خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » هرآنچه که باید راجع به سوختگی درجه یک بدانیم

دانلود کتاب های امتحان شده

هرآنچه که باید راجع به سوختگی درجه یک بدانیم

هرآنچه که باید راجع به سوختگی درجه یک بدانیم

رخلاف سوختگی‌های درجه دو یا سه در سوختگی درجه یک، تنها لایه سطحی پوست درگیر می‌شود و اغلب به دلیل تماس پوست با سطوح داغ بوجود می‌آید. همچنین آفتاب سوختگی هم می‌تواند نوعی سوختگی درجه یک باشد.سوختگی درجه یک ممکن است موجب ورم خفیف، احساس درد و قرمزی در ناحیه آسیب دیده شود.


هرآنچه که باید راجع به سوختگی درجه یک بدانیم

سوختگی درجه یک

سوختگی درجه یک یک اتفاق شایع و دردناک خانگی است ، خصوصاً برای کودکان وسالمندان و حتی بزرگسالان.

ماندن بیش از حد طولانی در آفتاب بدون ضد آفتاب یا سایر محافظت نیز یکی از دلایل عمده سوختگی درجه یک است. با این حال محققان گزارش می کنند که 80 درصد سوختگی ها که در کودکان خردسال تأثیر می گذارد ناشی از سوختن تصادفی با مایعات یا اشیاء داغ است.سوختگی درجه یک سوختگی یا زخم سطحی نیز نامیده می شود.

این جراحتی است که روی اولین لایه پوست شما تأثیر می گذارد. سوختگی درجه یک از خفیف ترین صدمات پوستی است و معمولاً نیازی به درمان پزشکی ندارند. با این وجود برخی از سوختگی های سطحی می توانند کاملاً بزرگ یا دردناک باشند و ممکن است نیاز به ویزیت پزشک داشته باشد.1
 

علائم سوختگی های درجه یک کدامند؟

به طور کلی، سوختگی های درجه یک جزیی هستند و فقط روی لایه خارجی پوست تاثیر می گذارند و باعث تخریب پوست و ایجاد تاول نمی شوند. سوختگی های درجه یک، خیلی شدید نیستند و معمولاً به صورت یک ناحیه قرمز و خشک روی پوست دیده می شوند.  رایج ترین علامت سوختگی درجه یک، قرمز شدن پوست است.

سایر علائم سوختگی درجه یک، عبارتند از:

درد

تورم

خارش

خشکی پوست

لایه برداری پوست

تغییر موقتی رنگ پوست ناشی از لایه برداری

پوستی که ممکن است در اثر لمس گرم باشد.

درد در ناحیه سوخته که به مدت 3-2 روز طول می کشد.2

هرآنچه که باید راجع به سوختگی درجه یک بدانیم

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

بیشتر اوقات ، سوختگی درجه یک نیاز به مراقبت پزشکی ندارد.

با این حال ، اگر:

ناحیه سوخته بزرگتر از کف دست شخص است.

فرد مبتلا به سوختگی کودک خردسال یا فرد مسن است.

سوختگی به طور کامل مچ پا ، مچ دست ، انگشت ، انگشت پا یا قسمت دیگری از بدن را محاصره می کند.

سوختگی با تب یا درد و قرمزی همراه است که به تسکین دهنده درد OTC پاسخ نمی دهد.

به نظر می رسد سوختگی بیش از لایه بالای پوست باشد.

به نظر می رسد سوختگی آلوده باشد.

هر زمان که پوست آسیب دیده باشد ، حتی اگر آسیب دیدگی خراش کوچک یا آفتاب سوختگی خفیف باشد ، بدن نمی تواند از خود در برابر عفونت دفاع کند.
همیشه به سوختگی درجه یک توجه داشته باشید و مراقب علائم عفونت احتمالی مانند موارد زیر باشید:

افزایش تورم و حساسیت

سوختگی شروع به تخلیه مایع زرد یا سبز می کند.

تغییر در رنگ و شکل ظاهری ناحیه سوخته.3
 

چه عواملی باعث سوختگی درجه یک می شود؟

دلایل عمده سوختگی های سطحی موارد زیر را شامل می شود:
 

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی وقتی طولانی در آفتاب بمانید و به اندازه کافی کرم ضد آفتاب استفاده نکنید، ایجاد می شود. خورشید پرتوهای شدید ماوراء بنفش (UV) تولید می کند که می تواند به لایه بیرونی پوست شما نفوذ کرده و باعث قرمز شدن ، تاول زدن و لایه برداری آن شود.

سوختگی مایعات داغ

مایعات داغ یکی از شایع ترین سوختگی های درجه یک در کودکان کمتر از 4 سال است. مایع گرم ریخته شده در کتری روی اجاق گاز یا بخار ساطع شده از مایع گرم ممکن است باعث سوختگی دست ها ، صورت و بدن شود.

در صورت استحمام یا استحمام در آب بسیار گرم می تواند سوختگی ایجاد شود. دمای آب ایمن باید در دمای کمتر از 60 درجه سانتی گراد باشد. درجه حرارت بالاتر از این می تواند منجر به صدمات جدی در پوست ، به ویژه در کودکان خردسال شود.
 

سوختگی برق

سوکت های برق ، سیم های  برقی و وسایل جانبی برای کودک خردسال به نظر می رسند ، اما خطرات قابل توجهی را به همراه دارند. اگر فرزند شما انگشت یا هر شیئی را به دهانه سوکت بچسباند ، روی سیم برق گاز گرفت و یا با یک دستگاه برقی بازی کرد ، می تواند در اثر تماس با برق دچار سوختگی یا برق گرفتگی شود.1

هرآنچه که باید راجع به سوختگی درجه یک بدانیم

سوختگی درجه یک  چگونه درمان می شود؟

اگرچه سوختگی های درجه یک به اندازه سوختگی های درجه بالاتر جدی نیستند، اما می توانند کاملاً صدمه ببینند و در صورت عدم درمان صحیح، جای زخم بر جای بماند. برای درمان سوختگی درجه یک در خانه، این نکات را از متخصصان پوست دنبال کنید.

سوختگی های درجه یک بسیار شایع است و اغلب پس از لمس تصادفی اجاق گاز، اتو مو اتفاق میفتد. آفتاب سوختگی نیز می تواند سوختگی درجه یک باشد. برخلاف سوختگی های درجه دو یا سوم که شدیدتر هستند، سوختگی های درجه یک فقط لایه بالایی پوست را درگیر می کنند. در صورت سوختگی درجه یک، پوست شما ممکن است قرمز و دردناک باشد و تورم خفیفی را تجربه کنید.

بیشتر سوختگی های درجه یک در خانه قابل درمان است. با این حال، مهم است که بدانید چه کاری باید انجام دهید. اگرچه سوختگی های درجه یک به اندازه سوختگی های درجه بالاتر جدی نیستند، اما ممکن است کمی صدمه ببینند و در صورت عدم درمان صحیح، جای زخم را بر جای می گذارند.

برای درمان سوختگی درجه یک، متخصصان پوست نکات زیر را توصیه می کنند:
 

سوختگی را سرد کنید

سوختگی را بلافاصله در آب سرد شیر قرار دهید یا از کمپرسهای سرد و مرطوب استفاده کنید. این کار را برای حدود 10 دقیقه یا تا زمانی که درد فروکش کند، انجام دهید.
 

روزانه دو تا سه بار ژله نفتی بزنید

از پماد، خمیر دندان یا کره روی محل سوختگی استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد عفونت شود همچنین از آنتی بیوتیک های موضعی استفاده نکنید.
 

محل سوختگی را با یک باند نچسب و استریل بپوشانید

در صورت ایجاد تاول، بگذارید در حالی که ناحیه را تحت پوشش قرار داده اید، به خودی خود بهبود یابد.
 

مصرف داروهای مسکن بدون نسخه را در نظر بگیرید

استامینوفن یا ایبوپروفن می تواند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک کند.
 

از ناحیه سوخته در برابر آفتاب محافظت کنید

پس از بهبود سوختگی، با جستجوی سایه، پوشیدن لباس محافظ یا استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع و مقاوم در برابر آب با SPF 30 یا بالاتر، منطقه را در برابر آفتاب محافظت کنید که در به حداقل رساندن جای زخم کمک می کند، زیرا قرمزی ناشی از سوختگی گاهی اوقات برای هفته ها ادامه می یابد، به ویژه در افرادی که رنگ پوست آن ها تیره است.

سوختگی های درجه یک معمولاً خود به خود و بدون معالجه پزشک بهبود می یابند. با این حال، اگر سوختگی درجه یک شما بسیار زیاد است، اگر فرد نوزاد یا مسن است، یا اگر فکر می کنید سوختگی شما شدیدتر است، سریعاً به اورژانس مراجعه کنید .2

پینوشتها
1.www.eltiyam.com
2.www.pezeshket.com
3.www.treetta.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها