خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بیماری کراتوز سبورئیک

دانلود کتاب های امتحان شده

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بیماری کراتوز سبورئیک

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بیماری کراتوز سبورئیک

بیماری کراتوز سبورئیک یکی از توده های پوستی غیر سرطانی می باشد که در افراد بالغ شایع است. بیماری کراتوز سبورئیک معمولا به صورت توده های روشن، سیاه یا قهوه ای ظاهر می شود که روی صورت، قفسه سینه، شانه ها و یا کمر دیده می شوند. این توده ها ظاهری موم مانند، فلس دار و کمی برجسته دارند.


همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بیماری کراتوز سبورئیک

کراتوز سبورئیک

کراتوز سبورئیک یک بیماری شایع است که باعث رشد غیر سرطانی پوست فرد مبتلا می شود. هر چقدر سن افراد افزایش یابد، احتمال ابتلای آن ها به این بیماری نیز افزایش خواهد یافت. کراتوز سبورئیک معمولاً لکه های پوستی به رنگ برنزه قهوه ای، سیاه یا قهوه ای روشن هستند. این لکه ها نسبتاً برآمده بوده و حالت پوسته پوسته دارند.

لکه های کراتوز سبکورئیک بیشتر در نواحی مثل سر، گردن، سینه یا کمر فرد ظاهر خواهد شد. لکه های به وجود آمده در اثر بیماری معمولاً بی ضرر بوده و مسری نیستند. در بیشتر موارد نیز افراد مبتلا به این عارضه پوستی نیازی به درمان نداشته ولی فرد در صورت عدم رضایت از ظاهر خود می تواند اقداماتی جهت درمان و برداشتن این لکه ها انجام دهد.

کراتوز سبورئیک عارضه پوستی است که خود را با رشد غیر طبیعی پوست نشان می دهد. این رشد پوستی و بروز لکه ها مشکلی برای سلامتی فرد به وجود نمی آورد اما در بعضی موارد با توجه به علائم مشابه، تشخیص سرطان ملانوما از بیماری کراتوز سبورئیک کار دشواری خواهد بود. در صورتی که پوست فرد مبتلا به طور غیر منتظره ای دچار تغییر شود، فرد باید حتماً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کند.1
 

چه کسانی مبتلا به کراتوز سبورئیک می شوند و دلیل آن چیست

به احتمال زیاد افرادی که به این زائده پوستی دچار می شوند، پوست روشنی دارند و اعضای خانواده آن ها نیز دارای کراتوز سبورئیک هستند. این زائده در افراد با پوست گندمی تا تیره نیز رشد می کند. در پوست تیره، کراتوز سبورئیک کوچکتر است و در اطراف چشم ظاهر می شود.

بعضی افراد در طی بارداری یا درمان به روش HRT، به کراتوز سبورئیک مبتلا می شوند.اکثر مردم در میانسالی و یا بعد از آن، به کراتوز سبورئیک مبتلا می شوند.

تعداد کراتوزهای سبورئیک با سن افزایش می یابد.کودکان به ندرت کراتوز سبورئیک دارند.

علت کراتوز سبورئیک ناشناخته است. یافته های موجود به شرح زیر است:

به نظر می رسد کراتوز های سبورئیک ارثی است زیرا اگر یک نفر در خانواده دچار آن باشد احتمالا بقیه اعضای خانواده هم دارای آن باشند.

خورشید ممکن است نقش مهمی در ایجاد کراتوز سبورئیک داشته باشد. مطالعات نشان می دهد که این زائده در پوستی ایجاد می شود که زیاد در نور خورشید بوده. از آنجایی که این زائده روی پوست هایی که از آفتاب محافظت میشده اند نیز رشد کرده تحقیقات بیشتری لازم است.

کراتوز سبورئیک مسری نیست. این زائده ممکن است تکثیر شود و به سایر قسمتهای بدن گسترش یابد. آنچه که واقعا اتفاق می افتد این است که هر چه افراد پیرتر میشوند بیشتر به این زائده ها دچار می شوند.3

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بیماری کراتوز سبورئیک

علائم کراتوز سبورئیک چیست؟

کراتوز سبورئیک معمولاً شبیه تومور مومی یا زگیل است. به طور معمول در صورت، سینه، شانه ها یا پشت ظاهر می شود. ممکن است یک تومور داشته باشید، اگرچه رشد چندگانه شایع تر است.

کراتوز سبورئیک:

کمی برآمده تر از پوست اطراف باشد.

اندازه آن از بسیار کوچک تا بیش از 1 اینچ (2.5 سانتی متر) متغیر است.

ممکن است خارش داشته باشد.

دارای ظاهری مشخص “چسباننده گی” است.

ظاهری سفید یا برنز داشته باشد که ممکن است به قهوه ای یا سیاه تیره تغییر کند.

به شکل گرد یا بیضی است.

ظاهری مومی و چسبیده داشته باشد.

رنگ آن از برنزه روشن تا قهوه ای یا سیاه متغیر است.

از پوست اطراف کاملاً مشخص باشد.

پوسته پوسته یا شبیه زگیل به نظر برسد.

تومور ها  بیشتر در سینه، شکم، کمر، گردن، بازوها، صورت یا سایر قسمت هایی از بدن که در معرض آفتاب هستند نمایان می شوند. ممکن است فقط 1 یا حداکثر صدها مورد از این تومور را داشته باشید. افزایش سن موجب تومورهای بیشتری می شود.2
 

چگونه کراتوز سبورئیک تشخیص داده می شود؟

یک پرسنل خدمات بهداشتی اغلب می تواند کراتوز سبورئیک را بر اساس شکل ظاهری آن تشخیص دهد. در بعضی موارد، ممکن است نیاز به نمونه برداری باشد.

اگر تومور پوستی دارید که شما را نگران می کند، همیشه بهتر است که به پرسنل خدمات بهداشتی خود مراجعه کنید. پرسنل خدمات بهداشتی از شما در مورد سابقه پزشکی و علائم شما سوال خواهد کرد و همچنین شما را معاینه کرده و تومور را از نزدیک بررسی می کند.

برای پرسنل خدمات بهداشتی شما مهم است که اطمینان حاصل کند تومورهای بررسی شده، سرطانی یا پیش سرطانی نیستند. برخی از علائمی که ممکن است به پرسنل خدمات بهداشتی شما مربوط شود در صورت نیاز به بررسی احتمال تومور سرطانی دارد اگر:

به جای اینکه برجسته و کاملاً مشخص باشد، روی پوست صاف و نرم به نظر می رسد.

دارای لبه های لک دار و تیره است.

از هر دو طرف به یک شکل نیست (عدم تقارن).

رگهای خونی متسع در اطراف تومور وجود دارد.

یک زخم باز در تومور وجود دارد.

از خال قبلی رشد کرده است.2
 

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر توده ها در زمان کوتاهی رشد کنند.

اگر توده ها در تماس با لباس تحریک شده و یا دچار خونریزی شوند.

اگر تغییرات مشکوکی مانند زخم ایجاد شود. اگر توده ها سریع رشد کرده دچار خونریزی شوند و بهبود نیابند ممکن است علامتی از سرطان باشند.3

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بیماری کراتوز سبورئیک

درمان کراتوز سبورئیک

معمولاً نیازی به درمان این بیماری نیست. اما در صورت عدم درمان باید مراقب ساییده، خراشیده یا کنده شدن زائده های پوستی خود نباشید. این کار باعث احساس خارش، درد و حتی خونریزی خواهد شد. در صورت خون ریزی، تحریک بیش از حد زائده یا ظاهر نه چندان خوشایند آن می توانید تصمیم به برداشتن زائده ها یا لکه های پوستی بگیرید.

برای برداشتن این زائده ها چندین راه وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید:
 

انجماد با نیتروژن مایع (کرایو جراحی)

جراحی کرایو می تواند یک روش مؤثر برای از بین بردن کراتوز سبورئیک باشد. البته این مورد همیشه روی زائده های بزرگ و ضخیم مؤثر نبوده و می تواند منجر به به تغییر رنگ پوست درمان شده شود.
 

خراشیدن سطح پوست (کورتاژ)

ابتدا پزشک ناحیه مورد نظر را بی حس کرده و سپس از تیغ برای برداشتن زائده پوستی استفاده خواهد کرد. در بعضی موارد برای درمان زائده های نازک و تخت از خراشیدن پوست همراه با جراحی کرایو استفاده خواهد شد.
 

سوزاندن با جریان الکتریکی (برق)

ابتدا پزشک ناحیه مورد نظر را بی حس کرده و سپس زائده را با استفاده از برق تخریب خواهد کرد. از این روش می توان به تنهایی یا همراه با خراشیدن پوست استفاده کرد. این شیوه ترکیبی برای درمان زائده های ضخیم و بزرگ مؤثر و کاربردی تر از دیگر شیوه ها خواهد بود. در صورتی که این شیوه درمانی به درستی انجام نشود، ممکن است بعد از برداشتن زائده یا لکه پوستی، جای زخم روی پوست فرد باقی بماند.
 

درمان با لیزر (فرسایش)

درمان های لیزر متنوعی برای برداشتن زائده های کراتوز سبورئیک وجود دارد که با توجه به تشخیص پزشک می توانید از آن ها برای از بین بردن زائده های پوستی استفاده کنید.
 

استفاده از محلول پراکسید هیدروژن

اگر زائده برجسته باشد، پزشک ممکن است محلول 40٪ پراکسید هیدروژن (اسکاتا) را برای از بین بردن زائده، تجویز کند. تحقیقات نشان داده است که این دارو برای از بین بردن کراتوزهای سبورئیک موثر و کاربردی است اما ممکن است باعث تحریک پوست شود. استفاده از این محلول باید با احتیاط صورت پذیرد زیرا می تواند باعث آسیب چشمی شود.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.drentezari.com
3.www.khanepezeshkan.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها