خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » هر آنچه در رویداد I/O 2021 گوگل گذشت

دانلود کتاب های امتحان شده

هر آنچه در رویداد I/O 2021 گوگل گذشت

شب گذشته، گوگل رویداد توسعه‌دهندگان خود را با محوریت جدیدترین دستاوردهای نرم‌افزاری این شرکت برگزار کرد؛ رویدادی که می‌تواند برای دوستداران غول جستجوی اینترنتی بسیار هیجان‌انگیز باشد. به‌طور کلی، گوگل طی دو ساعت در مورد ویژگی‌های جدید محصولات خود، از جمله اپلیکیشن‌های فوتوز، گوگل مپ و بخش جست‌وجو صحبت کرد. همچنین در این مراسم پیش‌نمایشی از نسخه‌های بعدی اندروید و Wear OS و دستاوردهای گوگل در زمینه هوش مصنوعی ارائه شد. در این مقاله قصد داریم که به‌طور خلاصه تمامی ویژگی‌های معرفی‌شده در مراسم توسعه‌دهندگان ۲۰۲۱ گوگل را بررسی کنیم.

هوش مصنوعی گوگل

پروژه هوش مصنوعی گوگل

طبق روال معمول، گوگل با بیان آخرین پیشرفت‌های خود در زمینه هوش مصنوعی، رویداد I/O را آغاز کرد. این شرکت در ابتدا LaMDA را به‌عنوان مدل جدیدی که ادعای دستیابی به موفقیت در هوش مصنوعی مکالمه را دارد، به‌تفصیل شرح داد. خواه صحبت از هوش مصنوعی یا بات چت‌های هوشمند باشد، گوگل در چند سال گذشته تمرکز خود را صرف آموزش هوش مصنوعی برای برقراری ارتباط بهتر با انسان‌ها کرده است. اکنون، آخرین تحقیقات می‌دهد که این تلاش‌ها می‌توانند به سطح بالاتر و کاربردی‌تری برسند.

گوگل از LaMDA به‌عنوان الگوی زبان برای برنامه‌های گفت‌وگو یاد می‌کند. شب گذشته، این شرکت اذعان داشت که تحقیقاتش نشان‌دهنده پیشرفت مکالمه است که یک روز به مردم امکان می‌دهد مکالمه‌های طبیعی و آزاد راجع به هر موضوعی با هوش مصنوعی گوگل داشته باشند. این فناوری هنوز در مرحله تحقیق‌وتوسعه است؛ اما می‌تواند پیامدهای زیادی برای محصولات موجود گوگل در بَر داشته باشد.

درحالی‌که بات چت‌های موجود اغلب در مورد یک موضوع خاص و از پیش تعیین‌شده آموزش یا برنامه‌ریزی می‌شوند، گوگل مدعی است که LaMDA می‌تواند در مورد تعداد به‌ظاهر بی‌پایان مباحث به‌صورت آزادانه خود را درگیر و به‌صورت هوشمند با آن‌ها تعامل داشته باشد. در جریان رویداد توسعه‌دهندگان، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، نشان داد که چگونه LaMDA در نقش شخصیت پلوتو یا یک هواپیمای کاغذی غرق می‌شود. در هر مثال، این دستیار توانست به سؤالات یا نظراتی پاسخ دهد که پاسخ روشنی نداشتند.

طبیعتا این نوع پروژه‌ها همیشه نتیجه دلخواه را به همراه ندارند؛ و پیچای نیز اعلام کرد که گوگل هنوز هم در حال توسعه‌ی LaMDA است؛ زیرا در حال حاضر، هوش مصنوعی همیشه قادر به پاسخ منسجم یا مرتبط به هر سؤالی نیست. به‌طور جداگانه، گوگل گفت که همچنین در حال کار روی روش‌هایی است که منجر می‌شود LaMDA اطلاعات دقیقی را ارائه دهد که می‌تواند یکی دیگر از مشکلات احتمالی این فناوری باشد. گوگل در این باره می‌گوید:

ما همچنین با ارزیابی اینکه بصیرت، غیر منتظره یا شوخ‌طبعانه پاسخ‌ها هستند، ابعادی مانند جالب بودن را بررسی می‌کنیم. ما همچنین به واقعیت اهمیت زیادی می‌دهیم، یعنی اینکه سعی می‌کنیم که LaMDA به واقعیت‌ها پایبند باشد؛ چیزی که مدل‌های زبانی اغلب با از ارائه‌ی آن عاجز هستند. افزون بر این، در حال بررسی روش‌هایی هستیم تا اطمینان حاصل کنیم پاسخ‌های LaMDA نه‌فقط قانع‌کننده، بلکه صحیح باشند.

در حال حاضر، LaMDA حول مکالمات متنی ساخته شده است؛ اما پیچای گفت که در نهایت می‌تواند به سایر عناصر مانند ویدئو و صدا نیز گسترش یابد. در نهایت، این تحقیق می‌تواند در ویژگی‌های موجود مانند جست‌وجو یا دستیار هوشمند گوگل اسیستنت گنجانده شود. به‌عنوان مثال، این می‌تواند کاربران را قادر سازد تا با مسیری که نمای کوه دارد از گوگل راهنمایی بخواهد.

گوگل همچنین یک ابزار پوستی به کمک هوش مصنوعی به نمایش گذاشت که می‌تواند اطلاعاتی در مورد بیماری‌های شایع پوست ارائه بدهد.

حریم خصوصی

google privacy

قطعا با گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی و وابستگی مردم به اینترنت، حریم خصوصی در جوامع کنونی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ ازاین‌رو، گوگل بخش عمده‌ای از مراسم توسعه‌دهندگان را به ویژگی‌های جدید حریم خصوصی مربوط به محصولات مختلف خود اختصاص داد. به‌عنوان مثال، در اپلیکیشن فوتوز، این شرکت در حال اضافه کردن پوشه اختصاصی برای تصاویر و ویدیوهایی است که می‌خواهید آن‌ها را خصوصی نگه دارید.

محتوایی که به پوشه قفل‌شده خود اضافه می‌کنید، هنگامی که در جدول زمانی عکس‌ها پیمایش می‌کنید، نمایش داده نمی‌شود و دسترسی به آن نیازمند رمز عبور است. این ویژگی قبل از اینکه در اواخر سال جاری به دستگاه‌های اندرویدی بیشتری راه یابد، در گوشی‌های هوشمند گوگل پیکسل برای اولین‌بار ارائه خواهد شد.

در رویداد مذکور، گوگل برخی از ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی دیگر را نیز رونمایی کرد. قابلیت‌های حریم خصوصی گوگل شامل ویژگی است که به کاربران امکان می‌دهد تا سریع‌ترین جست‌وجوهای اخیر خود را پاک کنند. کاربر وقتی روی نماد پروفایل خود ضربه می‌زند، گزینه‌ای را مشاهده خواهد کرد که به آن امکان می‌دهد ۱۵ دقیقه آخر تاریخچه جست‌وجو را حذف کند.

در همین حال، اندروید ۱۲ دارای محافظت از حریم خصوصی است که با پلتفرم هسته محاسبات خصوصی اندروید (Android Private Compute Core) در سیستم‌عامل ادغام شده است. گوگل می‌گوید این قابلیت اجازه می‌دهد تا فناوری‌های جدیدی که از نظر طراحی خصوصی هستند، معرفی کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا اطلاعات شخصی‌شان را برای گوشی خود ایمن و خصوصی نگه دارند.

گوگل اذعان دارد که هسته‌ی محاسبات خصوصی ویژگی‌هایی همچون Live Caption و Now Playing را امکان‌پذیر می‌کند؛ زیرا پردازش صدا و زبان مورد نیاز برای آن‌ها کاملا در دستگاه شما انجام می‌شود. علاوه بر این، اندروید ۱۲ دارای داشبورد حریم خصوصی مجهز به یک جدول زمانی است که نشان می‌دهد چه زمانی برنامه‌ها از میکروفن، دوربین یا اطلاعات مکان کاربر استفاده می‌کنند. اندیکاتورها از زمان استفاده از میکروفون یا دوربین را به کاربران نشان می‌دهند. همچنین، کاربران می‌توانند مکان‌های تقریبی را به‌جای موقعیت دقیق خود با برنامه‌ها به اشتراک بگذارند.

گوگل همچنین از به‌روزرسانی مدیر رمز ورود داخلی Chrome خبر داده است. وقتی این شرکت مشکوک شود که یکی از رمزهای ورود شما به خطر افتاده است، دستیار هوشمند گوگل به شما کمک می‌کند آن را تغییر بدهید.

به‌روزرسانی برنامه‌های گوگل

نمایی از اپلیکیشن‌های گوگل

اگر برنامه‌ای از گوگل وجود داشته باشد که مرتب از آن استفاده می‌کنید، احتمالا این شرکت جزئیات به‌روزرسانی قابل توجهی برای آن ارائه کرده است. برخی از موارد برجسته شامل کنترل‌های جدید روی ویژگی Memories در اپلیکیشن فوتوز، ابزاری برای تغییر گذرواژه‌های به خطر افتاده در مدیریت رمز ورود داخلی کروم و ادغام‌های عمیق‌تر بین تمامی برنامه‌های بهره‌وری گوگل است. بااین‌حال، برخی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها مربوط به اپلیکیشن مسیریاب گوگل می‌شود که در آن، این شرکت قصد دارد قابلیت نمای زنده (Live View)، ناوبری و نقشه‌های دقیق خیابان را بهبود بخشد.

رونمایی از اندروید ۱۲

فهرست گوشی های دریافت کننده نسخه بتای اندروید 12

قطعا سیستم‌عامل اندروید ۱۲ مهم‌ترین رونمایی شب گذشته بود. سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند گوگل بزرگ‌ترین تغییر ظاهری خود در سال‌های اخیر را تجربه کرده است. با استفاده از زبان طراحی جدید، این سیستم‌عامل تقریبا همه عناصر رابط، از جمله اعلان‌ها و منوی تنظیمات سریع را با رنگ‌های غالب و رایگان تصویر زمینه شما سازگار می‌کند.

اندروید ۱۲ همچنین ویژگی‌های جدید مربوط به حریم خصوصی را به همراه دارد که شامل داشبوردی است که کاربران می‌توانند جدول زمانی تمام داده‌هایی را که برنامه‌های گوشی اخیرا به آن‌ها دسترسی داشته است، مشاهده کنند. این شرکت همچنین ساخت برنامه‌های مبتنی بر Android Auto و Android Automotive را برای توسعه‌دهندگان آسان کرده است. می‌توانید نسخه‌ی بتا عمومی اندروید ۱۲ را امروز در دستگاه‌های منتخب از ۱۱ سازنده مختلف همچون، گوشی‌های هوشمند گوگل، وان‌پلاس و ایسوس بارگیری کنید. در ادامه سایر ویژگی‌های اندروید ۱۲ را بررسی می‌کنیم.

کلید دیجیتال

کلید دیجیتال گوگل

سال گذشته، اپل قابلیت CarKey را به‌عنوان راهی برای باز کردن قفل اتومبیل رونمایی کرد. حال گوگل نیز این روند را دنبال می‌کند، این شرکت اعلام کرده است که اندروید ۱۲ شامل فناوری کلید دیجیتال است که به کاربران امکان را می‌دهد با بهره‌گیری از گوشی هوشمند قفل ماشن خود را باز کنند.

گوگل می‌گوید که این ویژگی از فناوری باندهای فوق‌وسیع (UWB) بهره می‌گیرد و به‌لطف آن، می‌توانید قفل ماشین خود را بدون حتی بیرون آوردن گوشی از جیبتان باز کنید؛ البته باید به این نکته توجه داشت که گوشی هوشمندتان باید به تراشه UWB مجهز شده باشد. در غیر این صورت، با استفاده از استاندارد NFC و با نزدیک کردن گوشی هوشمند به در اتومبیل می‌توان قفل ماشین را باز کرد. از قرار معلوم، در صورت نیاز به دسترسی به وسیله نقلیه، می‌توانید کلید ماشین مجازی خود را با خانواده و دوستان به اشتراک بگذارید.

گوگل می‌گوید که کلیدهای دیجیتال اتومبیل در اواخر امسال در گوشی‌های هوشمند پیکسل و گلکسی سامسونگ در دسترس خواهند بود؛ اما نکته جالب‌توجه این است که هنوز هیچ گوگل پیکسلی از فناوری UWB استفاده نمی‌کند و احتمالا پیکسل ۶ نخستین محصولی از این خانواده باشد که به این ویژگی مجهز می‌شود.

به‌طور طبیعی، خودروسازان باید از این ویژگی پشتیبانی کنند؛ بنابراین مدتی طول می‌کشد تا بتوانید قفل ماشین را با گوشی هوشمند خود باز کنید. همانند فناوری اپل، بی‌ام‌و نخستین شرکتی است که با گوگل در این زمینه همکاری می‌کند. بااین‌حال، گفته می‌شود که گوگل با سایر خودروسازان گمنام نیز همکاری می‌کند.

گوشی اندرویدی در نقش ریموت کنترل

ریموت کنترل اندروید تی‌وی در گوشی‌های هوشمند

سال گذشته، گوگل رابط کاربری اندروید تی‌وی را تغییر داد که منجر به پیمایش راحت‌تر بین محتوا می‌شد. اکنون متعاقب آن، در کنفرانس توسعه‌دهندگان این شرکت اعلام کرده است که ابزارهای کنترل از راه دور داخلی را در اواخر سال جاری میلادی به گوشی‌های اندرویدی و سیستم‌عامل اندروید تی‌وی می‌آورد. 

با توجه به پیش‌نمایش منتشرشده، به‌نظر می‌رسد که رابط کنترل از راه دور بسیار شبیه به رابط کاربری کنترل اپل در گوشی‌های آیفون است. یک منطقه صفحه لمسی وجود دارد که بیشتر صفحه را اشغال می‌کند و به کاربران امکان پیمایش در محتوای سیستم‌عامل را فراهم می‌کند. در زیر آن، کلیدهایی برای بازگشت به صفحه اصلی یا راه‌اندازی دستیار هوشمند وجود دارد و کنترل‌های صدا نیز ردیف پایین را اشغال می‌کنند. درنهایت، در بالا سمت راست یک دکمه روشن خاموش و منوی تنظیمات قرار دارد.

نسخه‌ی جدید Wear OS

سیستم عامل Wear OS معرفی شد

پس از سال‌ها بی‌توجهی گوگل به سیستم‌عامل ساعت‌ هوشمند. اکنون نسخه‌ی جدیدی از Wear OS به لطف همکاری با سامسونگ در دست توسعه است. اگرچه ما تمام جزئیات مربوط به نسخه جدید را نمی‌دانیم؛ اما گوگل قول داده است که نسخه‌ی جدید شامل یک رابط کاربری بازطراحی‌شده باشد که تولیدکنندگان در هنگام سفارشی‌سازی، آزادی عمل بیشتری خواهند داشت. این شرکت همچنین می‌گوید که نسخه‌ی بعدی Wear OS بهبود پیگیری سلامتی و تناسب اندام و عملکرد بهتر باتری را به همراه خواهد داشت.

پروژه‌ی استارلاین (Starline)

رویداد توسعه‌دهندگان گوگل به‌طور مستمر با پروژه‌های جاه‌طلبانه همراه بوده است و رویداد دیشب نیست از این قاعده مستثنا نبود. در سال ۲۰۲۱، پروژه استارلاین (Starline) جاه‌طلبی جدید گوگل را شکل می‌دهد. استارلاین چیزی شبیه به یک غرفه عکس است که از یک صفحه ویژه برخوردار است و تصویری سه‌بعدی از انسان را به‌صورت کاملا واقع‌گرایانه نشان می‌دهد.

به گفته گوگل، این اثر به گونه‌ای است که احساس می‌شود فردی در مقابل شما نشسته و تجربه طبیعی‌تر و غوطه‌وری از چت ویدیویی را ایجاد می‌کند. در حال حاضر، استارلاین چیزی است که گوگل در دفاتر خود آزمایش می‌کند؛ اگرچه قصد دارد در اواخر سال جاری به شرکت‌های دیگر اجازه آزمایش این فناوری را بدهد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها