خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » همه چیز راجع به اکوکاردیوگرام

دانلود کتاب های امتحان شده

همه چیز راجع به اکوکاردیوگرام

همه چیز راجع به اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرافی قلب یا همان اکوی قلب یکی از رایج ترین ابزار تشخیصی است که متخصص قلب برای دیدن قلب، دریچه های آن و دیگر عروق خونی از آن استفاده می کنند.دستگاه اکوکاردیوگرافی اساسا یک ابزار سونوگرافی داپلر است. این دستگاه امواج صوتی را منتشر می کند که از ساختار قلب عبور می کند و تصویری از قلب و یا رگ های خونی تحت معاینه ایجاد می کند.


همه چیز راجع به اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرام با استفاده از امواج صوتی، تصاویری از قلب شما را تهیه می کند که پزشکتان می تواند با استفاده از این تصاویر برای شناسایی بیماری های قلبی استفاده کند. پزشک امکان دارد برای بررسی مشکلات قلبی مختلف، یکی از چندین نوع اکو کاردیو گرام را توصیه کند.

اکوکاردیوگرام ممکن است برای ارزیابی بیشتر علائم زیر انجام شود:
 

آترواسکلروز

گرفتگی تدریجی شریان ها توسط مواد چربی و سایر مواد موجود در جریان خون.
 

کاردیو میوپاتی

بزرگ شدن قلب به دلیل ضعف عضله قلب
 

بیماری قلبی مادر زادی

نقص در یک یا چند ساختار قلب که هنگام تشکیل جنین رخ می دهد، مانند نقص سپتوم یا دیواره بطنی (سوراخ در دیواره بین 2 بطن تحتانی قلب).
 

نارسایی قلبی

شرایطی است که در طی استراحت قلب، عضله قلب ضعیف شده یا سفت می شود و نمی تواند خون را به طور مؤثر پمپ کرد. نارسایی قلبی می تواند باعث ایجاد مایعات (احتقان) در رگ های خونی و ریه ها، و ورم (تورم) در پا، مچ پا و سایر قسمت های بدن گردد.
 

آنوریسم

تضعیف بخشی از ماهیچه های قلب یا آئورت. آنوریسم ممکن است در معرض خطر پارگی قلب یا آئورت قرار گیرد.
 

بیماری دریچه قلب

نقص یک یا چند دریچه قلب که ممکن است باعث ناهنجاری جریان خون در قلب شود. اکو کاردیو گرام همچنین می تواند عفونت بافت دریچه قلب را بررسی کند.
 

تومور قلب

تومور قلب که ممکن است در سطح بیرونی قلب، در یک یا چند محفظه قلب یا درون بافت عضلانی (میوکارد) قلب رخ دهد.
 

پریکاردیت

التهاب یا عفونت کیسه ای که قلب را محاصره می کند.
 

افیوژن پریکارد یا تامپوناد قلبی

کیسه اطراف قلب می تواند پر از مایع، خون یا عفونت شود و قلب را تحت فشار قرار دهد.
 

نقص در سپتوم یا دیواره دهلیزی

کانال های نامنظم بین دهلیز طرف راست و چپ قلب که ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشد، یا ممکن است به صورت تروما و یا بعد از حمله قلبی ایجاد شود.

همچنین ممکن است اکو کاردیو گرام برای ارزیابی عملکرد کلی قلب و ساختار کلی آن انجام شود.1

همه چیز راجع به اکوکاردیوگرام

انواع اکوکاردیوگرافی

 

اکوکاردیوگرافی ترانزیستوری

این آزمایش اکو، رایج‌ترین نوع اکوکاردیوگرافی است، این نوع اکو قلب بی‌درد و بی‌خطر است. یک دستگاه مبدل روی قفسه سینه شما روی قلب قرار می‌گیرد. این مبدل امواج فراصوتی را از طریق قفسه سینه به سمت قلب شما می‌فرستد. یک رایانه امواج صوتی را به عنوان بازتابی به مبدل تغییر می‌دهد. این تصاویر زنده در یک مانیتور نشان داده می‌شود.
 

اکوکاردیوگرافی transesophageal

اگر یک اکو کاردیوگرام transthoracic تصاویر قطعی تولید نکند، پزشک ممکن است یک echocardiogram transesophageal را توصیه کند. در این روش، دکتر یک مبدل بسیار کوچک‌تر را از طریق یک لوله نازک و انعطاف پذیر در دهان شما هدایت می‌کند. این لوله از طریق مری شما هدایت می‌شود. با مبدل در پشت قلب، دکتر شما می‌تواند هر گونه مشکل را بهتر ببیند.
 

اکو کاردیوگرام استرس

 اکو کاردیوگرام استرس با استفاده از اکوکاردیوگرافی transthoracic سنتی استفاده می‌شود. با این حال، این روش پس از اینکه شما ورزش کردید یا دارو مصرف کردید تا ضربان قلب سریعتر شود، انجام می‌شود. این کار اجازه می‌دهد تا دکتر چگونگی کارکرد قلب تحت استرس را ارزیابی کند.
 

اکوکاردیوگرافی سه بعدی

یک اکو کاردیوگرام سه بعدی (3-D) با استفاده از هر دو echocardiography transesophageal یا transthoracic تصاویر سه بعدی از قلب را ایجاد می‌کند. نتیجه، شامل تصاویر متعدد از زوایای مختلف است. این روش قبل از عمل جراحی قلب استفاده می‌شود. همچنین برای تشخیص مشکلات قلبی در کودکان نیز کاربرد دارد.
 

اکوکاردیوگرافی جنینی

 اکوکاردیوگرافی جنینی در مادران باردار در دوران بارداری ۱۸ تا ۲۲ ماهگی حاملگی استفاده می‌شود. این مبدل روی شکم زن قرار می‌گیرد تا مشکلات قلبی در جنین بررسی شود.2
 

آمادگی جهت انجام اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرام ها روش هایی کم خطر و نسبتاً سریع هستند که به حداقل آماده سازی نیاز دارند.

در مواردی که یک متخصص مراقبت های بهداشتی اکوکاردیوگرام را از خارج بدن می گیرد ، فرد نیازی به آماده سازی ندارد.

برای افرادی که اکوکاردیوگرام از راه مری دریافت می کنند ، پزشک توصیه می کند حداقل 4 ساعت قبل از معاینه از خوردن و نوشیدن هر چیزی خودداری کنند.

پس از اتمام بی حسی موضعی ، افراد می توانندحدود 1-2 ساعت پس از اکوکاردیوگرام ، خوردن و آشامیدن را از سر بگیرند.3
 

نحوه انجام اکوکاردیوگرام 

طول آزمایش اکوکاردیوگرام ، فرد اکوکاردیوگرام لباس خود را از کمر به بالا برمی دارد. اگر بخواهند در طول امتحان خود را بپوشانند ، می توانند لباس بیمارستان بپوشند. سپس سونوگرافی به فرد دستور می دهد که روی میز ، در پشت یا سمت چپ خود دراز بکشد. آنها ممکن است یک محلول نمکی تزریق کنند یا به رنگ آمیزی به وریدهای فرد بپردازند ، که باعث می شود قلب در اکوکاردیوگرام مشخص شود. روش دقیق آن به نوع اکوکاردیوگرام بستگی دارد. برای مثال: 

اکوکاردیوگرام ترانتوراسیک

اگر یک پزشک اکوکاردیوگرام ترانتوراکس را دخواست کند ، متخصص سونوگرافی یک ژل به سینه می زند. سپس سونوگرافی مبدل را به اطراف قفسه سینه منتقل می کند تا تصاویر مختلفی از قلب به دست آورد. در طول آزمایش ، متخصص سونوگرافی ممکن است از فرد بخواهد موقعیت خود را تغییر دهد یا نفس عمیق بکشد. آنها ممکن است مبدل را به داخل سینه فشار دهند تا تصویر بهتری از قلب داشته باشند.

اکوکاردیوگرام از راه مری

در طی اکوکاردیوگرام از راه مری ، فرد ممکن است یک آرامبخش ملایم برای کمک به شل شدن عضلات گلو و یک بی حسی موضعی برای بی حس کردن رفلکس گلو دریافت کند. به محض اثر آرام بخش ، پزشک یک مبدل کوچک را در انتهای یک لوله طولانی به پایین حلق و مری هدایت می کند تا زمانی که به پشت قلب برسد. سونوگرافی همزمان تصاویر قلب را ضبط می کند. فرد پس از بلعیدن اولیه پروب ، نباید مبدل یا لوله را در مری خود احساس کند.3
 

خطرات اکو کاردیو گرام

هیچ خطری در اکو کاردیو گرام ترانسوراسیک استاندارد وجود ندارد. شما ممکن است به خاطر الکترود سقت در برابر قفسه سینه خود احساس فشار و ناراحتی کنید. استحکام و فشار وارد شده، برای تولید بهترین تصاویر از قلب لازم است.

اگر اکو کاردیو گرام ترانسو فاژال دارید، پس از آن ممکن است چند ساعت گلو درد داشته باشد. به ندرت ممکن است لوله داخل گلوی شما خراشی ایجاد کند. میزان اکسیژن شما در طول امتحان کنترل می شود تا مشکلات تنفسی ناشی از داروهای آرام بخش بررسی شود.

در طول اکو کاردیو گرام استرس، ورزش یا دارو نه خود اکو کاردیو گرام، ممکن است به طور موقت باعث ضربان قلب نامنظم شود. عوارض جدی مانند حمله قلبی نادر است.1
 

نتایج اکو کاردیو گرام

اگر اکو کاردیو گرام شما طبیعی باشد، دیگر لازم نیست آزمایش دیگری انجام شود. اگر نتایج نگران کننده باشد، ممکن است برای آزمایش های بیشتر به متخصص قلب و عروق ارجاع داده شوید.

اطلاعات مربوط به اکو کاردیو گرام ممکن است موارد زیر را نشان دهد:

همه چیز راجع به اکوکاردیوگرام
 

تغییر در اندازه قلب

(دریچه های قلب ضعیف یا آسیب دیده ) فشار خون بالا یا سایر بیماری ها می توانند باعث بزرگ شدن حفره های قلب شوند. یا دیواره های قلب بطور غیر طبیعی ضخیم گردند.
 

قدرت پمپاژ قلب

اکو کاردیو گرام درصد خونی که از بطن پر شده با هر ضربان قلب پمپ می شود و میزان حجم خونی که بوسیله قلب در یک دقیقه (خروجی قلبی) خارج می شود را اندازه می گیرد.

قلبی که نتواند خون کافی را برای تأمین نیازهای بدن پمپاژ کند، می تواند منجر به علائم نارسایی قلبی شود.
 

آسیب به عضله قلب

اکو کاردیو گرام به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد که آیا تمام قسمت های دیواره قلب به طور عادی در فعالیت پمپاژ قلب نقش دارند یا ندارند.

مناطقی از دیواره قلب که ضعیف منقبض می شود ممکن است در اثر حمله قلبی آسیب دیده یا اکسیژن خیلی کمی دریافت کنند.
 

مشکلات دریچه

اکو کاردیو گرام می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که دریچه های قلب به اندازه کافی برای جریان خون باز شده و یا به طور کامل بسته می شود تا از نشت خون جلوگیری کند.
 

نقایص قلب

اکو کاردیو گرام می تواند مشکلات و اختلالات حفره های قلب، ارتباطات غیرطبیعی بین قلب و رگ های خونی اصلی و نقص های پیچیده قلب که در بدو تولد وجود دارد، را نشان دهد.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.drdr.ir
3.www.angabinteb.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها