خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » همه چیز راجع به فنر قلب

دانلود کتاب های امتحان شده

همه چیز راجع به فنر قلب

همه چیز راجع به فنر قلب

در حدود یک سوم ازبیمارانی که تحت آنژیوپلاستی بدون استنت گذاری قرار می گیرند، سرخرگ مربوطه دوباره شروع به تنگ شدن در عرض چند ماه پس از عمل می نماید . این کاهش دوباره قطر، تنگی مجددنامیده می شود .استنت به پیشگیری از این حالت کمک می کند.


همه چیز راجع به فنر قلب

فنر قلب

اﻳﻦ روش ﺣﺪ ﻓﺎﺻﻞ درﻣﺎن دارویی و ﺟﺮاحی اﺳﺖ، ﺑﻪ اﻳﻦ ﺻﻮرت ﻛﻪ ﻳﻚ ﻣﺠﺮای ﻓﻠﺰی ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﺗﻨﮓ ﺷﺪه در ﺳﺮﺧﺮگ ﻛﺮوﻧﺮی ﻗﻠﺒﺘﺎن ﻓﺮﺳﺘﺎده ﻣﻲﺷﻮد.

ﻣﺠﺮای ﻓﻠﺰی (اﺳﺘﻨﺖ) در ﻧﺎﺣﻴﻪ ﺗﻨگی ﻗﺮار ﻣﻲ ﮔﻴﺮد و ﺳﺮﺧﺮگ را ﮔﺸﺎد ﻣﻲﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺧﻮن ﺑﺘﻮاﻧﺪ براحتی ﺟﺮﻳﺎن ﭘﻴﺪا ﻛﻨﺪ و ﺑﻪ ﻣﺎﻫﻴﭽـﻪ قلب ﺧـﻮن و اﻛﺴﻴﮋن رﺳﺎنی ﻛﻨﺪ.

اﮔـﺮ ﺳﺮﺧﺮگ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﺎﻣﻞ ﻣﺴﺪود ﺷﺪه ﺑﺎشند، گذاشتن فنر قلب در بیماری گرفتگی رگ ﻧمیﺗﻮاﻧﺪ درﻣﺎنی ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ.1
 

چه زمانی به فنر قلب نیاز است؟

هنگامی که پلاک در یک رگ خون ایجاد می‌شود، معمولاً فنر قلب مورد نیاز است. پلاک از کلسترول و سایر مواد تشکیل شده است که به دیواره‌های یک رگ متصل می‌شوند.
 
در یک حالت اضطراری ممکن است به یک فنر قلب نیاز داشته باشید. یک روش اضطراری شایع‌تر است، هنگامی که یکی از رگ‌ها به‌عنوان مثال عروق کرونری مسدود شده باشد. پزشک شما برای اولین بار کاتتر را به دلیل مسدود شدن رگ‌ها تجویز می‌کند. این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا آنژیوپلاستی بالون را برای باز کردن انسداد انجام دهند. سپس آن‌ها را در شریان قرار می‌دهند تا رگ باز شود.
 
استنت ها همچنین می‌توانند برای جلوگیری از بسته شدن آنوریسم در مغز، آئورت یا سایر عروق خونی مفید باشند.
 
علاوه بر عروق خونی، استنت ها می‌توانند هر یک از موارد زیر را باز کنند:
 
مجاری صفراوی، لوله‌هایی است که آنزیم‌های صفرا را به اندام‌های گوارشی انتقال می‌دهند

ناژک ها، که مجاری کوچک هوایی در ریه‌ها است

میزنای، لوله‌هایی که از کلیه به مثانه متصل می‌شوند

این لوله‌ها هم می‌توانند مانند رگ‌های خونی آسیب دیده، یا مسدود شوند و با کمک فنرها باز شوند.1
 

قبل از عمل  

پزشک تصمیم می‌گیرد از کدام قسمت بدن شما به عنوان بهترین نقطه برای دسترسی به یکی از شریان‌های شما استفاده کند کشاله ران، مچ دست یا بازو. سپس ناحیه انتخاب شده تمیز می‌شود، شیو می‌شود و با بی حسی موضعی بی حس خواهد شد. اگر قرار است عمل کاشت استنت در شما انجام شود با پزشک خود صحبت کنید تا اطلاعات لازم را در خصوص مراقبت‌های قبل از عمل و آماده شدن برای درمان را در اختیار شما قرار دهد.

در صورتی که از یک داروی خاص استفاده می‌کنید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. در اکثر موارد شما باید همه داروهای خود را مانند قبل مصرف کنید به ویژه داروهای مخصوص کنترل فشار خون. فهرست کاملی از داروهایی که مصرف می‌کنید را در اختیار پزشک قرار دهید تا در خصوص ادامه مصرف یا قطع مصرف آنها شما را راهنمایی کند. درباره موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

در صورتی که نمی‌توانید آسپرین مصرف کنید.

در صورتی که آلرژی دارید.

در صورتی که سابقه بروز مشکلات خونریزی دهنده را دارید.

در صورتی که در دوران بارداری و شیردهی به سر می‌برید.

در صورتی که قصد انجام یک عمل جراحی دیگر یا ترمیم دندان خود را ظرف چند روز آینده دارید.

احتمالاً پزشک از شما می‌خواهد که تا چند روز قبل از کاشت استنت به مصرف آسپرین و سایر داروهای خود ادامه بدهید. مصرف این داروها از تشکیل لخته خون در هنگام انجام عمل جراحی جلوگیری خواهد کرد. ممکن است پزشک از شما بخواهد که به مدت چند ساعت قبل از عمل ناشتا باشید و از مصرف آب و مواد غذایی خودداری کنید. در صورتی که پزشک از شما خواسته است داروهای خود را مانند قبل مصرف کنید بهتر است آنها را با یک جرعه آب بخورید.3

همه چیز راجع به فنر قلب

فنر قلبی چگونه انجام می شود؟

روش فنر قلبی یک روش ایمن است که در یک اتاق عمل به نام آزمایشگاه کاتتریزاسیون انجام می شود. آزمایشگاه Cath یک اتاق استریل شده است که شامل ابزارهای پزشکی متعدد، مانیتورهای تلویزیونی و سایر تجهیزات پزشکی است. هنگامی که به آزمایشگاه منتقل می شوید، در یک جدول قرار می گیرید.

هنگامی که در این جدول قرار گرفتید، فشار خون، پالس و سایر علائم حیاتی از طریق یک مانیتور ثبت می شود. روش فنر قلبی با استفاده از بیهوشی محلی انجام می شود و در طی انجام این روش بیدار خواهید بود.

این مراحل عبارتند از:

– برای شروع این روش، پزشک یکی از شریان های بزرگ را تعیین می کند که در پای راست یا پای چپ قرار دارد. این شریان، شریان فمورال نامیده می شود و شریان اصلی پا است.

– پزشک ناحیه مورد نظر را تمیز می کند و بیهوشی موضعی را به داخل ناحیه وارد می کند تا در طول درمان احساس درد نکنید.

– از یک سوزن مخصوص برای ورود به شریان در کشاله ران استفاده می شود. با توجه به بی حسی موضعی نباید احساس درد کنید.

– در این مرحله یک رنگ بی ضرر به سرخرگ تزریق می شود، فرآیند تزریق رنگ آنژیوگرافی نامیده می شود.

– یک سیم بسیار نازک به نام “سیم راهنما” به قسمت شریان های مسدود شده هدایت می شود. این باعث می شود که بالون آنژیوپلاستی به محل درمان هدایت شود.

– در ناحیه شریان تنگ شده، بالون دمیده می شود تا روی پلاک فشار وارد شود و آن را در برابر دیواره شریانی فشرده کند.

– در انتهای عمل، سیم راهنما و بالون حذف می شود. برای جلوگیری از خونریزی به محلی که کاتتر وارد شده است فشار کلی فیزیکی اعمال می شود. سپس ناحیه مورد نظر باند می شود.2
 

عوارض جراحی و نصب فنر قلب

هر گونه جراحی مانند جراحی باز قلب و یا غیره … دارای خطراتی است. گاهی ممکن است جراحی فنر قلب به‌منظور باز کردن رگ انسداد شده در مغز صورت گیرد. در این صورت خطرات زیادی وجود دارد.
 
خطرات مرتبط با گذاشتن فنر قلب عبارت‌اند از:
 
واکنش آلرژیک به داروها یا رنگ‌های مورد استفاده در این روش

مشکلات تنفسی به علت بیهوشی یا استفاده از استنت در نایژک‌ها

خون ریزی

انسداد شریان

لخته شدن خون

حمله قلبی

عفونت رگ

سنگ کلیه به دلیل استفاده از استنت در کورتون

تنگی مجدد شریان

عوارض جانبی نادر شامل سکته مغزی و تشنج است.
 
عوارض چندانی با استنت گزارش نشده است، و احتمال کمی وجود دارد که بدن فنر قلب را رد کند. تمامی این خطرات باید توسط پزشک به بیمار انتقال داده شود. فنر قلب گاهی فلزی بوده و یا اجزایی از جنس فلز داشته باشد. در این صورت ممکن است بیمار نسبت به فلزات آلرژی داشته باشد. تولید کنندگان فنر قلب توصیه می‌کنند که اگر کسی نسبت به فلزات حساسیت دارد، نباید از فنر قلب استفاده کند. در این زمینه حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
 
اگر دارای خونریزی هستید، باید معاینات لازم در این زمینه توسط پزشک شما انجام شود. به‌طورکلی، شما باید این مسائل را با پزشک خود در میان بگذارید. آن‌ها می‌توانند اطلاعات و راه کارهایی برای نگرانی‌هایی که دارید را به شما بدهند.
 
در اغلب موارد خطر اصلی مربوط به دریافت فنر قلب نیست. مسدود شدن عروق و کم شدن جریان خون خطرات جدی‌تری را به وجود می‌آورند که منجر به مرگ هم خواهد شد.1

همه چیز راجع به فنر قلب

فواید فنر انداختن قلب

– شریان های تنگ و مسدود شده باز می شوند، در نتیجه گردش جریان خون بهبود می یابد.

– عوارض عمده آن غیر معمول است.

– در مدت کوتاهی پس از انجام این کار می توانید به فعالیتهای طبیعی خود بازگردید.

– این روش معمولا با استفاده از بیهوشی محلی انجام می شود، که خطرات کمتری نسبت به بیهوشی عمومی دارد.2

پینوشتها
1.www.echocardiography.ir
2.www.stent.ir
3.www.drgalb.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها