خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » همه چیز درباره استروئیدهای آنابولیک

دانلود کتاب های امتحان شده

همه چیز درباره استروئیدهای آنابولیک

همه چیز درباره استروئیدهای آنابولیک

استروئید های آنابولیک رده ای از دارو ها هستند مشتمل بر هورمون مردانه تستوسترون و گروهی از تستوسترون های صناعی که در مقادیر مختلف برای بدنسازی و افزایش حجم عضلات بکار می روند. در این مطلب به بیان عوارض مصرف آنها می پردازیم.


همه چیز درباره استروئیدهای آنابولیک

استروئیدها یا کورتیکواستروئید یا کورتون، داروهایی مصنوعی هستند که بسیار به هورمون کورتیزول شباهت دارند. کورتیزول نام هورمونی است که از غدد فوق کلیوی به طور طبیعی ترشح می‎شود. از کورتون‎ها برای کاهش التهاب و درمان برخی بیماری‎ها استفاده می‎شود.

برخی افراد از شکل دیگری از استروئیدها یعنی استروئید‎های آنابولیک به منظور افزایش حجم و قدرت عضلات خود استفاده می‎کنند. احتمالاً می‎دانید که مصرف این مواد برای عضله سازی خوب نیست. مصرف استروئید حتی برای درمان بیماری‎ها ممکن اسقت عوارض جانبی برگشت ناپذیری به دنبال داشته باشد.

استروئیدهای آنابولیک با کورتیکواستروئیدها فرق دارند. از کورتیکواستروئیدها برای کاهش التهابات و تضعیف دستگاه ایمنی استفاده می‌شود اما استروئیدهای آنابولیک برای عضله سازی به کار می‌روند.

استروئیدهای آنابولیکی که ورزشکاران از آن استفاده می‎کنند، شکل مصنوعی هورمون مردانه تستوسترون است. تستوسترون هورمونی است که به طور طبیعی در بدن مردان و زنان در محدوده میزان مشخصی تولید می‎شود اما مانند تمامی هورمون‎ها، هنگامی که ترشح آن بیشتر از حالت طبیعی شود ممکن است عوارض بدی به همراه داشته باشد.

چرا پزشکان استروئید تجویز می‎کنند؟

در برخی بیماری‎های خاص، ممکن است پزشکان استروئید آنابولیک را تجویز کنند. مثلاً در بیماری ایدز، پزشک ممکن است برای جلوگیری از نابودی عضلات این کار را انجام دهند. همچنین استروئیدها می‌توانند برای بهبود کاهش عملکرد بیضه‎ها یا بلوغ دیررس کاربرد داشته باشند. اما برای بهبود عملکرد ورزشی، پزشکان مجاز به تجویز استروئیدها نیستند. 1

تاریخچه

استروئیدهای آنابولیک در دهه ۱۹۳۰ میلادی جهت درمان کم کاری غدد جنسی مردان ساخته شدند. در این بیماری بیضه ها به مقدار کافی تستسوسترون (مهم ترین هورمون جنسی مردان) تولید نمی کنند. در نتیجه رشد ونمو واعمال جنسی بیمار مختل می شود. کاربرد اصلی این مواد در پزشکی، درمان به تأخیر افتادن بلوغ ، بعضی انواع ناتوانی جنسی و تخفیف ضعف و تحلیل بدن طی عفونت HIV (ویروس ایدز) و بیماری های دیگر است.

در دهه ۱۹۳۰ میلادی دانشمندان دریافتند استروئیدهای آنابولیک می توانند رشد ماهیچه های اسکلتی را در جانوران آزمایشگاهی تقویت کنند. پس از این کشف، نخست وزنه برداران و بدن سازان و سپس ورزشکاران سایر رشته های ورزشی از این ترکیبات استفاده کردند. به این ترتیب، استفاده نادرست از استروئیدها چنان در میان ورزشکاران شایع شد که بر نتایج مسابقات تأثیر گذاشت. تاکنون بیش از ۱۰۰ نوع استروئید آنابولیک تولید شده است. در جدول زیر ترکیباتی که بطور معمول استفاده می شوند نام برده شده است .

چگونگی مصرف استروئیدهای آنابولیک

برخی استروئیدهای آنابولیک به صورت خوراکی، برخی به صورت تزریق درون ماهیچه یی و برخی نیز به صورت ژل و کرم (که روی پوست مالیده می شوند) مصرف می شوند. از آنجا که استفاده کنندگان از این استروئیدها معتقدند اثری که مصرف چند استروئید مختلف بر اندازه ماهیچه ها دارد.

از مصرف جداگانه آنها بیشتر است، به طور معمول از دو یا چند استروئید آنابولیک مختلف استفاده می کنند و از مخلوطی از استروئیدهای خوراکی، تزریقی و پمادهای پوستی بهره می گیرند.

مقداری که مصرف می شود ممکن است 10 تا 100 برابر از مقداری که برای اهداف پزشکی تجویز می شود، بیشتر باشد. مصرف کنندگان استروئیدهای آنابولیک اغلب مقدار مصرف خود را طی یک دوره 6 تا 12 هفته یی افزایش می دهند. آنها در آغاز دوره از مقدار اندکی استفاده می کنند و به کندی مقدار مصرف را بالامی برند. در نیمه دوم دوره، این مقدار به کندی کاهش داده می شود تا به صفر برسد.

گاهی در ادامه این دوره، دوره دیگری را پی می گیرند که در آن شخص بدون استفاده از دارو به ورزش خود ادامه می دهد. آنان معتقدند این شیوه، امکان میزان شدن بدن با مقدار بالای استروئیدها را فراهم می سازد، اما این باورها هنوز به صورت علمی بررسی نشده اند.2

عوارض شایع مصرف استروئیدهای آنابولیک چیست؟

استروئیدها باعث ریزش مو و جوش می‌شوند. باعث رشد سینه در مردان و رویش ریش در زنان می‌شود. استروئیدها باعث رشد تومور در کبد  و مسدود شدن رگ های قلب می‌شوند. آن‌ها هم‌چنین ممکن‌است باعث عصابنیت مصرف‌کننده شوند. به‌ طور خلاصه ، استروئیدها ضربه‌ی سختی به بدن میزنند.

استروئیدها، مصرف‌کنندگان را عضلانی می‌کنند اما سلامت را به میزان وحشتناکی به خطر می‌اندازند. این درست است که با استروئیدها، ماهیچه‌ های سر شانه برآمده می‌شود ٬‌ سیکس پک یا شکم شش تکه در می آورید و دور بازو هایتان ۴۰ سانت می شود ! اما همه این‌ها ظاهری است . مصرف‌کنندگان استروئید ممکن‌است زمانی که در آینه نگاه می‌کنند بسیار خوشحال شوند اما استروئید ها برای آن ها مشکلات داخلی بسیاری به وجود می آورد. این مشکلات ممکن‌است در بقیه زندگی به آن‌ها صدمه‌بزند. استفاده از استروئید ممکن‌است عمر آن‌ها را کاهش‌دهد.

همه چیز درباره استروئیدهای آنابولیک

چگونه استروئیدها باعث عدم تعادل هورمون‌ها می‌شوند ؟

برای نوجوانان، تعادل هورمون مهم‌است. هورمون‌ها در توسعه‌ ویژگی‌های دخترانه در دختران و ویژگی‌های پسرانه در پسران نقش دارند. وقتی که شخصی به استروئید معتاد می‌شود، ادغام جنسیتی رخ می‌دهد. استفاده از استروئید در پسران باعث چروک شدن بیضه و کاهش تعداد اسپرم می‌شود. هم‌چنین ممکن‌است منجر به ایجاد سینه زنانه شود.

استفاده از استروئیدها در دختران باعث می‌شود عضلانی‌تر شوند. صدایشان بم‌تر می‌شود. رویش موی بدنشان زیاد می‌شود. سایز سینه‌هایشان کاهش می‌یابد.

سوء‌مصرف استروئید می‌تواند کشنده باشد

وقتی‌که استروئیدها وارد بدن می‌شوند، به اندام‌ها و عضلات مختلفی می‌روند. استروئید بر سلول‌های فردی اثر می‌گذارد و باعث‌می‌شود آن‌ها پروتیین تولیدکنند. این پروتیین‌ها مشکل ساز می‌شوند.

برای‌مثال، کبد تومور تولید می‌کند و باعث سرطان می‌شود. سوء‌مصرف‌کنندگان استروئید ممکن‌است به یک موقعیت پیچیده دچار شوند که peliosis hepatis نامیده می‌شود که در آن کیست‌های پر از خون در کبد ایجاد می‌شود. تومورها و کیست‌ها هر دو می‌توانند پاره‌شوند و باعث خونریزی داخلی شوند.

استروئیدها اصلا دوست قلب نیستند. سوء‌مصرف استروئید می‌تواند باعث حملات و سکته‌های قلبی، حتی در ورزشکاران جوان شود. نحوه‌ی اثر آن اینگونه است؛ استفاده از استروئید می‌تواند منجر به شرایطی شود که بیماری آترواسکلروز یا تصلب شرایین نامیده‌می‌شود که باعث رسوب چربی در عروق می‌شود و جریان خون را مختل می‌کند. وقتی که جریان خون به قلب مسدود شود، حمله‌ قلبی رخ می‌دهد. اگر جریان خون به مغز مسدود شود، باعث سکته‌ مغزی می‌شود.

حجیم کردن عضلات با استفاده از استروئید، نوجوانان را در خطر بیش‌تر بیماری‌های کبدی و قلبی‌-عروقی قرار می‌دهد. استروئیدها می‌توانند سیستم ایمنی را که به بدن کمک می‌کند در برابر میکروب‌ها و بیماری‌ها مبارزه‌کنند، تضعیف کنند. این بدین معنی است که ابتلا به بیماری های ساده پیش پا افتاده ترین عوارض سوء‌مصرف‌کننده‌ی استروئید است.

با تزریق استروئید، نوجوانان در معرض بیماری‌های ایدز ، هپاتیت آ و هپاتیت سی قرار می‌گیرند. بسیاری از سوء‌مصرف‌کنندگان، به‌صورت مشترک و غیر استریل تزریق می‌کنند که می‌تواند باعث شیوع عفونت‌های ویروسی شود.

استروئیدها می‌توانند باعث تغییرات خلقی شدید شوند

استروئیدها هم‌چنین می‌توانند مغز شما را آشفته‌کنند. خشم و حتی آدم کشی می‌تواند از چگونگی فعالیت استروئید در مغز ناشی‌شوند. درست است. حتی افرادی که آرام و نرمال شناخته‌شده‌اند ممکن‌است در اثر مصرف این هورمون‌های مصنوعی، مرتکب قتل شوند.

خلق‌وخو و احساسات شما توسط سیستم لیمبیک مغز متعادل می‌شود. استروئیدها بر روی سیستم لیمبیک اثر می‌کنند و ممکن‌است باعث تحریک‌پذیری و افسردگی خفیف شوند. در نهایت، استروئیدها می‌توانند باعث جنون، هذیان و تجاوز خشونت‌آمیز شوند.

پی نوشت:
1.www.hodhod.ca
2.www.pezeshk.us
3.www.rastineh.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها