خانه » همه » خبر » همجواری نسل‌های مختلف نمایشنامه‌نویسی از سراسر کشور امیدآفرین است

همجواری نسل‌های مختلف نمایشنامه‌نویسی از سراسر کشور امیدآفرین است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از اداره کل هنرهای نمایشی ایوب آقاخانی مدیر بخش نمایشنامه نویسی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در مورد وضعیت کلی این بخش تا کنون گفت: استقبال بسیار خوبی از بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره شد آنچنان که نیازی به تمدید مهلت ارسال اثر در این بخش نداشتیم.

وی افزود: به زودی نشست اولیه برای جمع‌بندی آثار با هیات داوران خواهیم داشت تا نشست پایانی در روزهای نزدیک به آغاز جشنواره برگزار و نتایج نهایی مشخص شود.

اغلب استان‌ها نماینده‌ای در بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره دارند

آقاخانی با ابراز خرسندی از تنوع آثار شرکت کننده بخش نمایشنامه‌نویسی از زوایای گوناگون گفت: نمودار به دست آمده از نمایشنامه‌های ارسالی به دبیرخانه چهل‌ویکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نشان از گستردگی جغرافیایی شرکت کنندگان از سراسر کشور دارد. به این ترتیب کمتر استانی وجود دارد که حداقل یک شرکت کننده در این بخش نداشته باشد.

این نویسنده هنرهای نمایشی کشور افزود: همجواری نسل‌های مختلف نمایشنامه‌نویسی کشور در این دوره از جشنواره چشمگیر است. امیدوارم تا این همجواری و این گستردگی سراسری استانی در بخش نهایی جشنواره هم نظر هیئت داوری را به خود جلب کند.

گونه قالب آثار ارسالی اغلب در حوزه مضون‌های اجتماعی است

آقاخانی در مورد ژانرها و موضوعات مورد توجه نمایشنامه‌نویسان این بخش گفت: بخش بزرگتری از آثار در دسته بندی ژانرها و موضوعات آن بر اساس اعلام نویسنده هر اثر به ژانر اجتماعی اختصاص دارد. البته این دسته بندی بر اساس معرفی نویسنده هر اثر است و به معنای تایید نهایی هیات داوران نیست.

وی افزود: ژانرهای دیگری همچون کمدی، فانتزی، درام های مستند تاریخی هم میان آثار ارسالی به این بخش دیده می‌شود که در مجموع از حیث ژانر هم تنوع قابل توجهی داریم.

نگاه کیفی الویت انتخاب آثار

آرزوی قلبی‌ام این است که قلم‌های خلاق درام‌نویسان غیور ایرانی هرگز دست از کار نکشیده و در هیچ شرایطی قلم زدن به اولویت ثانویه آنها تبدیل نشودمدیر بخش نمایشنامه نویسی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در مورد اولویت‌های انتخاب اثر در این بخش گفت: کیفیت ساختاری هر اثر با تمامی مصادیق کیفی مرتبط با آن ملاک سنجش و انتخاب هیات داوری است. همچنین رویکرد کلی این دوره از جشنواره هم در قضاوت داوران مد نظر قرار می‌گیرد.

آقاخانی خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره اولویت انتخاب آثار با آنهایی است که به رویکردهای کلی جشنواره نزدیکتر باشد. همچنین اهمیت تاریخ تولید هر اثر برای شرکت در آن دوره از جشنواره مورد توجه است به این ترتیب آثاری که اختصاصا برای جشنواره نوشته شده باشد یا تاریخ نزدیکتری به آغاز رویدادهای جشنواره داشته باشد طبق سیاست‌های این دوره در اولویت قرار می‌گیرد.

وی در پایان گفت: آرزوی قلبی‌ام این است که قلم‌های خلاق درام‌نویسان غیور ایرانی هرگز دست از کار نکشیده و در هیچ شرایطی قلم زدن به اولویت ثانویه آنها تبدیل نشود و همیشه اولویت اول آنها خلق کردن، روشنگری، آگاهی بخشی و ترویج زیبایی در جامعه باشد.

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی همزمان با ایام جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

۵۷۵۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد