خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » هرآنچه که باید راجع به اکوی قلب بدانیم

دانلود کتاب های امتحان شده

هرآنچه که باید راجع به اکوی قلب بدانیم

هرآنچه که باید راجع به اکوی قلب بدانیم

اکوکاردیوگرافی یا اکوی قلب یک روش گسترده و غیر تهاجمی است که در آن با استفاده از امواج صوتی بی ضرر برای انسان، تصویر اجزاء قلب و میزان سرعت جریان خون تعیین می‌شود.


هرآنچه که باید راجع به اکوی قلب بدانیم

آزمایش اکو قلب چیست؟

آزمایش اکو قلب می تواند به وسیله امواج دریافتی، وضعیت فعلی قلب تان را بررسی کند و در صورت بروز هر گونه مشکل شما را آگاه سازد. اگر پزشک تشخیص داده است به آزمایش اکو قلب نیاز دارید مطمئنا تصمیم دارد به ساختار کلی قسمت‌های مختلف قلب شما دسترسی پیدا کند و وضعیت عملکرد آن را مورد ارزیابی قرار دهد.

اکو قلب یا همان اکوکاردیوگرافی آزمایشی است که از طریق امواج صدا با فرکانس بالا انجام می‌شود تا تصاویری از عملکرد قلب به دست آید. این آزمایش معمولاً برای تشخیص قلب و عروق گرفته می‌شود.1
 

انواع اکو قلب

 

اکوکاردیوگرافی ترانزیستوری

این آزمایش اکو، رایج‌ترین نوع اکوکاردیوگرافی است، این نوع اکو قلب بی‌درد و بی‌خطر است. یک دستگاه مبدل روی قفسه سینه شما روی قلب قرار می‌گیرد. این مبدل امواج فراصوتی را از طریق قفسه سینه به سمت قلب شما می‌فرستد. یک رایانه امواج صوتی را به عنوان بازتابی به مبدل تغییر می‌دهد. این تصاویر زنده در یک مانیتور نشان داده می‌شود.
 

اکوکاردیوگرافی transesophageal

اگر یک اکو کاردیوگرام transthoracic تصاویر قطعی تولید نکند، پزشک ممکن است یک echocardiogram transesophageal را توصیه کند. در این روش، دکتر یک مبدل بسیار کوچک‌تر را از طریق یک لوله نازک و انعطاف پذیر در دهان شما هدایت می‌کند. این لوله از طریق مری شما هدایت می‌شود. با مبدل در پشت قلب، دکتر شما می‌تواند هر گونه مشکل را بهتر ببیند.
 

اکو کاردیوگرام استرس

 اکو کاردیوگرام استرس با استفاده از اکوکاردیوگرافی transthoracic سنتی استفاده می‌شود. با این حال، این روش پس از اینکه شما ورزش کردید یا دارو مصرف کردید تا ضربان قلب سریعتر شود، انجام می‌شود. این کار اجازه می‌دهد تا دکتر چگونگی کارکرد قلب تحت استرس را ارزیابی کند.
 

اکوکاردیوگرافی سه بعدی

 یک اکو کاردیوگرام سه بعدی (3-D) با استفاده از هر دو echocardiography transesophageal یا transthoracic تصاویر سه بعدی از قلب را ایجاد می‌کند. نتیجه، شامل تصاویر متعدد از زوایای مختلف است. این روش قبل از عمل جراحی قلب استفاده می‌شود. همچنین برای تشخیص مشکلات قلبی در کودکان نیز کاربرد دارد.
 

اکوکاردیوگرافی جنینی

اکوکاردیوگرافی جنینی در مادران باردار در دوران بارداری ۱۸ تا ۲۲ ماهگی حاملگی استفاده می‌شود. این مبدل روی شکم زن قرار می‌گیرد تا مشکلات قلبی در جنین بررسی شود.2
 

تست اکو قلب یا اکوکاردیوگرافی چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام تست اکو از بیمار خواسته می‎شود که به پشت یا به روی پهلو دراز بکشد. سپس تکنسین الکترودهای کوچکی را بر روی قفسه سینه بیمار قرار می‌دهد. این الکترودها توسط سیم‎هایی به دستگاه الکتروکاردیوگراف متصل شده اند و اطلاعات را به این سیستم منتقل می‏نمایند. الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG) ضربان قلب را در طول تست نشان می‎دهد. معمولا اتاق های اکو تاریک هستند تا تکنسین بهتر بتواند صفحه مانیتور را ببیند.

تکنسین ژل مخصوصی را بر روی قفسه سینه شما قرار میدهد  و سپس پروب را بر روی آن به آرامی فشار می دهد. وجود این ژل موجب می‎شود تا امواج صوتی با کیفیت بهتری به بدن منتقل شوند. 

توجه : برای انجام برخی از اکوها لازم است تکنسین سالین یا ماده رنگی مخصوصی را وارد یکی از رگهای شما کند تا تصاویر واضح تری از قلب شما ایجاد شود. این ماده رنگی با آنچه در آنژیوگرافی از آن استفاده میشود متفاوت است.

ممکن است تکنسین از شما بخواهد که کمی جابه جا شوید و یا اینکه نفس خود را برای مدت کوتاهی حبس نمایید تا بتواند تصاویر بهتری را به دست آورد.

پروب باعث تابش امواج فراصوت به بافت بدن می‏شود و سپس امواج برگشتی آن را جذب می‎نماید و با انتقال به دستگاه اکو، تصاویر قلبی بر روی مانیتور پدیدار می‎شوند. این تصاویر به صورت ویدئو ذخیره می گردند در نتیجه پزشک می‎تواند بعدا آنها را مشاهده نماید.3

هرآنچه که باید راجع به اکوی قلب بدانیم

انجام اکو قلب چه ضرورتی دارد؟

متخصص هنگام تشخیص و بررسی شرایط برخی بیماری‌هایی که در موارد زیر نام بردیم، انجام اکو قلب را تجویز می‌کند:

شناسایی بیماری قلبی مشاهده

میزان موفقیت آمیز بودن درمان‌های پزشکی جراحی

کنترل بیماری دریچه قلبی در طول زمان.1
 

خطرات اکو قلب

اکو کاردیوگرام بسیار امن است. بر خلاف سایر تکنیک‌های تصویربرداری، مانند اشعه ایکس، اکو کاردیوگرام از تابش استفاده نمی‌کند. اکو کاردیوگرام transthoracic بدون خطر است. هنگامی که الکترود ها از پوست شما حذف می‌شوند احتمال ناراحتی کمی وجود دارد.

حادثه نادر  این است که لوله‌‌ مورد استفده در echocardiogram transesophageal، احتمالا باعث تحریک مری شود. شایع‌ترین عوارض جانبی، گلو درد است. دارو یا ورزش در اکو کاردیوگرام استرس نیز می‌تواند موقتاً ضربان قلب نامنظم را ایجاد کند.2
 

تفسیر نتایج اکوی قلب

اکوی قلب یا اکوکاردیوگرام ( به طور خلاصه اکو) یک سونوگرافی از قلب شما است. اکو اندازه، ساختار قلب و آنچه در دهلیز ها و بطن های مختلف هنگام ضربان قلب شما اتفاق می افتد را نشان می دهند.

اکوی قلب روشی است که متخصص قلب از آن برای تشخیص بیماری های قلبی عروقی استفاده می کند. پزشک متخصص قلب شما نتایج اکو را در کنار سایر آزمایشات و معاینه فیزیکی قلب شما تفسیر می کند. ما در این مقاله سعی کرده ایم تا شما در درک نتایج اکو کمک کنیم.
 

یک نتیجه طبیعی اکوی قلب چگونه است؟

زمانی نتایج اکوی قلب شما طبیعی است که بطن ها و دریچه های قلب شما معمولی به نظر رسیده و به درستی کار کنند. این بدان معنی است که:

هیچ لخته خونی یا توموری در قلب شما دیده نمی شود.

دریچه های قلب شما به درستی باز و بسته می شوند. آنها نشتی خون یا علائم عفونت ندارند.

اندازه دیواره ها و بطن های قلب شما طبیعی است و عضلات دیواره قلب به درستی حرکت می کنند.

دیواره داخلی قلب شما ضخامت طبیعی دارد و حاوی مایعات اضافی نیست.

سایر شرایط بدنی نیز می توانند همان علائم بالا را ایجاد کنند. به عنوان مثال، کم خونی می تواند باعث سوفل قلبی شود یا حملات پانیک می تواند باعث درد قفسه سینه شود. اگر اکوی قلب شما طبیعی است، پزشک ممکن است آزمایشات دیگری را برای کمک به تشخیص منبع علائم بالینی شما تجویز کند یا از شما بخواهد تا چند ماه بعد یک اکوی قلب دیگر انجام دهید تا دریابد آیا اندازه و ساختار و عملکرد قلب شما تغییر کرده است یا خیر.
 

یک نتیجه غیر طبیعی اکوی قلب چگونه است؟

یافته های اکوی غیرطبیعی در اندازه یا ساختار قلب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

هرآنچه که باید راجع به اکوی قلب بدانیم
 

لخته شدن خون در قلب

لخته شدن خون در یکی از اتاقهای قلب اغلب به دلیل فیبریلاسیون دهلیزی.
 

یک یا چند دریچه قلب به درستی باز یا بسته نمی شوند

این امر ممکن است نشانه ای از بیماری دریچه قلب باشد و می تواند به عضله قلب آسیب برساند.
 

دیواره های قلب بسیار نازک یا ضخیم یا بطن های قلب بسیار بزرگ هستند

این ممکن است نشان دهنده کاهش جریان خون در قلب یا التهاب دیواره قلب باشد.
 

خونریزی پریکارد – وجود مایع در کیسه اطراف قلب

این کار فشار اضافی به قلب وارد می کند و مانع از پمپاژ طبیعی خون در آن می شود.4

پینوشتها
1.www.iranmehrlab.ir
2.www.drdr.ir
3.www.vitrinmed.com
4.www.echocardiography.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها