خانه » همه » مذهبی » واقعه غدیر خم-کیفیت بیعت در غدیر

دانلود کتاب های امتحان شده

واقعه غدیر خم-کیفیت بیعت در غدیر


واقعه غدیر خم-کیفیت بیعت در غدیر

۱۳۹۸/۰۵/۲۵


۳۹۵ بازدید

چرا پیامبر(ص) در عرفه حدیث غدیر را قرائت نکردند. انجا که مسلمین بیشتر و یکجا حضور داشتند و اینکه در غدیر ایا تک تک ۱۲۰ هزار نفر با حضرت علی(ع) بیعت نمودند؟؟اینکه زمان زیادی میبرد.

الف) این که دقیقاً علت این مسأله چیست از حوزه فهم و دانش ما بیرون است و پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) هم در این باره از خود اختیاری نداشته و به فرمان الهی در همان نقطه ای که مأمور به ابلاغ آن شده بود، انجام وظیفه کرده اند. ب ) جایگاهی که برای ابلاغ پیام مزبور انتخاب شده بود، نقطه ای بوده که غیر از اهل مکه همه حجاج از آن عبور می کردند و نقطه ای است که در آن اجتماع همه حجاج وجود داشته است. ج ) احتمال دارد انتخاب آن مکان به دلیل آن باشد که اگر در ضمن اعمال حج، این عمل انجام می شد برجستگی لازم را پیدا نمی کرد و شکوه تاریخی آن محو می گردید. از همین رو مکان مستقل و زمانی جدا از دیگر اعمال انتخاب شد که در عین امکان اجتماع عظیم مسلمانان، این مطلب به عنوان خبری کاملاً تازه و نو، توسط حجاج به بلاد مختلف اسلامی پراکنده شود و برجستگی و شکوه و طراوت آن بهتر حفظ شود.
د) مدت سه روز در غدیر خم ماندن برای این بود که همه بتوانند با علی علیه السلام بیعت بکنند( چرا که پیامبر در خطبه غدیر فرمود: ای مردم! رستگاران، کسانی هستند که در بیعت با علی(ع) و پذیرش ولایت او و در ادای سلام بر وی به عنوان امیرالمؤمنین، مبادرت و سبقت جویند، اینان در بهشتِ نعمتها متنعّم خواهند بود. و هنگامی که سخنان پیامبر، تمام شد، مردم بر گرد آن حضرت و امیرالمؤمنین(ع) سخت ازدحام کردند و هرکس می­خواست با ایشان، مصافحه و بیعت کند.بنابراین چون جمعیت زیاد بود و نمی شد که اینهمه جمعیت در یک روز بیعت کنند، مدت سه روز این مراسم بیعت ادامه داشت (الغدیر، ج 1، ص 283-269)اما در مورد تعداد افراد حاضر در مراسم غدیر؛علامه مجلسی در بحار الانوار، ج 27، ص 150 از کتاب مناقب ابن الجوزی نقل کرده است که: صد و بیست هزار نفر از صحابه و اعراب و افرادی که در اطراف مکه و مدینه ساکن بودند، همراه آن حضرت بودند. بنابراین احتمال دارد که آنچه که از روایات ائمه آمده است مبنی بر اینکه ده الی بیست هزار نفر از اهل مدینه و مکه در غدیر حاضر بوده اند، اشاره بر صحابه آن حضرت داشته باشد. برای آگاهی بیشتر در این زمینه ر.ک.؛- تاریخ تحقیقی اسلام( ترجمه موسوعه التاریخ الاسلامی)، مولف؛ محمد هادی غروی، مترجم؛ حسین علی عربی. ج 4، ص 510 تا 513.- اسرار غدیر؛ محمد باقر انصاری، ص 33 تا 66.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها