خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » همه جیز راجع به اختلال در عملکرد لنفاوی

دانلود کتاب های امتحان شده

همه جیز راجع به اختلال در عملکرد لنفاوی

همه جیز راجع به اختلال در عملکرد لنفاوی

سیستم لنفاوی ضعیف باعث تورم بافت ها توسط مایعات می شود. به این حالت لنف ادم گفته می شود. معمولاً منجر به تورم در بازوها یا پاها می شود. سایر قسمت های بدن نیز تحت تأثیر قرار می گیرند.


همه جیز راجع به اختلال در عملکرد لنفاوی

اختلال در عملکرد لنفاوی

اختلال در عملکرد سیستم لنفاوی به ضعف در عملکرد سیستم لنفاوی بدن اشاره دارد. اختلال در عملکرد سیستم لنفاوی، گاهی ممکن است ارثی و اولیه باشد. سیستم لنفاوی از غدد لنفاوی و عروق لنفاوی تشکیل شده است که مایعات را از بافت های بدن  تخلیه می کند. از طرفی رگ های لنفاوی با کمک به بازگشت مایعات لنفاوی فیلترشده به جریان خون به حفظ تعادل مایعات در بدن کمک می کنند.

هر گونه اختلال در عملکرد سیستم لنفاوی باعث تورم بافت ها می شود. به این حالت ادم لنفاوی گفته می شود. به طور کلی، این وضعیت معمولاً منجر به تورم در بازوها یا پاها می شود. حتی ممکن است سایر قسمت های بدن نیز تحت تأثیر قرار  بگیرند.

برخی افراد ممکن است با نوعی اختلال در عملکرد سیستم لنفاوی متولد شوند که به این حالت ادم لنفاوی ارثی یا اولیه گفته می شود. همچنین این وضعیت می تواند ناشی از انواع شرایط پیچیده ژنتیکی باشد. در برخی شرایط ادم لنفاوی ممکن است در اثر عارضه یا آسیب بیماری، رخ دهد. به این حالت ادم لنفاوی ثانویه گفته می شود. این وضعیت یک عارضه جانبی رایج در درمان سرطان است.

اختلال عملکرد لنفاوی برای بیشتر افراد یک بیماری مزمن است، اما درمان هایی برای کنترل آن وجود دارد.1
 

علائم اختلال عملکرد لنفاوی

نشانه اصلی اختلال عملکرد لنفاوی لنف ودم است. لنف ادم باعث تورم در بازوها یا پاها می شود. انگشتان پا یا انگشتان پا ممکن است مایعات را حفظ کرده و متورم شود. بافت های سر و گردن نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

تورم می تواند دامنه حرکت شما را محدود کند. ممکن است در ناحیه آسیب دیده دچار احساس درد شدید یا درد شدید شوید. لنفودما همچنین می تواند منجر به موارد زیر شود:

تغییر پوست

تغییر رنگ پوست

تاول

نشت مایعات از پوست

عفونت

در سر و گردن ، لنف ودم می تواند در بینایی تأثیر بگذارد و باعث درد گوش و احتقان بینی شود. همچنین می تواند با مشکلات زیر ایجاد کند:

نفس کشیدن

بلع

صحبت کردن

فرو رفتن

افراد مبتلا به اختلال عملکرد لنفاوی مادرزادی ممکن است در اوایل کودکی علائم خود را نشان دهند. همچنین ممکن است با شروع بلوغ یا در بزرگسالی حتی فراتر از 35 سالگی اتفاق بیفتد.

علائم لنف ودم ثانویه می تواند هر زمان بعد از عمل ظاهر شود. بیشتر علائم در طی چند ماه تا چند سال پس از عمل ظاهر می شود. با این حال ، همچنین می تواند تاخیر قابل توجهی داشته باشد.2

همه جیز راجع به اختلال در عملکرد لنفاوی

چه عواملی باعث اختلال عملکرد لنفاوی می شود؟

چندین علت مختلف اختلال عملکرد ارثی (اولیه) و ثانویه لنفاوی وجود دارد.
 

ورم لنفاوی ارثی (اولیه)

ورم لنفاوی ارثی به عنوان لنف ادم اولیه نیز شناخته می شود. کمتر از لنف ادم ثانویه است. اگر یکی از اعضای خانواده نیز به آن مبتلا باشد ، به احتمال زیاد دچار لنف ادم ارثی می شوید.

یک نوع ورم لنفاوی ارثی به عنوان بیماری Milroy شناخته می شود. این می تواند باعث شود ساختارهایی که سیستم لنفاوی شما را تشکیل می دهند نادرست باشند.

بیماری Meige شکل دیگری از ورم لنفاوی است که همچنین گفته می شود ارثی است. با این حال ، هنوز تغییر دقیق ژنتیکی شناسایی نشده است.
 

لنف ادم ثانویه

درمان سرطان پستان با ماستکتومی یکی از مهمترین دلایل لنف ادم ثانویه است.

وقتی جراحان در حال برداشتن بافت سرطانی پستان هستند ، غالباً بافت لنفاوی را از زیر بازو خارج می کنند. مایعاتی که از بازو تخلیه می شوند باید از زیر بغل عبور کنند. اگر گره های لنفاوی از این ناحیه برداشته شوند ، اختلال در عملکرد لنفاوی و تورم در بازو رخ می دهد.

سرطان و پرتودرمانی همچنین می تواند باعث ایجاد ادم لنفاوی شود. تومورها و بافت اسکار ناشی از اشعه و جراحی می تواند منجر به آسیب و آسیب به سیستم لنفاوی شود.

لنف ادم همچنین می تواند پس از درمان سرطان های سر و گردن ایجاد شود. این می تواند منجر به تورم صورت ، چشم ها ، گردن و لب ها شود.3
 

درمان اختلال عملکرد لنفاوی

هدف از درمان اختلال عملکرد لنفاوی، کاهش تورم در اوایل و  حفظ دامنه حرکت و عملکرد ناحیه آسیب دیده است.
 

مراقبت در منزل

فشرده سازی یک درمان مهم برای ادم لنفاوی است. فشرده سازی اندام آسیب دیده، مایعات لنفاوی را ترغیب می کند تا به سمت تنه و از بازو یا پا با یک الگوی گردش طبیعی تر حرکت کنند. پیچاندن محکم بازو یا پای خود با یک باند یا کش انعطاف پذیر و یا پوشیدن جوراب های واریس، فشار مداوم را بر روی قسمت متورم وارد می کند. این وضعیت باعث کاهش فشار  روی پوست و بهبود وضعیت تحرک بیمار می شود.
 

لباس های فشرده سازی

لباس های فشرده سازی و یا جوراب های واریس، جورابها یا آستینهای مخصوص طراحی شده ای هستند که کاملاً روی اندام متورم قرار می گیرند.
 

فشرده سازی پنوماتیک

شکل دیگر فشرده سازی درمانی، فشرده سازی پنوماتیک نام دارد. فشرده سازی پنوماتیک شامل جلیقه ها یا آستین هایی است که هنگام استفاده باد می شود تا جریان مناسب مایع لنفاوی را تحریک کند.

همه جیز راجع به اختلال در عملکرد لنفاوی
 

ورزش

ورزش می تواند به مدیریت اختلال عملکرد لنفاوی کمک کند. عضلات شما در حین ورزش منقبض می شوند و این انقباضات به عروق لنفاوی فشار وارد می کند. این وضعیت به حرکت مایعات در رگ ها کمک می کند و تورم را کاهش می دهد.

متخصصان در ورم لنفاوی تمرینات مختلفی را برای کمک به مدیریت بیماری توصیه می کنند:

حرکات ساده ای از تمرینات حرکتی، مانند خم شدن زانو یا چرخش مچ، برای حفظ انعطاف پذیری و تحرک طراحی شده است.

تمرینات تکراری سبک نیز می تواند مانع از تجمع مایعات در دست ها یا پاها شود. پیاده روی، یوگا یا ایروبیک کم تأثیر مانند شنا را امتحان کنید .

بیشتر روزهای هفته 20 تا 30 دقیقه ورزش کنید. قبل از شروع یک برنامه تمرینی با پزشک خود مشورت کنید.
 

اقدامات پزشکی و جراحی

معمولاً توصیه می شود که برای درمان ورم لنفاوی، درمان جامع ضد احتقان (CDT) انجام شود. CDT شامل چندین مولفه است، که عبارتند از:

لباسهای فشرده سازی

مراقبت از پوست

تمرینات اندام

ماساژ تخلیه لنفاوی.1
 

عوارض اختلال عملکرد لنفاوی

عفونت های خاصی ممکن است همراه با لنف ادم ، مانند سلولیت یا لنفانژیت ایجاد شود.

سلولیت نوعی عفونت باکتریایی پوست است. این مربوط به تغییرات پوستی است که غالباً همراه با لنفودما همراه هستند و به باکتری ها امکان دسترسی به بافتهای عمیق تر را می دهد.

لنفانژیت می تواند به دلیل عفونت باکتریایی ، ویروسی یا قارچی عروق لنفاوی باشد.

علائم عفونت شامل یک لکه قرمز لکه دار یا لکه دار در ناحیه آسیب دیده است. سایر علائم شایع عبارتند از:

تب

خارش

لرز.2

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.svetzdravlja.org
3.www.ncmhcso.org

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها