خانه » همه » مذهبی » هلاکت پیشینان با دینار و درهم

دانلود کتاب های امتحان شده

هلاکت پیشینان با دینار و درهم


هلاکت پیشینان با دینار و درهم

۱۳۹۶/۰۳/۰۷


۱۹۸ بازدید

سلام عرض میکنم خدمت شما و سپاس بابت زحماتتونلطف کنید حدیث زیر رو (منبع: کافی(ط-الاسلامیه) ج ۲ ، ص ۳۱۶ ، ح ۶ ) برام تفسیر کنید.یعنی چی؟ منظور ارث هست؟
همانا دینار و درهم پیشینیان شما را به هلاکت رساند و همین دو نیز هلاک کننده شماست.

سلام علیکم .خیر، مقصود از روایت ارث نیست منظور از گذشتگان مردمانی است که در گذشته بودند یعنی همان گونه که طغیان ثروت افراد قبل از شما را هلاک نمود شما را نیز هلاک می کند بنا بر این از سر نوشت گذشتگان که پول و ثروت موجب بدبختی انها شد عبرت بگیرید .مرحوم مجلسی در شرحش بر کافی این روایت را توضیح داده است ، ترجمه توضیح ایشان از قرار ذیل است :
مقصود حدیث این است که محبت دینار و درهم و مصرف کردن عمر در تحصیل آن و تحصیل آنچه متوقف بر این دو است مردمانی را که قبل از شما بودند هلاک کرد چون محبت این دو مانع از محبت خداوند است و مصرف کردن عمر در تحصیل آن مانع از مصرف کردن عمر در اطاعت خداوند است و بدست آوردن ان موجب می شود که فرد متمکن از انجام بسیاری از گناهان بشود و باعث اخلاق پست و زشت است همچون ظلم، حسد ،کینه، دشمنی، فخر فروشی، تکبر، بخل ، منع حقوق دیگران و دیگر معاصی بیشمار و مفارقت از ان هنگام مرگ موجب حسرت و پشیمانی است و محبت آن مانع از حب ملاقات پروردگار است و ترک آن موجب راحت دنیا و آخرت و سبکی حساب اخرت است .
متن عربی حدیث از قرار ذیل است :
عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (ع) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): إِنَّ الدِّینَارَ وَ الدِّرْهَمَ أَهْلَکَا مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ وَ هُمَا مُهْلِکَاکُم . ( الکافی (ط – الإسلامیة)، ج 2، ص: 316 )

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها