خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » هشدار زلنسکی درباره احتمال وقوع جنگ جهانی سوم/ ادعای رسانه انگلیسی درباره آماده شدن روسیه برای حمله به مولداوی/طرح خطرناک نماینده کنگره آمریکا برای مداخله نظامی در اوکراین/ روسیه: یک جنگنده و ۱۰ پهپاد اوکراینی را منهدم کردیم

دانلود کتاب های امتحان شده

هشدار زلنسکی درباره احتمال وقوع جنگ جهانی سوم/ ادعای رسانه انگلیسی درباره آماده شدن روسیه برای حمله به مولداوی/طرح خطرناک نماینده کنگره آمریکا برای مداخله نظامی در اوکراین/ روسیه: یک جنگنده و ۱۰ پهپاد اوکراینی را منهدم کردیم

ادعای انگلیس: ۱۶ درصد نیروی زمینی روسیه از بین رفته است

بین الملل تابناک: شصت و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

هشدار زلنسکی درباره احتمال وقوع جنگ جهانی سوم
۱۴۰۱/۰۲/۱۳ – ۰۲:۲۴

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین عصر دوشنبه در مصاحبه اختصاصی با رسانه سعودی نسبت به وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد.

 زلنسکی در گفت وگوی ویژه با شبکه سعودی العربیه گفت: من نمی‌توانم احتمال جنگ جهانی سوم را نادیده بگیرم.

رئیس جمهور اوکراین همچنین مدعی شد که نیروهای روسیه ۹۰۰ نفر را در یک شهر کوچک اوکراین کشتند.

وی افزود: جنگ در حال حاضر محدود به خاک اوکراین و به روسیه منتقل نشده است که نشان می‌دهد ارتش اوکراین عملیات نظامی علیه خاک روسیه انجام نمی‌دهد.

زلنسکی همچنین تاکید کرد که نیروهای اوکراینی از خاک خود دفاع می‌کنند و به دنبال اشغال خاک روسیه نیستند.

رئیس جمهور اوکراین در ادامه با تاکید بر اینکه کی‌یف از حضور نظامی روسیه و جدایی طلبان در مولداوی هراسی ندارد، گفت که جدایی طلبان مولداوی آموزش ندیده‌اند و از مواجهه با ارتش اوکراین می‌ترسند.

وی با بیان اینکه تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کشتی‌های روسی بنادر اوکراین را محاصره کرده‌اند افزود که تنها کشتی‌هایی با پرچم روسیه در دریای سیاه حضور دارند.

آلمان: روسیه به جنگ اوکراین پایان دهد
۱۴۰۱/۰۲/۱۳ – ۰۲:۲۲

اولاف شولتز صدر اعظم آلمان بار دیگر از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواست تا به جنگ در اوکراین پایان دهد.

به گزارش رویترز، شولتز پس از رایزنی‌های دولتی هند و آلمان در برلین خطاب به رئیس جمهور روسیه، گفت: این جنگ و کشتار بیهوده را متوقف و نیروهای خود را از اوکراین خارج کنید. مرزهای بین المللی نباید با اتکا به زور تغییر کنند.

شولتز در مصاحبه با شبکه “وای زد اف” افزود: تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه تا زمانی که مسکو به توافق صلح با اوکراین دست پیدا نکند، لغو نخواهند شد.

او گفت که اوکراین باید تصمیم بگیرد که چه صلحی می‌خواهد.

صدر اعظم آلمان مدعی شد که پوتین پیش‌بینی می‌کرد که می‌تواند در اوکراین قلمرو بدست آورد و سپس به جنگ پایان داده و کشورهای غربی هم تحریم‌ها را لغو می‌کنند اما او اشتباه محاسباتی کرده است.

شولتز در هفته‌های اخیر به دلیل عدم اقدام سریع برای تامین تسلیحات مورد نیاز اوکراین مورد انتقاد قرار گرفته است.

به دنبال افزایش انتقادها از مواضع آلمان در برابر حمله روسیه به اوکراین، صدراعظم آلمان از تصمیمات خود در مورد اوکراین دفاع کرد و انتقادات مبنی بر اینکه او در مورد تهاجم روسیه خیلی کُند بوده و به‌اندازه کافی عمل نکرده است را رد کرد.

شولتز در مصاحبه با روزنامه بیلد، گفت: من تصمیماتم را سریع و با هماهنگی با متحدانمان می‌گیرم و به اقدام عجولانه و تصمیم یکجانبه اعتقاد ندارم.

انتقاد زلنسکی از پذیرش گردشگران روس از سوی ترکیه
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ – ۱۸:۲۵

زلنسکی در گفت‌وگویی با یک شبکه خبری تلویزیونی یونانی از “استاندارد دوگانه ترکیه در قبال توریست‌های روسی” شکایت کرد.

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در این مصاحبه با کانال تلویزیونی دولتی ERT یونان گفت: ترکیه در حال نشان دادن استاندارد دوگانه در قبال توریست‌های روس است چون از یک طرف به عنوان میانجی‌گر کلیدی با هدف پایان دادن به جنگ اوکراین عمل می‌کند و از طرف دیگر به مکانی برای توریست‌های روس تبدیل شده و شرایط را برای آنها فراهم می‌کند.

وی افزود: به عبارتی، ترکیه حامی و میانجی اوکراین است و از طرف دیگر، راه‌های متعددی را برای حضور توریست‌های روس فراهم می‌کند. نمی‌توانید چنین رفتار کنید و استانداردی دوطرفه داشته باشید. این عادلانه نیست. به همین دلیل است که توجه ترکیه را به چنین احتمالاتی معطوف می‌کنم.

دولت ترکیه برنامه‌هایی برای در نظر گرفتن حدود ۳۰۰ میلیون دلار وام برای شرکت‌های گردشگری ترکیه که با روسیه تجارت می‌کنند و افزایش پروازهای ورودی و خروجی به مسکو و سایر شهرها برای ایجاد درآمد بیشتر برای صنعت گردشگری خود دارد. روسیه از قدیم الایام بیشترین مسافر را به ترکیه داشته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه امروز (دوشنبه) گفت که احتمالا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای بحث در مورد گردشگری، کمک به حل مشکلات صادرات غلات از اوکراین و روسیه و اعمال فشار برای تخلیه شهر ماریوپل اوکراین که محاصره شده است، صحبت خواهد کرد.

اردوغان به دنبال ایفای نقش بین‌المللی کلیدی در کمک به تضمین آتش بس در اوکراین و توافق صلح بین مسکو و کی‌یف است.

اردوغان همچنین گفته بود که پوتین نسبت به نیاز ترکیه به صنعت و درآمد حاصل از گردشگری بسیار حساس است و وعده کمک داده است.

ترکیه همچنین می‌گوید که الیگارش‌های روس در قالب گردشگر یا سرمایه گذار را در کشور می‌پذیرد.

ادعای رسانه انگلیسی درباره آماده شدن روسیه برای حمله به مولداوی
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ – ۱۸:۲۱

روزنامه تایمز انگلیس همزمان با گمانه زنی ها درباره تلاش روسیه برای گسترش جنگ اوکراین، مدعی شد روسیه تاکنون راه را برای تصرف مولداوی هموار کرده است.

 این رسانه به نقل از منابع نظامی اوکراین این ادعا را مطرح کرده و افزود: نشانه هایی وجود دارد که حکایت از آن دارد که حمله به مولداوی در آینده نزدیک انجام می شود.

یک مقام نظامی اوکراینی مدعی شد تصرف موفقیت آمیز مولداوی منجر به انتقال نیروهای روسیه از غرب به بندر اودسا در بندر دریای سیاه خواهد شد.

این منبع اوکراینی همچنین گفت: ما بر این باوریم که کرملین تاکنون تصمیم به حمله به مولداوی گرفته است. سرنوشت مولداوی بسیار مهم است. اگر روسیه شروع به تصرف این کشور کند از نظر نظامی ما هدف آسان تری خواهیم بود و تهدید اوکراین علیه موجودیت این کشور خواهد بود.

چندی پیش، یک فرمانده ارشد نظامی روسیه اعلام کرد مسکو درصدد کنترل کامل بر شرق و جنوب اوکراین است تا راه به سوی کشور مولداوی به عنوان کشوری کوچک و محصور در خشکی که حامی اتحادیه اروپاست اما به انرژی روسیه وابسته است، گشوده شود.

برخی چنین استدلال می کنند که مداخله آمریکا بازتاب این هراس است که تهاجم پوتین به اوکراین ختم نشود.

برخی ناظران و تحلیل گران مدعی هستند مسکو در واکنش به تلاش ناتو برای گسترش مرزهای خود به سمت شرق و نزدیکتر کردن قلمرو خود به خاک روسیه، می کوشد تا با گسترده تر کردن دامنه جنگ اوکراین، پیامی هشدار آمیز به اعضای ناتو بدهد.

برخی نیز بر این باورند که روسیه که اکنون در شرایط سخت اقتصادی به ویژه به واسطه تحریم های گسترده غرب قرار دارد، بعید است که جبهه جنگ جدیدی در مولداوی بگشاید و میدان نبرد را وسعت دهد بلکه به نظر می رسد که دنبال محدود کردن جغرافیای جنگ و حتی پایان دادن به این نزاع است.

طرح خطرناک نماینده کنگره آمریکا برای مداخله نظامی در اوکراین
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ – ۱۴:۳۲

آدام کینزینگر نماینده کنگره آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را ارائه کرد که به دولت اجازه می دهد تا از نیروهای مسلح ایالات متحده برای دفاع از اوکراین استفاده کند.

 طبق پیش نویس قطعنامه ارائه شده توسط نماینده ایالت ایلینوی در کنگره، اگر روسیه از سلاح های شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته ای علیه اوکراین استفاده کند، آمریکا اجازه دخالت نظامی در این کشور را خواهد داشت.

آدام کینزینگر در پیام توییتری نوشت: من این قطعنامه AUMF (مجوز استفاده از نیروی نظامی) را به عنوان یک خط قرمز واضح معرفی می کنم، بنابراین اگر روسیه از سلاح های شیمیایی، بیولوژیکی ویا هسته ای استفاده کند، دولت می تواند اقدامات مناسب انجام دهد.

کینزینگر در ادامه نوشت: ما باید از انسانیت دفاع کنیم و در کنار متحدان خود بایستیم.

در صورت تصویب این قطعنامه دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اجازه خواهد داشت تا از نیروهای مسلح کشور خود برای پاسخ به سناریویی که در آن مسکو از سلاح های کشتار جمعی علیه کی یف استفاده می کند، برخوردار شود.

تاکنون دولت بایدن احتمال اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین را به شدت رد کرده است. واشنگتن بارها تاکید کرده است که چنین سناریویی منجر به درگیری نظامی مستقیم روسیه و ناتو خواهد شد.

لاوروف: قصد تغییر نظام اوکراین را نداریم این در تخصص آمریکاست
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ – ۱۴:۳۱

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: هدف ما تغییر رژیم اوکراین نیست و این کار، تخصص آمریکایی‌هاست و این کار را در کشورهای مختلف دنیا انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف در گفت و گو با شبکه ایتالیایی “مدیا ست” افزود: ما از رئیس جمهوری اوکراین نمی خواهیم تسلیم شود و فقط می خواهیم دستور ازادی همه غیرنظامیان و پایان جنگ را صادر کند.

وی بیان کرد: ولودیمیر زلنسکی اگر بخواهد می تواند با این فرمان صلح را برقرار کند.

لاوروف گفت: آمریکایی‌ها و همواره به دنبال تغییر رژیم ها است و در سراسر جهان این کار را کرده است.

وی افزود: ما خواستار امنیت مردم در شرق اوکراین هستیم و اینکه مورد تهدید قرار نگیرند و امنیت روسیه نیز از داخل خاک اوکراین تهدید نشود.

وی درباره نگرانی ایتالیا از قطع گاز روسیه گفت: این اتفاق ساده ای است که درباره کسانی می افتد که از اقدامات ما انتقاد می کنند و ما را محکوم می کنند.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: آن ها اموال ما را دزدیده اند و برده اند و بخش زیادی از این اموال مربوط به بهای نفط و گاز ما بوده است.

لاوروف گفت: به دلیل اینکه شرکت گازپروم مجبور بوده است اموال خود را در حساب هایی در بانک های شما ذخیره کند، این دزدی آسان شده است.

وی افزود: آنها خواستند روسیه را مجازات کنند به همین خاطر اموال روسیه را غارت کرده اند.

لاوروف اظهار کرد: اکنون آن ها پیشنهاد می کنند که تجارت با روسیه را به شیوه گذشته ادامه دهند و اینگونه اموال روسیه نزد آن ها باقی می ماند و هر وقت بخواهند دوباره اموال ما را در جیبشان می گذارند.

وی اضافه کرد: ما در برابر ملت خود مسئولیم و حق نداریم به غرب اجازه دهیم به سرقت ادامه دهد.

تشدید تنش میان مسکو و تل آویو با احضار سفیر روسیه در پی اظهارات لاوروف
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ – ۱۴:۲۹

رسانه‌های عبری امروز (دوشنبه) از احضار «آناتولی ویکتوروف» سفیر روسیه در فلسطین اشغالی به وزارت خارجه رژیم موقت صهیونیستی خبر دادند.

«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم موقت صهیونیستی همچنین اظهارات «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مقایسه «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با «آدولف هیتلر» دیکتاتور آلمان نازی را «نابخشودنی» توصیف کرد.

بر اساس این گزارش‌ها، لاپید از اینکه لاوروف روز گذشته گفته بود برخی از بزرگترین یهود-ستیزان، خود یهودی بودند، به‌شدت انتقاد کرد.

به نوشته روزنامه «هاآرتص»، وزارت خارجه تل‌آویو همچنین در بیانیه‌ای از احضار ویکتوروف و ابلاغ اعتراض شدید خود نسبت به این اظهارات لاوروف خبر داد.

لاپید نیز در صفحه توئیتر خود مدعی شد: «اظهارات لاوروف، هم یک بیانیه نابخشودنی و خشم‌آور، و هم یک اشتباه تاریخی وحشتناک است. یهودیان خود را در هولوکاست نکشتند. نازل‌ترین سطح نژادپرستی علیه یهودیان هم متهم کردن خود یهودیان به یهودی‌ستیزی است».

لاوروف روز گذشته در مصاحبه با شبکه ایتالیایی «زونا بیانکا» در پاسخ به این سوال که روسیه چگونه می‌خواهد اوکراین را نازی‌زدایی کند در حالی که مردم این کشور خودشان یک رئیس‌جمهور یهودی را انتخاب کرده‌اند، گفته بود: «پس اگر زلنسکی یهودی باشد چه؟ این واقعیت، وجود عناصر نازی در اوکراین را نفی نمی‌کند.من معتقدم که هیتلر خون یهودی نیز داشت و و بعضی از بدترین یهودی‌ستیزان، خود یهودیان هستند».

تنش‌ها بین رژیم صهیونیستی و روسیه در حالی بر سر جنگ اوکراین افزایش یافته که لاپید چند روز پیش در پیامی در توییتر ادعا کرده روسیه در حال ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین است.

روسیه: یک جنگنده و ۱۰ پهپاد اوکراینی را منهدم کردیم
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ – ۱۴:۲۷

همزمان با واردشدن بحران اوکراین و عملیات نظامی ویژه روسیه در این کشور به شصت‌وهفتمین روز خود، مسکو آمار جدیدی از تلفات و خسارات وارد شده به نیروهای مسلح اوکراینی را ارائه کرد.

وزارت دفاع روسیه امروز (دوشنبه) از انهدام ۳۸ هدف نظامی اوکراینی از جمله انبارهای مهمات توسط موشک‌های هواپایه خود طی عملیات شب گذشته خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «۲۷ نقطه و محل تجمع نیروی انسانی نظامی و تجهیزات نظامی در منطقه زاپروژیا منهدم شد. حدود ۱۶۰ سرباز اوکراینی و ۲۶ خودروی زرهی توسط نیروهای مسلح روسیه از بین رفتند».

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که نیروهای پدافند هوایی این کشور، ۱۰ پهپاد تهاجمی، دو موشک توچکا و یک جنگنده میگ-۲۹ اوکراینی را در نزدیکی اسلاویانسک را سرنگون کردند.

در ادامه این بیانیهآمده است: «از آغاز عملیات نظامی ویژه در دونباس تاکنون ۱۴۶ هواپیمای جنگنده، ۱۱۲ بالگرد و ۶۸۳ پهپاد اوکراینی منهدم شده است».

ادعای انگلیس: ۱۶ درصد نیروی زمینی روسیه از بین رفت

همزمان با وارد شدن بحران اوکراین و عملیات نظامی ویژه روسیه در این کشور به شصت‌وهفتمین روز خود، انگلیس مدعی نابودی ۱۶ درصد نیروی زمینی روسیه در اوکراین شد.

در این بیانیه روز دوشنبه وزارت دفاع انگلیس آمده است: روسیه در آغاز جنگ، بیش از ۱۲۰ گردان را که تقریباً ۶۵ درصد از کل نیروی رزمی زمینی این کشور را تشکیل می داد درگیر کرد.

بیانیه یادشده می‌افزاید: این احتمال وجود دارد که بیش از یک چهارم این گردان‌ها ناکارآمد شده اند.

وزارت دفاع انگلیس ادعا کرد: برخی از زبده ترین گردان‌های روسیه، از جمله نیروهای هوابرد بالاترین سطح فرسایش را متحمل شده اند و احتمالا سال‌ها طول خواهد کشید تا روسیه دوباره این نیروها را ترمیم کند.

این درحالیست که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیروز در گفت وگو با شبکه «ای آر تی» یونان خاطرنشان کرد که توان ارتش اوکراین افزایش یافته است.

پاپ: جنگ اوکراین قهقرای وحشتناک بشریت است

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه جنگ در اوکراین را قهقرای وحشتناک بشریت توصیف کرد و گفت که رنج مردم اوکراین او را به گریه می‌اندازد.

به گزارش یورو نیوز، وی گفت: من رنج می‌کشم و گریه می‌کنم و به رنج مردم اوکراین به‌ویژه سالمندان و کودکان فکر می‌کنم.

پاپ در ادامه خواستار ایجاد کریدورهای بشردوستانه ایمن برای کسانی شد که در کارخانه فولاد شهر ماریوپل محاصره شده‌اند.

رهبر کاتولیک های جهان پیشتر به مناسبت عید پاک طی سخنانی در میدان سن پیتر واتیکان خواستار برقراری صلح در اوکراین برای کاهش آلام مردم خسته شد.

بلغارستان: خطر جنگ در سراسر اروپا واقعی است

“رومن رادف” رئیس جمهور بلغارستان هشدار داد که درگیری در اوکراین ممکن است به بقیه اروپا نیز گسترش یابد و صوفیه باید مراقب باشد.

به گزارش دویچه وله، رادف رییس جمهور بلغارستان گفت: خطر تبدیل شدن جنگ به یک [درگیری] پان اروپایی یا حتی جهانی واقعی است.

رئیس جمهور بلغارستان که دوست مسکو محسوب می شود، افزود که این وظیفه میهنی بلغارستان است که اجازه ندهد این کشور وارد درگیری شود.

سخنان رادف برای وارد نشدن بلغارستان به درگیری های میان اوکراین و روسیه در حالی عنوان می شود که پیش از این کریل پتکوف نخست وزیر بلغارستان در اظهاراتی در تضاد با رییس جمهوری خواستار ارسال سلاح به اوکراین شده بود.

پتکوف نخست وزیر بلغارستان در هفته گذشته در جریان گفتگو با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین همکاری نظامی و اقتصادی نزدیک با اوکراین را وعده داد.

به نوشته دویچه وله، دولت ائتلافی بلغارستان در مورد اینکه این کشور چگونه باید در درگیر موضوع اوکراین شود اختلاف نظر دارد. حزب سوسیالیست که حکومت کنونی بلغارستان از آن شکل گرفته است با کمک نظامی به اوکراین مخالف است.

در ادامه اختلافات پارلمان بلغارستان قرار است روز چهارشنبه درباره ارسال کمک های نظامی تصمیم گیری کند.

تصمیم گیری بلغارستان در مورد ارسال کمک های نظامی به اوکراین در حالی انجام می شود که شرکت گازپروم روسیه اوایل این هفته اعلام کرد که تحویل گاز به بلغارستان و لهستان را پس از اینکه این کشورها در پرداخت به روبل ناکام ماندند، متوقف خواهد کرد.

 

 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها