مطمئناً انتخاب یک کارت اینترنت خوب و استفاده از یک ISP مناسب جهت بهره‌گیری از اینترنت Dial-up یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران اینترنت در ایران است. قصد داریم ترفندهایی فوق‌العاده را برای شناخت و انتخاب بهترین ISP به شما معرفی کنیم. عواملی که بر اساس آن‌ها می‌توانید مطمئن‌ترین ISP را امتحان کنید (ISP شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات اینترنت است).

1- نوع خطوط
در حال حاضر دو نوع خط مخابراتی جهت ایجاد ارتباط از طریق مودم‌های معمولی وجود دارد:
1-1) خطوط دیجیتال (E1): دارای سرعت ماکزیمم Kbps 56 میباشد. که البته با توجه به کیفیت خط و هم‌چنین رعایت استانداردهای لازم هنگام کابل کشی تلفن منزل یا محل کار این سرعت متغییر می باشد در نتیجه تاکید بر این است حتما” از کیفیت کابل کشی اطمینان حاصل کنید.
2-1) خطوط آنالوگ (معمولی): دارای سرعت ماکزیمم Kbps 33.6 میباشند و همانند مورد فوق کیفیت خط در سرعت آن تاثیرگذار می باشد.
دقت داشته باشید استفاده از خطوط دیجیتال مناسب تر است (ترفندستان) بشرط آنکه از نظر پهنای باند محدودیتی وجود نداشته باشد. بعنوان مثال شما می‌توانید برای انتقال آب از لوله 6 اینچی استفاده نمائید ولی آب هدایت شده به داخل لوله آب تنها 2 اینچ باشد. با آنکه لوله آب قابلیت انتقال حجم بیش‌تری دارد ولی بعلت حجم کمتر آب انتقال داده شده عملاً از کل قطر لوله استفاده نمی‌شود. پس دقت داشته باشید خطوط دیجیتال بعنوان مزیت مطرح می باشد بشرط آنکه جریان اطلاعات همانند جریان آب با محدودیت مواجه نشود. ممکن است یک ISP با خطوط آنالوگ ولی با ارئه پهنای باند کافی سرعت بیش‌تری داشته باشد.
هم‌چنین بایستی بدانید کلیه خطوط E1 در کشور با پیش شماره 971 است.
بعضی از مراکز تلفن داخل شهر و هم‌چنین ساکنین شهرستانهای اطراف ممکن است با خطوط E1 مشکلاتی داشته باشند پس بهتر است یک ISP هم از خطوط E1 بهره مند باشد و هم از خطوط آنالوگ.

2- تعداد خطوط
این مورد یک امر نسبی می باشد چون بر اساس تعداد کاربر تعداد خطوط مشخص می‌گردد ولی در کل هیچ ISP نباید وقت کاربر خود را با شنیدن بوق اشغال تلف نماید.

3- پشتیبانی فنی مناسب
یک ISP موفق باید دارای تیم فنی 24 ساعته باشد تا در هر زمان مشکلات کاربران خود را رفع نماید و در صورت بروز مشکل هر چه سریعتر آن را بر طرف نماید.

4 – استفاده از سروس‌های Backup
یک ISP موفق باید با استفاده از سرویس‌های پشتیبان بتواند امکان قطع بودن سرویس‌های خود را به کم‌ترین زمان برساند.

5- PING
پس از اتصال به شبکه لازم است از کیفیت ارتباط و سرعت آن مطلع شویم. بدین منظور:
از منوی Start وارد Run شده و عبارت cmd را وارد کرده و Enter بزنید.
در پنجره Command Prompt دستور PING www.tarfandestan.com -t را تایپ نمایید سپس دکمه Enter صفحه کلید خود را فشار دهید.
در این حالت یکسری اطلاعات خط به خط ظاهر می‌شوند. اگر اطلاعات مربوطه با کلمه Reply آغاز شود به معنی اتصال به شبکه اینترنت میباشد و در صورتی که با کلمه Request Time Out شروع شود به معنی عدم اتصال به اینترنت می باشد در این حالت اگر سایتی را در اینترنت اکسپلورر خود وارد نمائیم پیام The Page Can Not Be Displayed نمایش داده خواهد شد.
حال اگر پیامهای خطی با کلمه Reply شروع شده باشند؛ در قسمت Time هر چه کمتر باشد اطلاعات در زمان کمتری به کامپیوتر شما می رسند که این زمان تحت تاثیر عوامل مختلف تغییر می‌کند این عوامل شامل: دسترسی مستقیم به اینترنت. آب و هوا. تعداد کاربر هم‌زمان و… می باشد. ولی در خطوط معمولی نباید بیش‌تر از 700 میلی ثانیه و در خطوط دیجیتال (E1) بیش‌تر از 600 میلی ثانیه باشد. قطعاًهر چه قدر این میزان زمان کمتر باشد نتیجه بهتر است.

6 – پهنای باند (Bandwidth)
همان‌طور که در قسمت نوع خطوط نیز گفته شد پهنای باند بعنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای شرکتهای ارائه کننده اینترنت می باشد. جهت تست پهنای باند یک فایل به دلخواه را از یک سایت با سروری خوب دانلود نمایید. دقت داشته باشید حجم فایل مورد نظر بیش‌تر از 6 مگابایت نباشد زیرا وقت زیادی می‌گیرد. سپس همانند مثال ذیل عمل نمایید:
فرض نمایید فایل مربوطه MB 5 حجم داشته باشد.
5MB*1024=5120 KB
فایل مورد نظر مثلا در زمان 25 دقیقه دریافت شده است:
25Min*60Sec=1500 Sec
5120/1500=3.41 KB
عدد 3.41 KB پهنای باند اختصاص داده شده به شما می باشد.
در خطوط معمولی (آنالوگ) این عدد نباید کمتر از KB 2.5 باشد و در خطوط دیجیتال (E1) کمتر از KB 4.5 نباید باشد.
فراموش نکنیم عامل کیفیت خطوط ارتباطی و هم‌چنین مراکز مخابراتی تاثیر بسزایی در این پهنای باند دارد.