انتظار آنان است.

 ?آزار یا سواستفاده جنسی، در دسترس قراردادن فیلم های مستهجن، استفاده جنسی غیرتماسی، ارتباط مجازی به جهت بهره جنسی به تناوب جرم انگاری شده است.

?هر کس به هر نحو موجبات ارتكاب به خودكشي طفل یا نوجوان را فراهم آورد یا تسهیل کند و مشمول مقررات حد یا قصاص نشود، علاوه بر پرداخت ديه طبق مقررات، حسب مورد مجازات می‌شود.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها