خانه » همه » خبر » همه چیز از تورنمنت جنجالی والیبال در امارات

همه چیز از تورنمنت جنجالی والیبال در امارات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در هفته های اخیر حضور تیم والیبال شهداب یزد در تورنمنت NASSPORTS امارات جنجال آفرین شد و بسیاری نسبت به درج پرچم امارات روی پیراهن این تیم معترض شدند.

شهداب یزد چگونه به این تورنمنت دعوت شد؟

۲۰ روز قبل از پایان لیگ برتر والیبال اسپانسر این تورنمنت به صورت رسمی درخواستی را به باشگاه شهداب یزد ارسال می کند و خواستار حضور این باشگاه در تورنمنت ناس می شود. بعد از پایان لیگ مسئولان شهداب تصمیم می گیرند در این رقابت ها شرکت نکنند و همین باعث تعطیل شدن تمرینات این تیم می شود.

با این حال چند روز بعد تصمیم براین می شود که آن ها راهی امارات شوند و با توجه به اینکه جام باشگاه های آسیا درپیش است طلوع کیان سرمربی تیم برای برگزاری اردو و نگاه بازی دوستانه شرکت در این بازی ها را قبول می کند. درواقع همین موضوع سبب می شود که ملی پوشان این تیم در مسابقات حاضر نباشند و با بعضی از بازیکنان قرضی تیم راهی امارات شود.

تورنمنت NASSPORTS چیست؟

این تورنمنت جام رمضان امارات که هرساله زیر نظر دولت و وزارت ورزش این کشور انجام می شود به نوعی یک سری مسابقه ورزشی تجاری است که با حضور اسپانسرهای پرتعداد انجام می شود. این سری مسابقات نه فقط در والیبال بلکه در شمشیربازی، بسکتبال و اسکواش نیز برگزار می شود.

تیم ترکیه ای که محمد موسوی را هم در اختیار دارد با نام امپراتور در این رقابت ها شرکت کرد و قهرمان شد. تیم هایی از پاکستان، کانادا، روسیه، برزیل هم حاضر بودند و به گفته یکی از مسئولان تیم های راه یاب ملل و سیرجان (تایید نشده) هم در این تورنمنت شرکت کردند.

طبق قوانین این مسابقات به دلیل اینکه اسپانسرهای تجاری تمام هزینه های آن را پرداخت می کنند تیم ها ملزم هستند که با نام اسپانسر مربوطه در زمین مسابقه حاضر شوند و از همین جا ماجراهای حاشیه ساز آغاز می شود.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - همه چیز از تورنمنت جنجالی والیبال در امارات

عدم هماهنگی فدراسیون با باشگاه و سوال‌های بی‌جواب

بعد از اینکه مشخص شد شهداب یزد با نام “بن‌ثانی” در این تورنمنت شرکت کرده انتقادات زیادی درباره علت پذیرش قوانین این رقابت های از سوی تیم ایرانی مطرح شد و حتی عده ای پاداش ۳۰۰ هزار دلاری را عامل اصلی آن دانستند.

در این میان آن چه که بسیار به چشم آمد ناهماهنگی و پاسخگویی نامناسب فدراسیون والیبال بود.

امیر شرافت مدیرعامل باشگاه شهداب یزد در توضیح علت و چگونگی حضور تیمش در این تورنمنت گفت: بعد از قهرمانی مدام از سوی اسپانسر ایمیل می‌آمد و حتی به فدراسیون والیبال ایران نامه زدند تا اینکه آقای داورزنی از ما درخواست کرد به عنوان نماینده ایران در این مسابقات شرکت کنیم. ما هم شرایط لازم را فراهم و شرکت کردیم.

شرافت در مورد اینکه روی پیراهن بازیکنان شهداب پرچم امارات حک شده است، گفت: در این مسابقات برای هر تیمی یک اسپانسر مشخص شده که هزینه تیم را پرداخت می‌کند. در هر تیم هم دو بازیکن اماراتی حضور دارند تا در کنار بازیکنان بزرگ بازی کنند و سطح‌شان بالا برود. اصلا بحث این نیست که اسم تیم عوض شده باشد، بن‌ثانی اسم اسپانسر تیم است که داخل پرانتز قرار می‌گیرد حتی شبکه دبی اسپورت هم در گزارش مسابقات تیم ما را با عناوینی چون شهداب ایرانی و منتخب ایرانی معرفی می‌کند. از طرفی ما تنها تیمی هستیم که لوگوی باشگاه هم روی پیراهن بازیکنان قرار دارد. یکسری از دوستان معلوم‌الحال که مشخص است از کجا خط می‌گیرند، چنین مسائلی را مطرح می‌کنند و دنبال منافع خودشان هستند. ما حتی تا ۲۰ روز قبل نمی‌دانستیم چنین تورنمنتی وجود دارد اما یکسری باشگاه های دیگر ایران دنبال شرکت در این مسابقات بودند اما امتیاز را به شایستگی می‌دهند. تیم شهداب قهرمان ایران است و ما را به عنوان قهرمان ایران دعوت کرده‌اند.

او در پاسخ به این سوال که دلیل موافقت با قرار گرفتن پرچم امارات روی پیراهن نماینده ایران، پرداخت هزینه‌های حضور در این تورنمنت توسط اسپانسر مسابقات است، گفت: این اصلا در قوانین مسابقات بود و از ابتدا می‌دانستیم. ما با نماینده حراست وزارت ورزش آمده‌ایم و موافقت شورای برون مرزی و فدراسیون والیبال را هم داشتیم و همه در جریان بودند.

میلاد تقوی دبیرکل فدراسیون والیبال گفت: این رقابت‌ها هر ساله در ماه مبارک رمضان در کشور امارات برگزار می‌گردد و تیم مقاومت شهداب نه به عنوان نماینده ایران بلکه به عنوان یک تیم باشگاهی در این رقابت‌ها حضور یافت. این مسابقات وقتی در تقویم کنفدراسیون آسیا و فدراسیون جهانی والیبال نیست، برای فدراسیون‌ها هم قوانین و مقرراتش ارسال نمی‌شود و این رقابت ها هر ساله در چارچوب قوانین خاص خودش به نام جام رمضان در امارات با حضور بازیکن‌ها و تیم‌های داخلی و خارجی برگزار و هر کدام ازسوی یک حامی مالی در این رقابت‌ها حاضر می‌شوند و طبیعتا می‌بایست با لباس اسپانسرها در این مسابقات شرکت کنند، ولی قطعا فدراسیون والیبال با توجه به شرایط به وجود آمده، پس از بازگشت این تیم به تمامی مسائل مربوط به حضور این تیم رسیدگی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

خورشیدی که از مغرب طلوع کرد!

درخشش طارمی برای هم‌وطنش گران تمام شد!

یک ورزشکار دیگر مهاجرت کرد!

5688132 - همه چیز از تورنمنت جنجالی والیبال در امارات

اولین تناقض مربوط به این است که دبیر فدراسیون شهداب را نماینده ایران در این مسابقات نمی داند اما مدیرعامل این تیم می گوید داورزنی به آن ها گفته به عنوان نماینده ایران در رقابت ها شرکت کنند! در نهایت مشخص نیست که آیا شهداب نماینده ایران بوده یانه؟ یا اینکه فدراسیون به خاطر حواشی به وجود آمده تلاش کرده خودش را از این ماجرا کنار بکشد تا اگر پیامدی در انتظار است گریبان آن ها را نگیرد.

نکته دیگر این است که میلاد تقوی در مصاحبه خود گفته که قطعا فدراسیون والیبال با توجه به شرایط به وجود آمده تمامی مسائل مربوط به حضور این تیم رسیدگی می‌کند.

از آن سو شرافت اعلام کرد که قوانین مسابقات را از پیش می دانستند و حتی شورای برون مرزی به این اعزام مجوز داده و حراست وزارت ورزش نیز همراه تیم بوده است.

اگر مسئولان این موضوع را می دانستند پس فدراسیون والیبال به دنبال بررسی چه چیزی است؟! بررسی موضوعی که خودش و وزارت آن را تایید کرده چه لزومی دارد جز ساکت کردن معترضان؟!

5688135 - همه چیز از تورنمنت جنجالی والیبال در امارات

یکی سری از انتقادات مربوط به این است که چطور فوتبالیست ها اجازه حضور در لیگ امارات با نام جعلی خلیج عربی را نداشتند اما یک تیم والیبال حتی در یک تورنمنت دوستانه با پرچم امارات حاضر می شوند. یکی از مسئولان شهداب در گفت وگو با خبرآنلاین تاکید کرد که هیچ گونه نامی از خلیج عربی در این تورنمنت نبوده و اگر این چنین بود باشگاه تحت هیچ شرایطی در رقابت ها حاضر نمی شد.

او نیز به مانند امیر شرافت تاکید کرد که حتی نام کشورما از سوی گزارشگر اعلام شده و و حتی در درج نام تیم هم از کلمه ایران استفاده شده و تمام تیم ها با پرچم امارات به معنای برگزاری این تورنمنت در این کشور شرکت کردند و معنای فروختن نام ایران نبوده است.

به هرشکل آن چه که امروز مورد توجه است صحبت های متناقض به خصوص از سوی فدراسیون است. فدراسیونی که خودش مجوز اعزام داده حالا می گوید به دنبال بررسی است. آیا این کار نباید قبل از اعزام صورت بگیرد؟! اگر هم صورت گرفته پس دیگر صحبت درباره بررسی به چه معناست؟

۲۵۳۲۵۱

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد