خانه » همه » مذهبی » نیاز به استاد اخلاق

نیاز به استاد اخلاق


نیاز به استاد اخلاق

۱۳۹۷/۱۰/۲۷


۵۹۴ بازدید

سلام.شنیده ام که برخی افراد استاد اخلاق دارند و… .سوال من این است که اساسا استاد اخلاق به چه دردی میخورد؟

دوست گرامی. علم اخلاق ماموریت اش این است ک راه کمال و سعادت را به انسان نشان دهد و استاد اخلاق کسی است که انسان سالک و طالب کمال را در این مسیر هدایت و مراقبت می کند.
هر کاری نیاز به علم و تخصص دارد و انسان پروری از سخت ترین کارها است که حتما نیاز به عالمی دارد راه رفته و توانا که بتواند شاگردان خود را به کمال مطلوب برساند بنابراین نیاز به استاد برای سلوک نیازی واقعی است.
توضیح بیشتر:
یکی از نیازهای مهم راه سلوک و بندگی خداوند، استاد راهنما و عالمی است که خود مسیر بندگی را طی کرده، به مقام بندگی رسیده باشد و بتواند تجربیات خود را در اختیار طالبان و سالکان راه خدا قرار دهد.
انسان یا خودش باید عالم و راه رفته باشد یا باید به عالم راه رفته ای رجوع و اقتدا کند، نیاز به عالم و متخصص یک نیاز عقلانی است که در تمامی رشته های علمی و عملی وجود دارد. شما حتی اگر بخواهید یک میز بسازید به علم و تجربه شخصی و یا رجوع به نجار متخصص نیاز دارید.
درروایت آمده است: هلک من لیس له حکیم یرشده. کسی که حکیم مرشد ندارد هلاک می شود. منظور از حکیم در این روایت همان استاد اخلاقی است که به حکمت رسیده و بر حقایق بنیادین مانند انسان و دین و زندگی و خدا و جهان هستی، اشراف دارد.
طی این مرحله بی همرهی خضر مکن.
ظلمات است بترس از خطر گمراهی.
استاد راهنما باید اولا عالم باشد و ثانیا از هوای نفس و دنیا وارسته باشد و ثالثا مهارت های لازم برای انسان پروری را داشته باشد، یعنی اگر یک جوان را به او بسپارند، بتواند قلب و عقل و نفس او را بسازد، بدی ها را از وجود او پاکسازی و فضایل را دراو نهادینه نماید، راه ایمان و بندگی خدا را به او نشان دهد و و هویت انسانی او را شکوفا سازد.
توحید و بندگی خدا، راهبرد کلی و اکسیر اعظم انسان سازی است.
استاد اخلاق کسی است که اولا باید خودش با تفکر توحیدی ساخته شده باشد و ثانیا بتواند انسان های دیگر را با این تفکر آشنا کند و به آنها یکتاپرستی و تخلیه از شرک را آموزش دهد و از این طریق انسان کامل طراز اسلام تربیت نماید.
جایگاه استاد اخلاق در دین و جامعه، جایگاه ولایت و راهبری در جاده توحید و یکتاپرستی است. العلماء ورثه الانبیاء. در این راه عالمان دینی وارثان انبیای الهی هستند.
درروایت داریم که: العلم علمان علم الابدان و علم الادیان. کار پزشک شناخت بدن انسان و عوامل تاثیر گذار منفی و بیماری زا و عوامل تاثیر گذار مثبت و درمانگر و ارایه راهکارهای درمانی است.
همین نقش را استاد اخلاق نسبت به روح انسان به عهده دارد. عالم اخلاقی باید بتواند آسیب های روحی انسان را بشناسد و درمان کند و راه پرورش روح را به طالبان آن بیاموزد.
استاد اخلاق، یعنی کسی که متخصص روح و انسانیت و خداپرستی است و دقیقا مانند پزشک، هم قادر است بیماری های روح انسان را بشناسد و درمان کند و هم علاوه بر کار درمانی، راهبرد و راهکارهای ارتقای وضعیت انسانی را تا مرحله کمال آموزش می دهد.
کسی که در تدریس و انجام وظایف خود تنها خدا را در نظر بگیرد و اخلاص کامل داشته باشد و برای خدا کار کند و مقاصد نفسانی یا شیطانی نداشته باشد. متاسفانه اساتید اخلاق در این زمان بسیار نادرند برای راهنمایی به مدیر کانال روش سلوک قرآنی در ایتا و تلگرام رجوع کنید.
بدیهى است راهنمایى استادى بصیر و خبیر که خود فراز و نشیب هاى راه بندگى و خودسازى را پیموده باشد و با خطرات و موانع و سختى هاى راه آشنا باشد و بتواند در این راه دشوار دستگیر و یاور انسان باشد از نعمت هاى بزرگ الهى است. نمى توان انکار کرد که استمداد از انفاس قدسى پاکان وسیله اى مناسب براى رسیدن به کمال و حل مشکلات اخلاقى است، ولى آگاهان و مربیان واقعى و دلسوز هشدار مى دهند که راهروان راه کمال و قرب الهى نباید به آسانى خود را به هر مدعى معرفت و کمال بسپارند و تا از صلاحیت و قابلیت آنها آگاه مطمئن نشده باشند نباید شیفته استاد شوند!! حتّى انجام کارهاى خارق العاده و شگفت انگیزى مانند خبر دادن از اسرار درون و یا مطالب مربوط به آینده و عبور از روى آب و آتش و امثال این کارها نیز نمى تواند ملاک صلاحیت و درستى مدعیان باشد.
برخى از بزرگان در پاسخ به درخواست استاد راه، مى فرمایند: «خود عمل به دانسته ها، راهبر و استاد سالک و طالب کمال است و اگر به معلومات خود عمل کنیم، خداوند مجهولات ما را معلوم مى سازد. یگانه راه سعادت دنیا و آخرت بندگى خداوند است و بندگى در ترک معصیت است در اعتقادات و اعمال. اگر به آن چه مى دانیم عمل کنیم و در هر چه نمى دانیم توقف و احتیاط کنیم، هرگز با پشیمانى و خسران مواجه نخواهیم شد. این عزم اگر در بنده ثابت و راسخ باشد، خداى بزرگ به او توفیق مى دهد»[1] .و از آن جا که دستیابى به استاد مخلص، بسیار مشکل و دام شیادان فراوان است، طریق احتیاط و راه نجات، استفاده از توصیه هاى بزرگان و درس اخلاق هاى اساتید مشهور و معروف به صلاح و سداد است. منتهی این روش برای مبتدیان و افراد معمولی جامعه مفید است و کسانی که می خواهند به صورت گام به گام و سیستمی سلوک نمایند و به رشد و تعالی روحی برسند، حتما نیازمند استاد عالم و خبره به مراحل سلوک هستند.
ضرورت الگو گرفتن از مقربان درگاه الهى :
براى موفقیت در خودسازى لازم است انسان الگو داشته باشد و بهترین الگوها پیامبران عظام، ائمه اطهار علیهم السلام، علما و صلحا و شهدا هستند که این راه خودسازى را به پایان رسانیده و به کمال شایسته و بایسته نائل گردیده اند از این رو مطالعه تاریخ آن بزگواران نقش بسیار تعیین کننده اى در توفیقات ما خواهد داشت به ویژه مطالعه تاریخ و خاطرات علما، صلحا و شهدا چون ممکن است شیطان ما را وسوسه کند که ما هیچ گاه به مقام و رتبه انبیاء و ائمه علیهم السلامکه مؤید از نزد خدا بودند نمى رسیم.
اما علماى ربانى و صلحاى صمدانى و شهداى والامقام انسان هایى عادى و معمولى بودند ولى در عین حال با اراده اى محکم و نیتى خاص و گامى استوار وارد صحنه خودسازى شدند و به اوج کمال بشرى دست یافتند و به تجربه ثابت شده خواندن و شنیدن شرح حال آن بزرگواران تأثیرات عمیقى بر اصلاح نیت گفتار و کردار انسان دارد و در مدت کوتاهى مى تواند زمینه موفقیت هاى بزرگى را فراهم سازد.
پاورقی:
1- ر.ک: به سوى محبوب، مواعظ آیه اللّه بهجتقدس سره.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد