خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بیماری پیتریازیس رزا

دانلود کتاب های امتحان شده

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بیماری پیتریازیس رزا

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بیماری پیتریازیس رزا

پیتریازیس رزا یک بیماری شایع پوستی است که به صورت لکه‌های قرمز فلسی شکل روی پوست و بیشتر در قفسه سینه و گردن ظاهر می‌شود. این لکه‌ها در ابتدا گرد هستند سپس به مرور کمرنگ و کشیده می‌شوند. علت دقیق این بیماری شایع پوستی مشخص نیست اما ظاهرا پس از یک بیماری ویروسی ظاهر می‌شود.


همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بیماری پیتریازیس رزا

پتیریازیس روزه آ یا جوش پولکی

پتیریازیس روزه آ یا جوش پولکی ضایعاتی است که معمولاً به صورت لکه های بزرگ دایره ای یا بیضی روی سینه، شکم یا کمر فرد به وجود می آید. این لکه ها هرالد (herald patch) نامیده شده و می تواند تا 10 سانتیمتر طول داشته باشد. لکه های این عارضه پوستی شامل لکه های کوچکتر پوستی می شود که اطراف لکه را پوشانده و شکلی شبیه به شاخه های افتاده درخت کاج را به وجود می آورد.

پتیریازیس روزه آ می تواند هر فردی در هر سنی را درگیر این بیماری پوستی کند. با این حال این بیماری بین سنین 10 تا 35 سالگی شایع بوده و. معمولاً طی 10 هفته بدون نیاز به هیچ درمانی بهبود خواهد یافت. ضایعات به وجود آمده در بیماری پتیریازیس روزه آ می تواند باعث خارش پوستی شود. درمان این بیماری باعث مداوای کامل علائم و نشانه های بیماری نشده و فقط می تواند علائم آن را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

Pityriasis rosea  ضایعات پوستی است که معمولاً در قسمت تحتانی تنه، بازوها، ران ها یا گردن فرد مبتلا ظاهر شده و ممکن است بدتر از چیزی باشد که به نظر می رسد. هرچقدر که نام این بیماری دشوار و پیچیده است، درمان آن ساده بوده و بیماری چندان شایعی نیست. اگرچه دلایل دقیق بروز این عارضه پوستی هنوز ناشناخته است.

با این حال پزشکان تصویر می کنند که این بیماری به علت یک ویروس عفونی، به ویژه برخی از انواع تبخال به وجود می آید. این بیماری به طور کلی در 20 سالگی اتفاق افتاده اما می تواند کودکان، نوجوانان و بزرگسالان بالای 20 سال را نیز درگیر کند. حتی در زمان بارداری نیز احتمال بروز این بیماری پوستی وجود دارد.

این بیماری مسری نبوده و در اکثر افراد، علائم و جای زخمی پس از بهبودی فرد باقی نخواهد ماند.1
 

علت پیتریازیس روزه آ

علت دقیق آن مشخص نیست. هیچ میکروبی (باکتری، ویروس یا قارچ) به عنوان علت یافت نشده است، اما انواع خاصی از ویروس هرپس انسانی می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند. ربطی به غذا، دارو‌ها یا استرس ندارد. با این وجود، برخی دارو‌ها (مثل دارو‌هایی که برای درمان آرتورز استفاده میشوند) می‌توانند سبب بثوراتی مشابه پیتریازیس روزه آ شوند.

پیتریازیس اغلب مسری نیست و بنابراین به دیگران منتقل نمی‌شود.2

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بیماری پیتریازیس رزا

علایم شایع پیتیریازیس روزه‌آ

بثورات پوستی کم‌رنگ که اغلب به‌صورت نواحی بیضی یا گرد صورتی کم‌رنگ یا قهوه‌ای روشن در چین‌های پوستی دیده می‌شود. ممکن است در ابتلا یک لکه پوستی بزرگتر (لکه پیش‌قراول) قبل از سایر ضایعات ظاهر گردد. این ضایعات ممکن است طرح درخت کریسمس را در ناحیه قفسه سینه یا پشت ایجاد کنند.

♦ خستگی خفیف‌

♦ خارش که معمولاً خفیف است.

♦ تب و سردرد خفیف گاهگاهی‌.2
 

عواقب موردانتظار

پیتریازیس روزه‌آ معمولاً سیر طبیعی خود را در طی ۵ هفته تا ۵ ماه طی می‌کند و هیچ دارو یا درمانی برای کوتاه کردن سیر آن وجود ندارد، ولی خارش و علایم آزارنده آن را می‌توان با درمان کاهش داد.

ضایعات پوستی این اختلال جوشگاه به‌جای نمی‌گذارند مگر در صورت بروز عفونت ثانویه. بروز ضایعات جدید تا چندین هفته ادامه می‌یابد. به‌نظر می‌رسد با برطرف شدن یک دوره بیماری مصونیت مادام‌العمر حاصل می‌شود.

اگر چه پیتریازیس روزه‌آ احتمالاً ناشی از یک عامل عفونی است، خود بیماری مسری نیست. سرایت بیماری حتی با تماس‌های نزدیک خانوادگی نیز نامحتمل است.2
 

تشخیص جوش پولکی

معمولاً پزشک ممکن است تشخیص جوش پولکی را فقط بر اساس ظاهر آن، خصوصاً از شروع یک پچ بزرگ اولیه و ایجاد بثورات متقارن به شکل درخت کریسمس، تشخیص دهد. همچنین پچ اولیه دارای یک حاشیه ریز و یک مرز مشخص دورش به اصطلاح “شبیه یقه” دارد.

برای رد سایر انواع اختلالات پوستی، یک پزشک ممکن است پوست را خراشیده و در مقیاس‌های میکروسکوپی را بررسی کند تا عفونتی قارچی که می‌تواند علایم پیتریازیس روزه آ را تقلید کند، تشخیص دهد.

همچنین آزمایش خون از جمله معرف سریع پلاسما(RPR) ممکن است برای تشخیص سفلیس ثانویه انجام شود که ممکن است مقلد پیتریازیس روزه آ باشد. در برخی موارد، ممکن است بیوپسی پوست لازم باشد تا سایر اختلالات پوستی را رد کند.3

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بیماری پیتریازیس رزا

درمان بیماری پوستی پیتریازیس روزه آ

پیتریازیس روزه آ معمولاً محدود است و نیازی به درمان ندارد و به طور خود به خود برطرف می‌شود. اگر علائم قابل توجهی ایجاد نشود، درمان لازم نیست. چون معمولاً طی شش تا نه هفته و بدون مداخله پزشکی، به خودی خود پاک می‌شود.

شایعترین علامت بیماری، خارش است که می‌تواند با کرم‌های استروئیدی موضعی بدون نسخه(مانند کرم هیدروکورتیزون) و آنتی هیستامین‌های خوراکی(مانند دیفن هیدرامین [بنادریل]، سیتریزین [Zyrtec]) درمان شود. این‌ها مدت زمان بثورات را کوتاه نمی‌کنند بلکه فقط باعث کاهش خارش می‌شوند.

درمان دیگر برای خارش، نور ماوراء بنفش (UVB) یا نور خورشید است. معمولاً بهترین روش برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد و زیاد شدن خارش، کاهش فعالیت بدنی و پرهیز از حمام داغ است.

شواهد محدودی در مورد کاهش مدت زمان بروز پیتریازیس روزه آ با استفاده خارج از برچسب از آنتی بیوتیک اریترومایسین یا داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر(زوویراکس) یا فامسیکلوویر(فامویر) وجود دارد. با این حال، هیچ یک از این داروها ثابت نشده است که به طور قطعی در درمان پیتریازیس روزه آ مؤثر هستند و معمولاً مورد نیاز نیستند.3
 

درمان خانگی پیتریازیس روزه آ

از آنجایی که این بثورات یک اختلال خود محدود شونده به حساب می‌آیند “اکثر بیماران به جای قرار گرفتن در پروتکل درمانی تهاجمی، فقط باید در مورد روند طبیعی بیماری مشاوره بگیرند.” اگر تحمل ندارید یا با بثورات خارش دار دست و پنجه نرم می‌کنید، روش‌هایی برای بهبود طبیعی پیتریازیس روزه آ وجود دارد. اکثر این داروهای طبیعی مؤثر نیز توسط داروهای مرسوم حمایت می‌شوند.
 

۱. حمام با جو دوسر

به طور کلی، اگر هر نوع بثورات پوستی دارید بهتر است در آب ولرم حمام کنید یا دوش بگیرید. از حمام آب داغ خودداری کنید زیرا می‌تواند علائم را بدتر کند. هنگام حمام ولرم، سعی کنید بلغور جو دوسر را به آب اضافه کنید.

این یک درمان طبیعی معمول است که می‌تواند به تسکین بثورات و بهبود علائم کمک کند. تحقیقات علمی نشان می دهد که جو دوسر به طور طبیعی حاوی ترکیباتی به نام اونانترامیدها هستند که دارای اثرات ضد التهابی و ضد خارش قوی هستند.

حدود یک فنجان جو دوسر را به حمام اضافه کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خیس کنید. همچنین می‌توانید جو دوسر را داخل یک پارچه شستشو یا جوراب زنانه ساق بلند بریزید(مطمئن شوید که انتهای آن را بسته‌اید تا جو بیرون نریزد) و سپس آن را درون آب بگذارید تا حمامتان آرام‌بخش شود.

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بیماری پیتریازیس رزا

۲. آلوئه ورا

مانند اکثر بثورات پوستی و خارش، رطوبت به شما کمک می‌کند تا پوست را مرطوب نگه دارید. این کار باعث بهبودی و جلوگیری از خارش می‌شود. یکی از بهترین موارد ترمیم کننده طبیعی پوست، آلوئه ورا است.

آلوئه ورا علاوه بر اینکه یک ماده شگفت انگیز مرطوب کننده است، ضد التهاب و تسکین دهنده مراقبت از پوست نیز می‌باشد. آلوئه ورا دارای خاصیت ضد ویروسی ذاتی است. در حقیقت، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان می‌دهد که چگونه آلوئه ورا فعالیت ضد ویروسی اش را در برابر برخی گونه های ویروس تبخال نشان می‌دهد.

آلوئه ورا همچنین دارای ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب است که همگی می‌توانند تقویت خوبی برای سلامت پوست باشند. می‌توانید از برگ تازه گیاه آلوئه ورا استفاده کنید یا ژل خالص آلوئه ورا را خریداری کنید. اگر از برگ تازه استفاده می‌کنید، به راحتی می‌توانید برگ را باز کرده و ژل آن را بیرون آورده و در قسمت بثورات بمالید. برای تأثیرات خنک کنندگی بیشتر، منبع آلوئه ورا خود را قبل از استفاده در یخچال قرار دهید و آن را در صورت نیاز چند بار در روز بمالید.
 

۳. روغن نارگیل

استفاده از یک مرطوب کننده بر روی بثورات یک توصیه معمول برای خود درمانی است. روغن نارگیل دارای اسیدهای چرب مفید است و این یک انتخاب طبیعی عالی برای جلوگیری از التهاب، خشکی و خارش است. حتی اگر صد درصد مشخص نشده باشد که علت پیتریازیس روزه آ ویروسی است، تحقیقات زیادی برای حمایت از منشا ویروسی در این بیماری پوستی انجام شده است.

یک دلیل خوب دیگر برای انتخاب این روغن به عنوان داروی طبیعی برای این بثورات پوسته پوسته، این است که نارگیل دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی قوی شناخته شده است. به سادگی و در صورت لزوم روغن نارگیل را به طور آزادانه در مناطق بثورات بمالید.
 

۴. نور طبیعی

گاهی اوقات یک روش مرسوم برای درمان، قرار دادن پوست در معرض نور ماوراء بنفش مصنوعی است. اما توصیه مشترک دیگر استفاده از نور طبیعی آفتاب برای کمک به محو شدن بثورات است. قرار گرفتن در معرض خفیف در برابر نور خورشید نیز ممکن است به بهبود سریع تر بثورات کمک کند. برای پنج الی ده دقیقه در روز و به مدت چندین روز هدف گذاری کنید.
 

۵. خنک نگه داشتن بدن

اجتناب از تمرینات شدید و سایر فعالیتهایی که احتمالاً احساس گرمای بیش از حد در شما ایجاد می‌کنند، می تواند به کاهش علائمی مانند خارش کمک کند. گفته می‌شود علائم خارش در حدود ۵۰ درصد موارد بروز می کند و اغلب توسط ورزش یا دوش آب گرم ایجاد می‌شود. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، در صورت گرمای بیش از حد، بثورات ممکن است رو به وخامت رفته و آشکارتر شوند.

برای خنک نگه داشتن بدن، عاقلانه است که هنگام داشتن این بثورات(یا هر نوع بثورات)، لباس خاصی نپوشید. از پوشیدن هر نوع لباس تنگ و یا ساخته شده از مواد مصنوعی، بپرهیزید. لباس های نخی گشاد و مناسب را برای پوشیدن انتخاب کنید. پوشیدن لباس‌هایی از این دست باعث می‌شود که کمتر احساس خارش داشته باشید و بهبود سریع‌تری را تجربه کنید.

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بیماری پیتریازیس رزا
 

۶. صبوری و تحمل

طبق گفته سازمان ملی بیماری‌های نادر: “بثورات معمولاً در قسمت پشت، سینه و معده قرار دارد و به خودی خود در طی یک تا سه ماه برطرف می‌شود.” در حالی که چهارچوب زمانی برطرف شدن یک مورد از پیتریازیس روزه آ در بین منابع گوناگون، متفاوت است؛ یک چیز واضح و قطعی است و آن این است که این بثورات از نوع خود به خود محدود شونده هستند.

بنابراین سعی کنید صبور باشید زیرا زمان طولانی لازم است تا بثورات به خودی خود برطرف شود. خبر خوب این است که اکثر مردم بیش از یکبار شیوع این بیماری را در زندگی خود ندارند و بنابراین عود نمی‌کند.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.fardanews.com
3.www.virtualdr.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها