خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » هیپرو هیدروز چیست و چگونه درمان میشود؟

دانلود کتاب های امتحان شده

هیپرو هیدروز چیست و چگونه درمان میشود؟

هیپرو هیدروز چیست و چگونه درمان میشود؟

هیپرهیدروز یا دیافورز یا تعریق زیاد حالتی است که در آن تعریق بیش از حد و غیر قابل پیش بینی وجود دارد.افراد دچار این حالت ممکن است در شرایط درجه حرارت پائین محیط و سرما یا در حال استراحت هم تعریق زیاد داشته باشند.


هیپرو هیدروز چیست و چگونه درمان میشود؟

هیپرو هیدروز

هیپرو هیدروز که به آن پلی هیدروزیس نیز گفته می شود بیماری است که نشانه آن تعریق بیش از حد فرد است. این تعریق بیش از حد ممکن است فقط در یک ناحیه خاص از بدن اتفاق افتاده یا کل بدن را درگیر کند. اگرچه که این بیماری پوستی زندگی فرد را به خطر نمی اندازد، اما ممکن است باعث ناراحتی، خجالت یا حتی آسیب های روانی جدی در فرد شود.

هیپر هیدروز تعریق بیش از حد و غیر طبیعی است که لزوماً به خاطر گرما یا ورزش کردن اتفاق نمی افتد. گاهی اوقات در نتیجه این اختلال ممکن است آنقدر عرق کنید که تمام لباس های تان خیس شده یا از دستان تان آب بچکد. این اختلال تعریق علاوه بر مختل کردن فعالیت های روزمره فرد، می تواند باعث اضطراب و انزوای اجتماعی فرد شود.1
 

انواع هیپر هییدروز

 

هیپر هیدروز اولیه

شایع ترین شکل هیپر هییدروز، هیپر هیدروز اولیه (ضروری) نام دارد. با این نوع، اعصاب مسئول پیام دهی به غدد عرق بیش از حد فعال شده و نیازی به محرک هایی مثل دما و فعالیت بدنی برای عرق نخواهند داشت. نکته اینجاست که با بروز استرس یا عصبی شدن فرد، مشکل تعریق به مراتب بدتر از قبل خواهد شد. این نوع از هیپر هیدروز معمولاً کف دست، کف پا و گاهی صورت فرد را  تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

هیچ دلیل پزشکی برای این نوع هیپر هییدروز وجود ندارد. عارضه تعریق بیش از حد ممکن است پیش زمینه ارثی داشته باشد، زیرا گاهی اوقات چندین نفر از اعضای خانواده به طور همزمان به این بیماری مبتلا هستند.
 

هیپر هیدروز ثانویه

هیپر هیدروز ثانویه نیز هنگامی رخ می دهد که تعریق بیش از حد به دلیل یک بیماری یا وضعیت پزشکی خاص اتفاق بیفتد. این نوع نسبت به هیپر هیدروز اولیه شیوع کمتری داشته و افراد کمتری را درگیر خواهد کرد. اما تفاوت این نوع از هیپر هیدروز درگیر کردن غدد تعریق در کل بدن بوده و فقط کف دست، پا یا صورت فرد را درگیر نخواهد کرد.3

هیپرو هیدروز چیست و چگونه درمان میشود؟

علت بروز هیپر هیدروز

عرق کردن مکانیسم بدن برای خنک کردن خود است. سیستم عصبی شما با افزایش دمای بدن به طور خودکار شروع به تحریک غدد تعریق می کنند. تعریق یکی از فرآیندهای طبیعی بدن است که به طور طبیعی به خصوص در کف دست ها و در هنگام عصبی بودن اتفاق میفتد.

شرایط و بیماری های که ممکن است به تعریق زیاد منجر شود شامل موارد زیر می شود:

دیابت

عفونت ها

حمله قلبی

قند خون پایین

مشکلات تیروئید

گرگرفتگی یائسگی

برخی از انواع سرطان

اختلالات سیستم عصبی

مصرف برخی از داروهای خاص نیز می توانند منجر به تعریق بیش از حد شود.1
 

علائم و نشانه های هیپر هیدروز

بیشتر افراد وقتی ورزش یا فعالیت بدنی شدید انجام داده،در محیط گرم قرار گرفته یا مضطرب و تحت فشار هستند، عرق می کنند. تفاوت تعریق با هیپر هیدروز تعریق بیش از حد طبیعی است که ممکن است پیش زمینه های مثل گرما، ورزش یا دیگر فعالیت های بدنی باعث آن نشده باشد.

هیپر هیدروز معمولاً در ساعات بیدار شدن فرد دست ها، پاها، زیر بغل یا صورت را تحت تأثیر قرار داده و حداقل یک بار در هفته برای فرد اتفاق خواهد افتاد. این تعریق معمولاً هر دو طرف بدن را درگیر خواهد کرد.2
 

آزمایشات وتستها برای تشخیص  تعریق زیاد

 

● تست نشاسته و ید

محلول دارای  ید در ناحیه دچار تعریق استعمال می شود. پس از خشک شدن نشاسته  در محل استعمال  می شود. در صورت وجود تعریق بیش از حد ترکیب نشاسته –ید به رنگ آبی تیره در می اید.
 

● تست کاغذ

کاغذ مخصوصی در ناحیه مبتلا به تعریق  برای جذب عرق جا گذاری می شود،سپس کاغذ توزین شده. هرچه  وزن کاغذ زیاد تر شده باشد،نشان دهنده تعریق شدیدتر است.2
 

درمان هیپرهیدروز

اگرچه هیپرهیدروز موضعی خطرات جدی بجا نخواهد گذاشت، اما لحظاتی از زندگی وجود دارند که تاثیر جدی از این عارضه می‌گیرند. به همین دلیل درمان را به بعضی از مبتلایان توصیه می‌کنیم. به نظر شما در چه زمانی باید درمان را شروع کرد؟ ما درمان را برای کسانی توصیه می‌کنیم که این رطوبت مداوم اختلال در زندگی فرد ایجاد کرده باشد.

برای درمان از داروهای ساده شروع می‌کنیم. در صورتی که مشکل برطرف نشد، از روشهای درمانی تخصصی‌تر استفاده می‌کنیم. این ترکیبات عبارتند از:
 

۱) اسپری ضد عرق

ترکیبات ضد عرق ساده در تمام فروشگاههای آرایشی بهداشتی وجود دارند و برای تهیه آن نیازی به نسخه پزشک نیست. این ترکیبات تاثیر کمی دارند و برخی از بیماران به این ترکیبات پاسخ مناسب می‌دهند.
 

۲) داروهای ضد عرق

این ترکیبات را فقط با نسخه پزشک از داروخانه می‌توان تهیه کرد. این دارو که قدرت اثر قوی تری نسبت به اسپری دارد از نمک آلومینیوم تشکیل شده و می‌تواند در هیپرهیدروز معمولی اثر داشته باشد.
 

۳) یونتوفورزیس

در این روش درمانی دارویی وجود ندارد و با تکنولوژی الکتریکی درمان لازم انجام می‌شود. دستگاه یونتوفورزیس جریان الکتریکی خاصی ایجاد می‌کند. این جریان الکتریکی از طریق الکترودهای خاص به نواحی دارای عرق زیاد وارد شده غدد عرق را سرکوب می‌کند. به این ترتیب بیمار تا مدتها از رطوبت ناشی از عرق زیاد در امان است.
 

۴) بوتاکس

تزریق این داروی ضد چروک در نواحی مبتلا به هیپرهیدروز می‌تواند تحریک عصبی غدد عرق را کمتر کرده و ترشح این غدد را کاهش دهد. این دارو تا ۹۰ درصد موارد هیپرهیدروز را درمان می‌کند. به این ترتیب مواردی را که به روشهای درمانی قبلی جواب نمی‌دهند با این روش بهبود می‌دهیم. با توجه به اینکه این روش نیاز به تزریق در نقاط متعدد دارد، برای کاهش درد از بیحس کننده‌های موضعی استفاده می‌کنیم.

هیپرو هیدروز چیست و چگونه درمان میشود؟
 

۵) داروهای خوراکی

این داروها هم از میزان عرق تا حد مطلوبی کم می‌کنند اما با توجه به عوارض جانبی زیاد، خیلی مورد استقبال بیماران و پزشکان قرار نمی‌گیرد. از جمله عوارض این داروها تپش قلب و گاهی افزایش فشار خون می‌باشد.3
 

عوارض جانبی تعریق

عوارض جانبی ناشی از ابتلا به هیپر هیدروز شامل موارد زیر می شود:
 

عفونت ها

افرادی که بیش از حد عرق می کنند بیش از دیگران مستعد ابتلا به عفونت های پوستی هستند.
 

تأثیرات اجتماعی و عاطفی

داشتن دست و پای عرق کرده یا چکه کردن عرق و لباس های خیس ناشی از تعریق می تواند شرم آور باشد. شرایط شما ممکن است روی دستیابی به اهداف کاری و اهداف آموزشی و تحصیلی تان تأثیر قابل توجهی داشته باشد.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.rehab.com
3.www.vista.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها