خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » هموار شدن رفع توقیف برادران لیلا پس از تحرکات رسانه‌ای / روستایی بالاخره به جمع نامزدهای اسکار می‌رسد؟

دانلود کتاب های امتحان شده

هموار شدن رفع توقیف برادران لیلا پس از تحرکات رسانه‌ای / روستایی بالاخره به جمع نامزدهای اسکار می‌رسد؟

هموار شدن رفع توقیف برادران لیلا پس از تحرکات رسانه‌ای / روستایی بالاخره به جمع نامزدهای اسکار می‌رسد؟

پس از توقیف برادران لیلا، تحرکات رسانه‌ای از سوی شماری از عوامل این فیلم آغاز شد و همچنان تداوم دارد که احتمال رفع توقیف این فیلم را به شکل معناداری افزایش داده اما آیا رفع توقیف و نمایش این فیلم در ایران منجر به معرفی این فیلم به عنوان نماینده ایران برای جوایز اسکار 2023 خواهد شد و سعید روستایی بالاخره به جمع کارگردان‌هایی وارد می‌شود که فیلمش به اسکار معرفی شده است؟

به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی برادران لیلا به کارگردانی سعید روستایی و با نقش آفرینی سعید روستایی با بازی سعید پورصمیمی، ترانه علیدوستی، پیمان معادی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی، جزو گران ترین تولید چند سال اخیر سینما، برای نخستین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و جایزه منتقدین را به دست آورد. این حضور اما با حواشی فراوانی همراه بود. علاوه بر اظهارنظرهای برخی عوامل فیلم از جمله پیمان معادی و سعید روستایی، رفتار نوید محمدزاده و فرشته حسینی در فرش قرمز نیز چالش برانگیز بوده است.

با این حال چالش اصلی، حضور این فیلم در جشنواره کن پیش از دریافت پروانه نمایش است و تداوم این اتفاق با نمایش این فیلم در جشنواره مونیخ است؛ اتفاقی که واکنش‌های علنی متولیان سازمان سینمایی را نیز در پی داشت و در نهایت این فیلم رسماً توقیف شد و خبرهایی درباره ممنوع الفعالیتی نوید محمدزاده نیز منتشر شد که اگرچه از سوی سازمان سینمایی رد شد اما در نهایت این بازیگر نتوانست در یک تئاتر بازی کند و عوامل فیلم اظهار داشتند به آنها تاکید شده در صورت حذف این بازیگر می‌توانند نمایش‌شان را اجرا کنند.

 در این میان یک کمپین رسانه‌ای شکل گرفت که شاید نقطه اصلی‌اش تاکید تهیه کنندگان فیلم مبنی بر حذف و اصلاح لیست مورد درخواست سازمان سینمایی بود؛ موضوعی که قبلاً توسط سعید روستایی رد شده بود و در جشنواره کن تاکید کرده بود بین ممیزی و توقیف فیلمش، توقیف را انتخاب می‌کند! در گام دوم پیمان معادی که سرنوشت فیلم «چیزهایی که می‌کُشی» به تهیه‌کنندگی او که در مسیر تولید بود نیز در هاله‌ای از ابهام فرو برده،در گفت و گویی تصویری کوشش کرد با توضیح برخی موضوعات چالش برانگیز از جمله مواضع خودش در جشنواره کن، فضا را تلطیف کند.

همان گونه که «تابناک» خبر داده با وجود توقیف برادران لیلا، برنامه‌های بین الملل این فیلم متوقف شد و سعید روستایی در جشنواره مونیخ حضور یافت و گام سوم را برداشت. روستایی در مونیخ برخی مواضع گذشته‌اش را عملاً پست گرفت و توضیح داد که فیلمش درباره تاثیر تحریم‌ها بر مردم ایران است. بدین ترتیب این مجموعه موضع گیری‌ها همزمان با اعمال ممیزی فیلم در تهران، مسیر رفع توقیف فیلم را هموار کرد و دور از انتظار نیست که این فیلم پس از اعمال ممیزی در آینده‌ای نه چندان دور در ایران اکران شود.

این مسئله از آن جهت برای سازندگان این فیلم مهم است که اکران این فیلم در اروپا به زودی آغاز می‌شود و اکنون پخش تیزرهای تبلیغاتی برای اکران این فیلم در فرانسه نیز شروع شده است. البته مشخص نیست نسخه‌ای که قرار است در فرانسه اکران شود، نسخه بدون ممیزی است یا نسخه نهایی مورد تایید ارشاد کرد می‌شود اما در نهایت معمولاً پس از اکران بین المللی فیلم‌های ایرانی، این فیلم‌ها در پلتفورم‌های آنلاین بین المللی نیز منتشر می‌شود. بنابراین طبیعی است که عوامل فیلم دست به هر اقدامی بزنند تا همزمان با اکران بین‌المللی، این اثر را در ایران نیز اکران کنند.

همزمان با این اتفاقات، همچنان این ابهام وجود دارد که آیا برادران لیلا -در صورت اکران در ایران- نماینده ایران برای جوایز اسکار 2023 خواهد شد؟ وقوع این اتفاق بسیار بعید است و فضای فرهنگی حاکم بر مدیریت سینما، با معرفی چنین فیلمی در تعارض است. فراموش نکنیم حتی سال گذشته که فیلم اصغر فرهادی معرفی شد و محتوایی قابل دفاع‌تر از فیلم روستایی داشت نیز متولیان سینما به نوعی این انتخاب را متوجه دولت قبل دانستند و در دوره پیش رو، اثر برگزیده شده، قرار است نظرگاه آن را نمایندگی کند.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها