خانه » همه » خبر » نیاز ۸۵۰ میلیارد تومانی آذربایجان‌غربی برای اینترنت‌دار کردن همه روستاها / پوشش ۹۹.۴ درصدی تلفن همراه در استان

دانلود کتاب های امتحان شده

نیاز ۸۵۰ میلیارد تومانی آذربایجان‌غربی برای اینترنت‌دار کردن همه روستاها / پوشش ۹۹.۴ درصدی تلفن همراه در استان

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، قاسم جلیلی‌نژاد گفت: اداره کل ارتباطات به عنوان دستگاه پاسخ‌گو و نماینده حاکمیتی است و در طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم وضعیت اینترنت و کیفیت اپراتورها را بالاتر برود.

وی پاسخ‌گویی را رسالت اصلی این اداره کل برشمرد و گفت: انتظارات در حوزه ارتباطات روز به روز بالاتر می‌رود که به حق بوده با این حال بدلیل وارداتی بودن بیشتر تجهیزات و مشکلات موجود عمدتا بدلیل تحریم مشکلاتی ایجاد شده با این حال تلاش شده کیفیت ارتقا یابد.

تاثیر کرونا

وی افزود: با شیوع کرونا و حرکت دنیا به سمت ارتباطات دیجیتالی و فناوری اطلاعات و با توجه به شکاف ایجاد شده بین روستاها و شهرها، تمرکز خود را برای روستاها قرار دادیم و با اقدامات انجام شده این وضعیت را بهبود بخشیدیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان‌غربی ادامه داد: اقدامات جدید برای توسعه اینترنت در روستاها از محل اعتبارات دولتی بوده و با توجه به اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه ۸۰ درصد روستاها تحت پوشش اینترنت باشند این وضعیت در استان محقق شده با این حال طی ۴ سال اخیر اقدامات انجام شده قابل مقایسه با سالیان قبل تر نبوده و در یک سال اخیر نیز ۱۳۰ سایت ارتقا و ایجاد شده است.

جلیلی‌نژاد گفت: طبق برنامه تا شهریور سال آینده همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به اینترنت دسترسی خواهندداشت.

وی افزود: از ۲۱۹۶ روستای بالای ۲۰ خانوار استان تا به امروز ۱۶۷۴ روستا دارای اینترنت پرسرعت هستند و برای دسترسی سایر روستاها در حالت خوش بینانه ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

توسعه فناوری اطلاعات

جلیلی‌نژاد گفت: مصرف پهنای باند استان طی یک سال اخیر ۳ برابر شده و در این خصوص زیرساخت مناسبی داشتیم و هم اکنون یک سوم پهنای باند ورودی را استفاده می کنیم.
وی افزود: ر بخش توسعه فناوری اطلاعات و اشتغال بر این مبنا قرار داده ایم ضمن اینکه یکی از ۴ ایستگاه فضایی کشور را در سلماس راه اندازی کرده و در حوزه های دیگر نیز تلاش میکنیم مجتمع اداره کل را در خیابان دانشکده ارومیه راه اندازی و پارک فاوا نیز ایجاد کنیم.

وضعیت پست

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان‌غربی اضافه کرد: بدلیل شرایط کرونایی و افزایش خریدوفروش اینترنتی، استان از رتبه ۲۴ در خریدهای اینترنتی به ۱۴ رسیده است و با توجه به محدودیت همکاران پست مشکلاتی در ارسال مرسوله مواجه بودیم.

وی ادامه داد: تغییراتی در پست خواهیم داشت و تلاش می کنیم مشکلات موجود را مرتفع کنیم.

جلیلی‌نژاد خاطر نشان کرد: دنیا به سمت اقتصاد فناوری اطلاعات می‌رود و با سود و توسعه بیشتری همراه است و ما هم باید به این سمت برویم.

وی خاطر نشان کرد: اگر مشکلی در بسته بود هموطنان بسته را تحویل نگرفته و پست موظف است خسارت آن را پرداخت کند و در صورت تخطی از طریق ۱۹۵ اقدام کنند.

اپراتورهای موبایل

جلیلی‌نژاد درخصوص آنتن دهی نیز گفت: در نقاط شهری بحث واگذاری زمین از سوی مردم و همچنین شهرداری و عوارض مواجهیم که یکی از دلایل مشکلات اخیر است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان‌غربی افزود: در بحث واگذاری مخابرات بدلیل واگذاری زیرساخت یکی از دلالیست که مشکلاتی از جمله انحصارگرایی را ایجاد کرده با این حال هم اکنون در بحث ارتقای اینترنت روستایی به شرکت خصوصی های وب واگذار شده و در بحث فیبر نوری شرکت های خصوصی مدنظر هستند.

بحث فیبرنوری

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان‌غربی افزود: یکی از مهم ترین برنامه‌های امسال وزارت ارتباطات در کشور و استان توسعه شبکه فیبرنوری است ضمن اینکه بحث ایجاد دیتاسنتر ماکو و مانیتورینگ شبکه نیز در اولویت قرار دارد.

وی اضافه کرد: دغدغه ما رفع مشکل سرعت اینترنت است و بدلیل توجه به توسعه شبکه موبایل، شبکه تلفن ثابت مغفول مانده است بهمین دلیل توسعه فیبرنوری جزو اولویت های اصلی است.

وی ادامه داد: اینترنت شبکه سیم مسی در جهان منسوخ شده و با ارتقای شبکه فیبرنوری وضعیت کیفی اینترنت را بهبود خواهیم داد.

سهم استان از ارتباطات

جلیلی نژاد گفت: سهم استان از پهن باند ثابت ۸.۴۳ درصد و اینترنت پهن باند سیار استان ۱۰۵ است که در یک سال اخیر ۱۴ درصد رشد داشته است.
وی گفت: ضزیب نفوذ تلفن ثابت استان هم اکنون ۲۶ و پوشش جمعیتی تلفن همراه استان ۹۹.۴ درصد است نسبت به متوسط کشوری ۹۶.۵ در شرایط بالاتریست.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان‌غربی افزود: پنجمین استان کشور از نظر تجهیزات uso ، رتبه ۱۱ کشور از نظر ای نماد، رتبه ۴ صنعت برنامه های موبایلی با ۸۳۰ تیم توسعه دهنده هستیم.

جلیلی نژاد در خصوص بحث ضریب نفوذ اپراتورهای همراه گفت: همراه اول از ۸۴ درصد در سال گذشته به ۸۹ درصد، ایرانسل از ۵۷.۹۴ درصد به ۶۲ درصد و رایتل از ۳.۹۰ به ۴.۷۸ درصد رسیده اند.

بحث سیم دزدی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان‌غربی اضافه کرد: بحث سیم دزدی که عمده دلیل آن اقتصادی است، معضلی است که گریبانگیز شده با این حال در بحث فیبرنوری مشکلی نداریم.
وی گفت: پیگیر تسریع در وصل سیم های دزدیده شده هستیم.

درباره admin1

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد